maart 29, 2024

Pinterest tips voor zakelijk account; zo zorg je voor meer inkomsten en bezoekers naar je eigen site

Pinterest staat niet heel erg in de schijnwerpers als bezoekersmagneet voor bloggers in Nederland, maar stiekem valt er heel veel winst uit te halen. Zo af en toe heb ik weer een poging gedaan maar is het weer op de achtergrond verschoven, de afgelopen weken heb ik echter volgehouden.

Vooral ook na het horen van de succesverhalen van andere bloggers en zowaar; zat ik in het begin op een honderd bezoekers per dag via Pinterest, is dat nu twee maanden later maar liefst 1000 bezoekers per dag!

Nu is het niet over een nacht gegaan, sterker nog ik heb een aantal ‘fouten’ gemaakt waar ik juist het meeste van heb geleerd van wat dus niet werkt. Die kennis en ervaring kan ik natuurlijk voor mezelf houden, maar zo heeft iedereen er wat aan.

Er wordt vaak heel geheimzinnig, ingewikkeld en moeilijk over gedaan maar dat is helemaal niet nodig!

Pinterest profiel aanmaken

De eerste stap is natuurlijk het aanmaken van een pinterestprofiel. Vanwege de naamsbekendheid is het het beste als je daar de naam van je blog in verwerkt. Mensen kunnen je dan makkelijker vinden en ze zullen je sneller gaan volgen als ze je kennen van je blogs of social media.

Na het aanmaken van je profiel kan je er ook een biografie aan toevoegen. Hier krijg je 160 tekens voor dus is het belangrijk om kort en kernachtig in een paar steekwoorden (zoekwoorden) duidelijk maken wat mensen kunnen verwachten als ze jouw blog gaan volgen en waar je interesse ligt.

Tot slot vul je een foto in. Het beste kan je een foto van jezelf gebruiken, hierdoor wordt je account een stuk persoonlijker. Een logo staat een stuk commerciëler en zal minder snel gevolgd worden tenzij je echt een bekend merk hebt. Het beste kan je een foto gebruiken die je overal terugziet.

Website koppelen

Het is natuurlijk de bedoeling om Pinterest in te zetten voor je blog. Dan is het heel verstandig om je Pinterest te koppelen aan je blog.

Hiervoor moet je een stukje code toevoegen aan je website, op zich is het heel simpel. Dan komt je url ook in je biografie te staan en heb je toegang tot alle statistieken.

Rich Pins

Als je de website koppelt is het ook belangrijk om daar een stukje code aan toe te voegen zodat je beschikt over zogenaamde rich pins.

Dat is vooral interessant bij recepten, app, product en ook artikelen waardoor er een korte inleiding te zien is. Meer informatie over rich pins vind je hier.

Daarnaast is het voordeel dat bij alle pins vanaf jouw website een soort handtekening aan toegevoegd wordt met onder andere de naam van jouw website.

Zakelijk account aanmaken

Het is aan te raden om te gaan voor een zakelijk account. In de instellingen zie je een optie ‘zakelijk account instellen’. Als je dat volgt heb je een zakelijk account.

Met een zakelijk account krijg je onder andere op je profiel bij het overzicht met borden een galerij te zien waar je een aantal borden voor kan selecteren om weer te geven.

Statistieken

Met een zakelijk account krijg je ook meer inzicht in je statistieken. Het voordeel daarvan is dat je kan analyseren hoe je blogs en pins het doen op Pinterest.

Welke pin heeft veel vertoningen, welke wordt veel herpind en welke wordt er juist veel doorgeklikt. Dat kan nog best verschillen.

Een pin met goede zoekwoorden kan bijvoorbeeld veel vertoond worden, maar niet altijd evenveel uitnodigen om door te klikken of juist gepind worden door anderen. Je kan een deel van de statistieken meteen inzien, voor het laatste heb je de koppeling nodig met je website.

Mensen gaan volgen en zelf volgersgroep opbouwen

Ook al maakt het niet uit hoeveel volgers je hebt als je pins maar zichtbaar zijn in de feed bij zoekopdrachten, is het natuurlijk fijn om wat volgers te hebben.

Als je net begint kan je dus het beste op zoek gaan naar voor jou bekende personen, bloggers uit dezelfde niche, en andere actieve accounts met dezelfde interesse.

Je kan de persoon volgen, of puur alleen een bord om de content in je feed te laten verschijnen. Wat je vooral niet moet doen is willekeurig zoveel mensen volgen in de hoop dat ze jou terug gaan volgen.

