Skip to Content

Regels mobiele telefoon kind; welke afspraken moet je maken?

Regels mobiele telefoon kind; welke afspraken moet je maken?

We herinneren vast allemaal ons eerste telefoontje nog wel, grote kans dat dit een enorme koelkast was en je al op oudere leeftijd was. Waarschijnlijk was dit een Nokia of een Ericsson. Je kon er vooral mee bellen of een sms-je mee versturen.

Later kwamen de eerste smartphones; en was je helemaal hip met een Blackberry of iPhone. De kinderen van tegenwoordig zijn een stuk jonger en hebben veel uitgebreidere toestellen ter beschikking. Die vrijwel allemaal beschikken over een wifi-verbinding.

Naast het leren omgaan met de mobiele telefoon moet je kind ook leren om te gaan met de digitale wereld. Maar hoe adviseer je jouw kind over de online-wereld en wat voor afspraken maak je? 

Afspraken om te maken met je kind

Regels mobiele telefoon kind; welke afspraken moet je maken? - Mamaliefde

De kaart vind je hier.

Naast dat het natuurlijk erg leuk is zo’n eigen telefoon, brengt het ook mogelijke gevaren met zich mee. Wij zetten een aantal tips en regels voor je op een rij die je als ouder kunt afspreken met je kind.

  • Je telefoonnummer of gegevens geef je zelf ook niet snel aan onbekenden, dus je kan met je kind afspreken het telefoonnummer met een beperkt aantal mensen te delen. Bespreek ook in welke situaties het wel of niet gegeven mag worden.
  • Zet een aantal belangrijke nummers zoals school en naaste familie in favorieten, zodat je kind in één handige klik iemand kan bereiken als jij zelf niet te bereiken bent.
  • Een ICE-contact, wat gebruikt wordt in geval van nood (In Case of Emergency), instellen is daarnaast ook handig. Dit kan je natuurlijk zelf zijn als ouder. Je gaat er natuurlijk niet vanuit, maar als er een noodgeval is, is het handig dat omstanders de juiste persoon kunnen bereiken.
  • Je kiest waarschijnlijk voor een bundel met een x-aantal smsjes/belminuten en MB’s. Het is mogelijk dat er kosten buiten de bundel gemaakt worden. Iedere provider heeft wel een persoonlijke pagina waarbij je heel gemakkelijk in de gaten kunt houden hoeveel belminuten en MB’s je nog over hebt. Slim om van tevoren af te spreken hoe dit precies werkt. Mocht het zich toch een keer voordoen dat er wel extra kosten zijn gemaakt, dan is het handig dat je met elkaar afspreekt wie er voor de kosten opdraait.

Welk toestel kies je?

Hoewel het misschien voor je zelf fijn is om een nieuw model smartphone te hebben met de nieuwste opties, voor je kind is het niet noodzakelijk dat de eerste telefoon alle handige snufjes en apps heeft.

Natuurlijk wil je wel dat je kind iemand kan bellen in noodgevallen en altijd contact kan maken met het thuisfront. En is het voor de sociale contacten.  Ook een tweedehands telefoon die al een tijdje niet wordt gebruikt, kun je aan je kind geven.

Welke apps mogen?

In het begin wil je misschien wel de controle hebben over welke apps je kind op zijn of haar telefoon krijgt. Denk bijvoorbeeld aan WhatsApp, muziek en spelletjes. Dit zou je bijvoorbeeld met apps als Smart App Protector kunnen doen.

Hiermee kun je middels een wachtwoord of patroon toegang verlenen tot bepaalde apps. Je kunt deze wachtwoorden ook voor een bepaalde tijd inschakelen.

Door er op te letten welke apps je kind gebruikt kan je ook in de gaten houden welk contact je kind heeft met klasgenoten. Je hoort steeds vaker gevallen waarbij kinderen digitaal buitengesloten worden of zelfs gepest.

Bespreek daarom regelmatig met wie je kind contact heeft (zonder achter de rug om te kijken, dan geef je je kind het gevoel dat je hem / haar niet vertrouwt en privacy is zeker op tienerleeftijd erg belangrijk) en hoe het in bepaalde situaties het beste kan reageren.

Wat bijvoorbeeld als je kind of een vriendinnetje wordt gepest?

Abonnement met telefoon of Sim Only?

Kinderen onder de 18 jaar mogen zelf nog geen abonnement afsluiten. Samen met je kind kun je dus kiezen voor een Sim Only of een abonnement.

Je kind kan dan uiteraard zelf het abonnement gebruiken, maar als ouder kun je het gebruik in de gaten houden.

  • Sim Only is een abonnement waarbij je van de provider alleen een simkaart krijgt. Je moet dus zelf voor een telefoon zorgen. Dit kan een oude tweedehands telefoon zijn, of een nieuwe telefoon die je in één keer betaalt.
  • Bij een abonnement met telefoon krijg je een ‘gratis’ telefoon van de provider. Je gaat hierbij als het ware een lening aan waarbij je de telefoonkosten maandelijks aflost. Dit betekent dan ook dat je vaak hogere maandlasten hebt dan bij een Sim Only-abonnement.

Daarnaast kun je bijvoorbeeld met Sim Only bij Simyo elke maand de hoogte van je bel- en internetbundels aanpassen, terwijl je dit bij een abonnement met toestel alleen naar boven kan aanpassen.

Mocht je kiezen voor een abonnement met telefoon, waarbij de telefoon 250 euro of duurder is, dan registreert het Bureau Kredietregistratie (BRK) het bedrag van je telefoon als lening. Het BKR houdt in een persoonlijk dossier al jouw afgesloten leningen bij. Hier vind je meer informatie over de BKR-registratie.

Extra telefoonkosten voorkomen

Als je kind een eigen toestel krijgt is het goed om uit te leggen dat bepaalde telefoonnummers, abonnementen of verzekeringen zorgen voor extra kosten. 

Tip: je kunt bijvoorbeeld het 06-nummer blokkeren voor sms-diensten via smsdienstenfilter.nl. Een andere optie is een datalimiet instellen, dit kan zowel op Android als iOS.

Ook zijn hier verschillende apps voor zoals My Data Manager, deze app is beschikbaar op iOS en Android. Zo maak je het gebruik inzichtelijk en voorkom je namelijk torenhoge rekeningen.

Om te voorkomen dat het bedrag ver over de bundel heen gaat, kun je er voor kiezen om in plaats van een maandelijks abonnement voor een prepaid telefoon te gaan. In het begin kun je als ouder ervoor kiezen om voor prepaid te gaan, met alleen beltegoed voor noodgevallen.

Tegenwoordig kun je namelijk toch bijna overal online zijn met WiFi, mocht het nodig zijn.

Beschadiging voorkomen?

Hoewel je misschien voor een iets simpelere telefoon gaat, is het natuurlijk zonde als de telefoon binnen de kortste keren beschadigd raakt. De kans dat de telefoon een keer uit je handen valt is natuurlijk aanwezig.

Daarom is het verstandig om een stevig telefoonhoesje aan te schaffen, ook heb je zogenaamde onbreekbare plakkers die je op het scherm aanbrengt.

Onbreekbaar zijn ze niet, maar ze voorkomen wel breuken in het toestel zelf. Twijfel je echt heel erg, dan kun je ook een verzekering afsluiten. Een telefoon verzeker je al voor een paar euro per maand.

Hoe ging jij om met jouw eerste mobiele telefoon?

Linda van Aken