Skip to Content

Regenwormen (junior) spel review & spelregels

Regenwormen (junior) spel review & spelregels

Regenwormen is een spel van 999 games dat erg leuk is om te spelen met kinderen. Er zijn twee varianten van; zowel de juniorversie als de ‘standaard’versie.

De juniorversie hadden we, kwamen we later achter, al in de kast liggen maar nog nooit gespeeld. En op advies van anderen kocht ik de ‘normale’ versie.

Afhankelijk van de leeftijd van de kinderen kan je een keuze maken voor één van de twee spellen. Wel is het handig als ze een beetje kunnen rekenen voor de juniorvariant. En anders is dit een heel goede oefening!

Spelregels Regenwormen

Regenwormen (junior) spel review & spelregels - Mamaliefde

Regenwormen is een dobbelspel waarbij je gebruik maakt van 8 dobbelstenen met een cijfer van 1 tot en met 5 en een zijde met regenwormen die ook een waarde van 5 hebben. Als het jouw beurt is gooi je met de dobbelstenen (met de hand, of als het kleine kinderhandjes zijn vanuit een beker) op de tafel en sorteert ze dan.

Vervolgens selecteer je een getal en tel je dobbelstenen met datzelfde getal bij elkaar op. Daarna gooi je nog een keer etc etc.

Je mag echter niet twee keer hetzelfde getal kiezen, dus je mag maar 1x de vijven bij elkaar op tellen etc. Kan je geen unieke waarde meer kiezen, dan is de volgende speler.

Alle sommen tel je bij elkaar op totdat je komt bij een getal dat overeenkomt met één van de tegels die op het midden van de tafel liggen. De laagste waardes hebben 1 regenworm, daarna 2 en de hoogste hebben 4 regenwormen.

De winnaar is de persoon die aan het einde van het spel de meeste regenwormen heeft. Het maakt dus niet uit hoeveel tegels je hebt; want als je 3 tegels hebt met 1 worm en iemand anders 1 met 4 regenwormen wint die persoon.

Echter; als de opgetelde waarde niet meer in het midden ligt mag je kijken of deze ‘open’ op tafel ligt. De tegels die anderen al hebben gepakt worden namelijk voor je gestapeld waarbij alleen de bovenste ‘open’ ligt en dan gepakt mag worden.

Ligt de waarde niet open dan mag je ook de steen pakken die 1 lager is. Is die er ook niet dan moet je doorgooien tot je bij een steen komt die wel open ligt op tafel, of totdat je geen unieke waardes meer kan selecteren.

Als je echter niets kan en je hebt al een steen op tafel liggen, dan moet je die terugleggen en de hoogste tegel omdraaien omdat die dan uit het spel is.

Rekenen maar

Bij dit spel moet er dus een hoop gerekend worden; zowel de tafels van 1 tot en met 5 komen aanbod; want 3 stenen met een waarde van 5 is … als optelsommen tot en met 50; want hoeveel is 12 (4×3) erbij 6 (3×2). Dit is daarom een heel leuke en speelse manier om dit te oefenen en te automatiseren.

Hiermee leren kinderen ook wat het nut is van rekenen, dat het niet alleen maar een vak op school is maar ze het ook in het echt kunnen gebruiken. Onze dochter vindt dit soms nog een beetje moeilijk en kan extra oefening wel gebruiken, dit spel is daar dan ook ideaal voor.

Strategisch denken en risico’s durven nemen

Naast het rekenen is het ook een spel waarbij je strategisch moet denken en risico’s moet durven nemen. Als je nog geen stenen voor je hebt liggen kan je nog wat meer risico nemen en nog een keer gooien omdat je niets hoeft terug te leggen en kans kan maken op een hoog getal.

Terwijl als je juist al wel stenen hebt liggen je zo min mogelijk risico wil lopen en dus soms beter een lagere waarde kan kiezen maar zeker zijn dat je niets hoeft terug te leggen. Daardoor is het ook een heel strategisch spel; want welke afweging maak je en wat is handiger voor de lange termijn?

Het blijft ook een beetje geluk hebben; want de dobbelstenen bepalen uiteindelijk het spel. En als je geluk hebt en direct 5 vijven gooit telt dat lekker op en scoort dat een hoop punten voor een volgende worp.

Onze ervaring

De eerste keer dat we dit spel speelden was het even inkomen, ook voor ons als volwassenen. Want wat moet je nu wanneer doen. De eerste keer duurde het spel dan ook erg lang, omdat we nog niet alle spelregels goed toepasten. Maar dat is vaker met nieuwe spelletjes het geval.

Daarna ging het een stuk makkelijker en verliep het spel ook een stuk sneller. Toch is het wel goed om hier even de tijd voor te nemen.

Als je het de kinderen vraagt zal zeker de oudste dit spel niet zelf kiezen om te spelen, niet omdat ze het niet leuk vindt maar omdat het rekenen soms nog net een uitdaging is. Juist daarom is dit spel handig om zo af en toe een keertje te spelen.

Het voordeel is ook dat het een spel is dat in een kleine doos zit en je dus ook makkelijk kan meenemen tijdens een weekendje weg.

Linda van Aken