Rikkie de Ooievaar film recensie

Rikkie de Ooievaar film recensie

Afgelopen paasweekend waren we uitgenodigd voor de screening van Rikkie de Ooievaar. Ditmaal op een wel heel bijzondere locatie, namelijk in attractiepark Koningin Julianatoren. Na het zien van de film mochten we het park in, dat betekende dus een dag vol plezier. De dag ervoor waren we naar Avonturenboerderij Molenwaard geweest op de locatie waar vroeger het ooievaarsdorp lag. Ze zaten dus volop in het thema van de ooievaar en waren erg nieuwsgierig naar de film.

De screening

Rikkie de Ooievaar film recensie - Reisliefde

Bij binnenkomst was het nog wel een kleine uitdaging om de kinderen zonder te veel afleiding naar het theater te begeleiden. Want ja, de achtbaan, dino’s, reuzenrad en bootjes lonkten toch wel heel erg. Onderweg kwam ik Marjolein van Olivette met kids nog tegen. Terwijl we kletsten vroeg iemand of we met de levensgrote poppen op de foto wilden gaan. De jongste vond dat prima en kroop heel dicht onder de vleugel van de uil. De oudste vond deze vogels toch wel een beetje spannend.

We liepen via de rode loper de zaal in waar we een van de eerste waren en ze dus vooraan konden gaan zitten. Ze hadden een bak popcorn gekregen en een flesje limonade dus waren al snel aan het smullen. Even later kwam Fleur er ook bij zitten en zagen we Miriam en Charlotte. Mevrouw Suikerspin en Meneer Kaasschaaf waren gevraagd voor het openingswoord en toen ging de film toch echt beginnen.

Het verhaal

De film vertelt het verhaal van de mus Rikkie, die nadat zijn nest is aangevallen vlak voordat hij uit het ei kwam, en vervolgens van jongs af aan is opgevoed door ooievaars. Op een dag vertellen ze hem de waarheid, dat hij geen ooievaar is maar een mus. Vervolgens begint zijn “familie” zonder hem aan een trektocht naar Afrika. Om te bewijzen dat hij toch echt een ooievaar is reist hij de anderen achterna.

Hij sluit hierbij vriendschap met Olga, een nogal groot dwerguiltje met een imaginair vriendje, en Kiki, een vrolijke parkiet met hoogtevrees. Samen reizen de drie verder naar het zuiden. Onderweg beleven ze een hoop spannende avonturen. De vraag is wanneer Rikkie eindelijk inziet dat hij geen piepklein ooievaartje is maar een machtige mus… Met de stemmen van Georgina Verbaan, Patrick Martens en Matheu Hinzen

Leeftijdsadvies

Deze film heeft als advies gekregen geschikt voor alle leeftijden. Dat zag je ook terug aan het publiek. Toch waren er voornamelijk wat kleuters die helemaal opgingen in het verhaal en het op een gegeven moment toch wel heel erg spannend vonden en snel op schoot kwamen zitten. Er zaten ook wat schrikmomenten in, waar zelfs mama een keer echt van moest schrikken.

Vooral in het begin is de film erg donker en een beetje spannend. Als je kind daar niet goed tegen kan, kun je het beste vroeg in de dag gaan, zodat je kind nog even kan bijkomen voor ze naar bed gaan. En samen gaan, dat je handje kan vasthouden of op schoot kan nemen.

Wat wij er van vonden?

De kinderen vonden het een leuke film, ze houden van de dieren en ze gingen helemaal op in het verhaal van de vriendjes en leefden mee toen papa en mama aangevallen werden en de familie ooievaar vertrok naar Afrika. Zoonlief vond het ‘begrip’ Afrika wel heel erg indrukwekkend, en wilde ook wel naar dit land van de zon en bleef vragen wie er wel of niet al in Afrika waren geweest. Wat ik er zelf van vind; het is niet echt mijn film. Het was leuk om te kijken maar er zaten ook wat mindere stukken in. Je doet het echter natuurlijk voor de kinderen.

In de film komen diverse thema’s terug. Zo gaat het onder andere over een vorm van pleegouderschap, waarbij de ooievaars zich ontfermen over de mus. Op zich een heel mooi gebaar, maar dat ze later de mus achterlaten is dan weer minder. Oké, op het einde lijkt het toch goed te komen. Vriendschap waarbij de mus vrienden wordt met een parkiet en een uil, die op hun beurt ook zelf een battle hebben strijden. En een stukje zelfacceptatie. Je hoeft je niet beter / anders voor te doen dan je bent.

De film is iets aan de lange kant. Er zit een stuk in waar het verhaal wat langzamer loopt, en je zag op dat moment ook de zaal leeglopen. Dat zal ook komen vanwege het naastgelegen attractiepark en kinderen die niet meer konden wachten.