Eén van de grootste filmhits van de afgelopen zomer, tien jaar na de enorme hit van Mamma Mia. Helaas kon ik zelf niet naar de première dus is Tamara voor mij geweest. Wel had ik met een vriendin afgesproken om na terugkomst samen deze film in de bioscoop te gaan kijken, want deze film wilde ik zeker niet missen! Het eerste deel van deze film; Mamma Mia had veel indruk op mij gemaakt; een heerlijke feelgood movie vol met bekende muziek. En dit tweede deel Mamma Mia; here we go again doet daar zeker niet voor onder. Wat altijd toch maar afwachten als er een volgend deel komt, zeker van zo’n groot succes. Nu een paar maanden later is hij vanaf vandaag ook op DVD, Blu-ray en 4K Ultra HD te koop! Heerlijk terwijl het buiten kouder wordt wegdromen bij de prachtige beelden op dit zonnige Griekse eiland. Als je daar niet vrolijk van wordt? Een waarschuwing; na het kijken van deze film swing jij ook het hele huis door en verlang je terug naar de zomer!

Mamma Mia! Here we go again

Het verhaal speelt zich eerst af in het wilde leven van Donna, gespeeld door Meryl Streep. Het is nog steeds onduidelijk wie de vader is van Sophie is. In haar jonge jaren had Donna drie verschillende minnaars. De film switcht tussen heden en verleden van Sophie´s moeder Donna. Deze film Mamma Mia 2 speelt zich vijf jaar later af. Sophie heeft nog steeds geen DNA-test laten doen. Donna is inmiddels overleden (het wordt niet duidelijk in de film waarom) en opent als grootste wens van haar moeder een hotel in Griekenland. In de film beleeft Sophie roerige tijden. Ze beleeft gezellige, uitzonderlijke en fijne momenten op het eiland met drie mannen, die eigenlijk passanten zijn in de film. Eigenlijk een soort vergelijking met haar moeder en de drie vaders. Aan het einde van de film heeft het echt een happy end en wordt Sophie moeder van een zoon. De nummers van ABBA passen prima bij dit verhaal.

De volwassen minnaars en vader van Sophie worden gespeeld door Colin Forth, Pierce Brosnan en Stellan Skarsgard. Leuke geestige elementen in de film. In het laatste gedeelte maakt Cher haar opwachting als grootmoeder van Sophie bij de opening van het Griekse restaurant aan de kust van het eiland.

De cast

Net als in Mamma Mia! The Movie is er niet bespaard op de cast, wat hoogstaand acteerwerk oplevert waar je graag naar blijft kijken. Zo zien we Oscarwinnares Meryl Streep als Donna, Julie Walters als Rosie en Christine Baranski als Tanya. Amanda Seyfried en Dominic Cooper keren terug als Sophie en Sky, terwijl Pierce Brosnan, Stellan Skarsgård en Colin Firth opnieuw Sam, Bill en Harry spelen; de drie mogelijke vaders van Sophie.

Als de film terugblikt in het verleden zien we Lily James die de rol speelt van de jonge Donna. Alexa Davies (A Brilliant Young Mind) en Jessica Keenan Wynn (Broadways™ Beautiful) nemen de rollen op zich van de jonge Rosie en Tanya. De jonge Sam wordt gespeeld door Jeremy Irvine (War Horse), terwijl de jonge Bill gespeeld wordt door Josh Dylan (Allied) en de jonge Harry gespeeld wordt door Hugh Skinner (Kill Your Friends).

Abba

Natuurlijk ontbreekt ook in deze film de bekende muziek van Abba niet. Vrolijke meezingers waarbij het wel heel lastig is om stil te blijven zitten. Maar goed dat hij nu ook op dvd of blu-ray te koop is. Kan je tenminste ongegeneerd meezingen en dansen zonder dat de hele zaal mee hoeft te genieten ;-) Onder andere Waterloo, When I kissed the teacher, I have a dream, Dancing Queen, Andante Andante en Knowing me Knowing you worden gezongen. Het blijft bijzonder hoe ze deze liedjes weten te verwerken in het verhaal, zodat het echt naadloos bij elkaar aansluit.

Een feest van emotie

Aan het begin is het vooral een feest der herkenning met vrijwel alle acteurs uit ook het eerste deel, al mis ik stiekem toch wel de aanwezigheid van Meryl Streep als de moeder van Sophie. Regelmatig ligt de zaal dubbel van het lachen en er zit veel humor in verwerkt, al zitten er stiekem ook wel wat moeilijke momenten in verwerkt. Het meest indrukwekkende vond ik het einde van deze film als het zeer emotionele ‘The Day Before You Came’ ten gehore wordt gebracht. Hoe zeer ik mijn best ook deed ik kon het gewoon niet droog houden. En dan niet eens van verdriet, maar gewoon omdat het zo mooi is zeker als je kinderen hebt en de moedergevoelens aangewakkerd worden. Verder wil en zal ik er niet al teveel van te verklappen en moet je de film gewoon zien!

Wist je trouwens dat…

• De eerste film van Mamma Mia meer dan 10 jaar geleden is gereleased en was een groot succes, zelfs de meest succesvolle film van Universal ooit.
  • Alle stemmen die de liedjes zingen in de films, zijn de echte stemmen van de cast.
  • Het title font wat wordt gebruikt is hetzelfde als Nirvana op hun album covers!
  • Cher speelt de moeder van Donna (Meryl Streep), in het echt is Cher maar 3 jaar ouder dan Meryl Streep.
  • De originele cast is weer terug in de film met een aantal nieuwe sterren: Lily James, Andy Garcia en Oscar® Winnaar Cher
  • Toen Lily James zich voorbereidde op de rol van Donna heeft ze alle nummers van Abba eindeloos op repeat gezet.
  • Lily James brak haar teen tijdens het filmen omdat ze tegen een lichtpaal aan liep terwijl het liedje Waterloo opstond.
  • Voor de Super Trouper scène in de film is voor de outfits die door Donna Rosie en Tanya worden gedragen meer dan 400 meter Lycra gebruikt.
  • ABBA zangers Björn Ulvaeus en Benny Andersson waren executive producers, evenals Tom Hanks en Rita Wilson.

Nu ook te koop!

Kortom; een film waar je geen genoeg van zal kan krijgen en vaker dan een keer kan kijken. Een echte musthave dus voor in je filmcollectie thuis. De film is bij bol te koop en beschikbaar op DVD, Blu-ray en 4K Ultra HD.

Heb jij deze film al gezien?