Raad eens hoeveel ik van je hou? Theater Terra recensie

Wie kent dit verhaal Raad eens hoeveel ik van je hou niet van Grote Haas en Hazeltje? Dit durf ik toch wel een van de (nieuwe) klassiekers te noemen onder de kinderprentenboeken. Een verhaal die gaat over Hazeltje die Grote Haas probeert te vertellen hoeveel hij van hem houdt. En daar iedere keer een schepje boven op doet. Alle seizoenen van het jaar. Een echte musthave om voor te lezen. Doordat dit boek zo populair is, is er tegenwoordig meer merchandise van te koop en is er nu zelfs een theatervoorstelling van gemaakt. Een echte kindermusical door Theater Terra dat het verhaal van het boek volgt.

Theater de Meervaart

Theater Terra - Raad eens hoeveel ik van je hou premiere - Mamaliefde

Afgelopen zaterdag waren we uitgenodigd voor de première. Dit keer in Theater de Meervaart in Amsterdam. Het leek er even op dat ik alleen met twee kinderen zou moeten gaan, dat zag ik niet echt zitten. En oppas voor de jongste zat er ook niet in. Toevallig was manlief vroeger klaar met werken, dus was het omkleden en op stap. Toch leuk als je het eigenlijk niet meer van plan bent. Het was duidelijk waar we moesten zijn. De rode loper en een blauwe loper lagen al uit en de ingang was versierd met een ballonnenboog.

Binnen haalden we de kaartjes op en bleken we zelfs een van de eerste te zijn. Konden we rustig even wat drinken en de kinderen laten wennen aan deze omgeving. Er waren meerdere tafels met kleurplaten, een stand met merchandise en je kon je laten schminken.

Zodra peuter dit hoorde  moest ze daar gelijk heen. Heel wat anders dan een paar maanden geleden, toen ze dit helemaal niet zag zitten. Het was heel even wachten dus kon ze alvast bedenken wat ze wou worden. Geen prinses, vlinder, of een van de figuren uit het boek maar een pandabeer werd het. Een roze pandabeer met glitters! Als dat niet feestelijk is. Doordat we zo vroeg waren was het even wachten, maar de kinderen vermaakten zich prima met een doosje rozijntjes en het maken van vriendinnetjes op de trap.

Vlak voordat de voorstelling begon nog even in de rij bij het vrouwentoilet en daarna op naar de zaal. We zaten helemaal vooraan op de tweede rij. Gelukkig op de hoek, zodat mocht er iets zijn we ook zo weg konden met een van de kinderen. Nadat de voice-over had gesproken en de lichten waren gedoofd zaten ze gelijk op het puntje van de stoel. De gordijnen gingen open en er klonken veel ooh’s en aaah’s uit het publiek vanwege het indrukwekkende decor. Op het podium was de rand van het bos nagebouwd met heuvel enorme boom, het hek, water en hier en daar wat planten. Sterker nog, het hele podium was voorzien van kunstgras! In de intro namen er verschillende dieren zoals een vlinder, kikker, mol, specht en meer je mee in het verhaal. Tot Hazeltje en Grote Haas zelf op het podium kwamen.

Verhaal Raad eens hoeveel ik van je hou

Ik vind het altijd mooi om te zien hoe de poppenspelers (in dit geval Dick Feld, Eric-Jan Lens, Wesley de Ridder en Sanne Franssen) zich helemaal inleven in het karakter van de pop die ze op dat moment bespelen. Je ziet het karakter helemaal terugkomen in de mimiek en de lichaamstaal dat vind ik zo bijzonder. Of het nu de grote stoere haas is, het enthousiaste Hazeltje of een dartel vlindertje.

Het verhaal volgt de lijn van het boek, met als hoogtepunt toch wel de droom van Hazeltje over lekkere wortels. Dat werd enorm leuk uitgebeeld met een zwevend Hazeltje en zes enorme wortels die gingen dansen. Bij meerdere seizoenen werd er bij de overgang gezongen. Het was ook leuk om te zien hoe het, voornamelijk jonge, publiek helemaal op gaat in het verhaal en mee lacht als ze bijvoorbeeld in de sloot springen op de vlucht voor de bijen of meeleven met de eekhoorn die dennenappels in het hol van Hazeltje wil verstoppen of als Hazeltje zoek is. Daar had misschien iets meer op ingespeeld kunnen worden.

Theater met kinderen

De voorstelling duurt in totaal een uur en is prima te doen voor jonge kinderen. Zeker als ze gewoon geslapen hebben, dochter werd op een gegeven moment wat hangerig omdat ze haar middagslaapje had overgeslagen. De voorstelling wordt geadviseerd vanaf 4 jaar en ouder, maar onze zoon van bijna 2 die wel had geslapen zat op het puntje van zijn stoel en riep de hele tijd ‘kijk, kijk’ en klapte nog wel om het hardst aan het einde van de voorstelling. Van begin tot eind hadden de hazen hem weten te boeien. Ondanks het feit dat hij doordat we zo vooraan zaten niet veel kon zien omdat je dan echt op ooghoogte zit van het podium. Kortom; deze voorstelling is echt een aanrader voor jong en oud!

Het boek vind je hier.

Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)