Woezel & Pip en de Tijdmachine theater recensie

Wat zou jij doen als je een tijdmachine in zou kunnen stappen? Naar welke tijd zou jij reizen? Naar het verleden of naar de toekomst? Zou je de verleiding kunnen weerstaan? Woezel, Pip, Charlie en en Buurpoes komen voor dezelfde dilemma’s te staan als de Wijze Varen een echte tijdmachine heeft gebouwd. De nieuwste familievoorstelling van de vrolijke hondjes en hun vriendjes ging op 14 oktober feestelijk in première.

Rode loper

De Koninklijke Schouwburg Den Haag had haar rode loper uitgelegd. Kinderen en hun (bekende) ouders werden op de foto gezet door de pers, maar wel alleen als ze dat ook wilden. Die van mij vond het wat te spannend en liep liever gewoon door en daar was hij niet de enige in. Alle kinderen kregen voordat ze de loper opgingen oortjes van hun favoriete karakter om op te zetten en mee naar huis te nemen.

Aan het einde van de loper werden we hartelijk welkom geheten door de portier. Ik groette nog vriendelijk terug, maar de kleine gast was al naar binnen gestoven, want er stonden enorm grote Woezel- en Pip-poppen. Het duurde nog even voor de voorstelling begon, dus het werd nog even limonade drinken uit de fontein, kletsen met blogcollega’s en popcorn halen voor de kids.

Showtime

Met een flesje “Woezel & Pip”-water en een zak popcorn zaten we helemaal op het balkon van de derde verdieping. Gelukkig wel goed zicht op het podium, maar waar de zaal helemaal vol zat, waren hier nog genoeg plekken over. Al snel klonk het bekende liedje door de zaal “nooit een dag sip met Woezel en Pip”. De hele zaal zong mee waardoor het ijs direct gebroken was.

Zelfs die van mij zong mee, en die is er niet zo van om mee te doen. Al begint hij de laatste tijd wat los te komen. Zou het komen doordat hij helemaal gek is van deze hondjes en er een veilig gevoel bij heeft? Goed, ik dwaal af, terug naar het podium.

Verhaal

Het verhaal begint met een spelletje tikkertje terwijl Buurpoes lekker ligt te dutten op een muurtje. Tijdens het spel ontdekken de vriendjes ineens een groot apparaat in de Tovertuin. Een machine die Wijze Varen al een tijdje aan het bouwen is. De Wijze Varen vertelt dat hij met de machine naar het verleden en de toekomst kan reizen en dat hij zich daarvoor gaat klaarmaken.

De vriendjes blijven achter bij de machine als de Wijze Varen wat spullen voor onderweg gaat halen, maar ze hebben duidelijke instructies gekregen nergens aan te komen. Woezel kan de verleiding niet weerstaan en drukt op een knop waardoor de machine kapot gaat. Hoe moeten ze dat nu aan de Wijzen Varen uitleggen?

Het viertal besluit om er een groot toneelstuk van te maken en te gaan doen ‘alsof’. Door verkleedpartijtjes houden ze de geleerde plant een beetje voor de gek. Zo worden ze ridders, laten ze de kinderen brullen als een dinosaurus, of lopen de hondjes rond met baarden om te doen alsof ze héél oud geworden zijn. Het helpt natuurlijk wel dat de Wijze Varen zijn bril gebroken heeft en wat slechter ziet.

Zodra hij het fantasievolle bedrog door heeft, maakt hij met Tante Perenboom een plannetje en pakt de vriendjes terug door te doen alsof hij de Oervaren is. Uiteindelijk komt alles weer op de pootjes terecht en wordt wijselijk besloten dat de allerbeste tijd het ‘nu’ is omdat je anders zoveel mist.

Afgestemd op kinderen

‘Woezel & Pip en de Tijdmachine’ is geen “stil zitten en luisteren”-voorstelling. Kinderen en hun begeleiders worden veelvuldig gevraagd om mee te roepen en te zingen. De show is geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar. Er wordt zonder pauze gespeeld, wat heerlijk is om in het verhaal te blijven. Met iets meer dan een uur speeltijd is het helemaal niet te lang. Juist door het mee mogen doen wordt de spanningsboog telkens opnieuw gestart. Helemaal aan het einde van de voorstelling worden de kinderen het podium opgevraagd om het laatste liedje mee te zingen.

Als Liam vanaf het balkon naar het podium had kunnen springen, had hij het zo gedaan. Na het liedje zijn we dan ook richting podium gesneld om zijn grote helden te ontmoeten. Even op de foto met Woezel en een knuffel van Pip. Voor de anderen kreeg hij de kans niet meer. Terwijl Liam in gesprek was met Pip, raakte ik even in gesprek met Dinand Woesthoff (oprichter Dromenjager). Wat was hij trots op deze nieuwe voorstelling en dat zijn eigen kinderen er ook zo van genoten.

VIV

Hoewel er genoeg BN’ers rondliepen, waren er geen VIP’s aanwezig. Vandaag waren er enkel VIV’s oftewel Very Important Vriendjes. De kinderen stonden in de spotlight. In de Vriendjesclub werden alle kinderen uitgenodigd om te komen spelen en knutselen. Je eigen Wijze Varen maken of een ridderschild. Dinobotten opgraven in de zandbak, schminken of op de foto bij de speciale fotowand. Alleen al door aanwezig te zijn kregen de kinderen een echte “Woezel en Pip”-medaille. Hard spelen maakt dorstig en daarom was de bar geopend.

Over de loper naar buiten

Woezel & Pip en de Tijdmachine theater recensie - Reisliefde

Een familievoorstelling bekijken, de longen uit je lijf zingen en schreeuwen, je helden ontmoeten op het podium en daarna nog mogen spelen. Moe gingen we richting huis. Hoewel, we moesten eerst de rode loper nog over. Voordat we vertrokken kreeg Liam nog een bakje Jumbo “Woezel en Pip”-fruit. Wat een verrassing.

Toch was dit niet de klapper, want na de volgende deur stonden er allemaal rugtasjes klaar. Een echte “Woezel en Pip”-rugtas gevuld met allerlei spelletjes, stickers én het nieuwe voorleesboek waarop de voorstelling gebaseerd is. (hier) Let op, er zijn echt verschillen tussen het boek en de voorstelling. We hebben een nieuw bedtijdboek erbij. Nog even een high five van de portier en dan teruglopen naar het station.

Kaartjes

Wil jij ook zo graag deze voorstelling bekijken? Ik zou het doen, een echte aanrader. De kids genieten, maar ik weet zeker dat papa, mama, opa of oma (of wie dan ook meegaat) het ook helemaal geweldig zal vinden. In de speellijst kun je zien waar Woezel, Pip en bijna al hun vriendjes te zien zullen zijn.

De voorstelling ‘Woezel & Pip en de Tijdmachine’ is een samenwerking van Dromenjager en Van Hoorne Entertainment.

Redactie Reis-liefde