Cars 3 film recensie

Cars 3 film recensie

Een paar weken geleden begon het, de Cars 3-kriebels bij onze zoon. Hij heeft nooit veel met auto’s gehad, maar opeens praatte hij over niets anders meer. Grote kans dat hij één van zijn vriendjes op de peuterspeelzaal daarover heeft gehoord. Nu er weer een nieuwe Carsfilm uitkomt op 12 juli, beginnen de kriebels toch wel weer een beetje. Toen ik de uitnodiging kreeg voor een persvoorstelling twijfelde ik geen moment. Zeker omdat ze hun best hadden gedaan er een leuke dag van te maken in samenwerking met het Louwman Museum. En het was ook nog eens dicht bij huis!

Schoolreisjesgevoel

Cars 3 film recensie - Reisliefde

Om 13.15u stond er buiten een grote bus die ons naar het centrum van Den Haag bracht waar we de film bij Pathé op het Spui zouden kijken. Dat toverde toch wel het schoolreisjesgevoel naar boven. Dat vond zoonlief helemaal niet erg, hij was maar wat jaloers op grote zus die onlangs op schoolreisje was geweest en was trots dat hij nu ook mocht.

Cars 3

In de bioscoop werden we verwend met popcorn en wat te drinken en zochten daarna een plekje in de zaal. Vanaf een stoelverhoger konden ze het goed zien. Na een welkom was het even wachten maar toen begon toch de film. Hij duurt 1 uur en 49 minuten, dat is toch best wel een zit en dat kon je wel merken. Een aantal kinderen werden toch wel onrustig tegen het einde. Na afloop kregen ze ook nog een enorme goodiebag met een stripboek met het verhaal van Cars 3, maar ook een poster en een dvd. De bus bracht ons weer terug naar het museum zodat we nog even naar een verjaardag konden. Het geheel had in ieder geval veel indruk op ze gemaakt.

Het verhaal

In Cars 3 krijgt Bliksem McQueen te maken met een nieuwe generatie aan race-auto’s. Daarbij draait alles om de statistieken en cijfertjes, in plaats van inzicht en kunde. Daardoor maakt hij zijn slechtste ronde ooit en gaat daarom teleurgesteld terug naar Radiator Springs. Twee weken voor het nieuwe seizoen begint wordt hij overgehaald om het dit jaar toch nog een keer te proberen en begint hij met zijn training. In eerste instantie in een nieuwe trainingsfaciliteit met behulp van de nieuwste snufjes, maar daar lijkt hij niet klaar voor te zijn. Gelukkig komt er dan hulp uit een onverwachtse hoek. Zal hij dan toch op tijd in vorm zijn voor de spannendste race van zijn leven waar alles van afhangt?

Wat vonden wij ervan?

De film heeft veel indruk gemaakt, met name op onze peuterzoon. Tijdens de film ging hij al helemaal mee in de verschillende emoties. Daar lijkt hij heel gevoelig voor te zijn. Of het nu verdrietig, boos of spannend was. Vooral de scène waarin ze belanden op een racecircuit voor een oefenrace en die toch wel wat anders verloopt dan ze hadden verwacht. Dat was toch wel een beetje angstaanjagend en had hij het thuis nog steeds over.

Niet dat het een enge film was. Hij heeft er verder heel erg van genoten en ging op het einde helemaal mee in de race. Ook onze dochter vond het een erg leuke film, ook voor meisjes kan het dus zeker een leuke film zijn! Het einde was ondanks achteraf een aantal voorzetjes toch een verrassing, zodat het ook als ouder erg leuk is om naar deze nieuwe Disney Pixarfilm te kijken.

Vaak hoor je dat een film met meerdere delen toch steeds uitgekauwder of minder interessant wordt. Voor deze film geldt dat in onze ogen helemaal niet. Ondanks dat het een derde deel is, is het absoluut de moeite waard. Nu moet ik eerlijk zijn en kan ik me alleen het eerste deel herinneren, of althans weet ik zeker dat ik dat ooit gezien heb. De kinderen kennen alleen een boek van Cars en onze zoon heeft vorig jaar Bliksem gezien op Legoworld in Utrecht om daarmee op de foto gegaan.

Toch is dat geen probleem bij het zien van dit deel. Het verhaal staat op zichzelf en is ook prima zonder voorkennis te kijken. Er komen soms wel fragmenten uit eerdere delen in voor, maar altijd binnen een kader zodat je niets mist. Zelfs binnen het toch wat beperkte onderwerp; de racewereld, waardoor er wel wat herhaling in zit. Weten ze er weer een interessant verhaal van te maken waarvan je geen moment wilt missen en wordt de herkenning op een leuke manier gebracht.

Kunnen jullie kinderen ook niet wachten op deze nieuwe bioscoopfilm?