Pagina inrichten; Borden maken

Als je een account hebt kan je verder met de volgende stap; namelijk de ‘inrichting’. In het kader van de naamsbekendheid is het wederom verstandig om als eerste een blog bord aan te maken waar je je eigen blogs kan pinnen.

Je hebt dan een bord waar je je eigen blogs in ieder geval kwijt kan. En wie geinteresseerd is kan daar je blogs volgen.

Daarna kan je verder met het aanmaken van borden. In totaal kan je er maximaal 500 aanmaken, maar zo ver kijken de meesten niet.

Het beste kan je kiezen voor thematische borden, die in het verlengde liggen van de onderwerpen die op je blog voorbij komen. Schrijf je veel over recepten; kies dan bijvoorbeeld voor ontbijt, snacks, glutenvrij, met chocola etc.

Je kan natuurlijk ook andere borden aanmaken meer voor je eigen inspiratie. Mochten die interessant zijn voor je lezers kan je die openbaar maken, anders kan je hem eerst op geheim zetten.

Ook bijvoorbeeld als je eerst een bord nog wil ‘vullen’. Het advies wat je vaak hoort is minimaal 15 pins, zelf streef ik naar minimaal 50 pins op een bord zodat er ook echt iets te zien valt.

Wat betreft de volgorde van de borden; als eerste natuurlijk je eigen blogbord. Die wil je zo veel mogelijk ‘pushen’ en vervolgens kan je kiezen voor een bord dat gebonden is aan een bepaalde feestdag / seizoen. Die scoren vaak goed.

Dit moet je vervolgens wel goed bijhouden en na afloop weer ’terugzetten’ en ‘omwisselen’. Het is ook interessant om de populairste borden bovenaan te plaatsen die voor de meeste interactie zorgen.

Bij het aanmaken van de borden is het belangrijk om niet te creatief te zijn in je benaming. Dit is een van de fouten die ik in het begin heb gemaakt.

Het ziet er heel creatief uit, maar je borden zijn dan totaal niet vindbaar via de zoekfunctie en dat is toch waar de meeste mensen kijken. Kies dus liever voor ‘saaie’ maar heldere bordnamen waar op gezocht kan worden en duidelijk is wat mensen kunnen vinden.

Zelf heb ik er voor gekozen om in de namen van de groepsborden ook de naam van mijn blog te geven als een soort extra naamsbekendheid.

In het begin vooraan, maar achteraan is toch iets beter omdat je anders niet meer ziet waar het bord over gaat omdat de bordnaam wordt afgebroken. Weer een geleerde les 😉

Daarna kan het pinnen beginnen. Een fout die ik heb gemaakt is om vooral voor kwantiteit te gaan in plaats van kwaliteit. Probeer daar een evenwicht in te vinden. En ook echt kwalitatieve pins te pinnen, bij voorkeur ook weer staande pins die beter opvallen zodat de kans groter is dat ze gerepind worden.

Er zijn bloggers die vervolgens na een tijdje kijken welke pins wel / niet gerepind worden en niet succesvolle content weer verwijderen zodat Pinterest het signaal krijgt dat je interessante content pint en dus hoger scoort in de smart feed.

Binnen een bord kan je werken met secties. Je kan bijvoorbeeld kiezen door een sectie aan te maken met de 4/5 populairste pins zodat je zeker weet dat iedereen die als eerste ziet en daarna de rest. Daardoor is de kans op interactie groter.

Als je een bord hebt gevuld met een aantal pins kan je ook een uitgelichte afbeelding selecteren die als eerste wordt weergegeven. Het beste kan je hiervoor een afbeelding kiezen die niet te druk is maar juist heel compact en zonder tekst of collages want dat ziet er minder netjes uit.

Dit kan je ook gebruiken om echt een stijl op je bord te creëren, door bijvoorbeeld alleen afbeeldingen in bepaalde tinten te selecteren als uitgelichte afbeelding.

Let ook goed op de beschrijving van het bord. Probeer hier een aantal zoekwoorden in te verwerken zodat hij ook tevoorschijn komt in de zoekresultaten.

Groepsborden

Je kan niet alleen op je eigen borden pinnen, maar er zijn ook zogenaamde groepsborden waar je samen met anderen op kan pinnen.

Je kan zelf van een bord een groepsbord maken door anderen uit te nodigen om daar te komen pinnen of op zoek te gaan naar groepsborden en te vragen of je lid mag worden om ook blogposts te pinnen.

Als je op een groepsbord gaat staan, zie je een aantal profielen staan, de eerste persoon die hier staat vermeld is de beheerder van het groepsbord (of je kijkt in de url naar de naam van het profiel) en kan je een berichtje sturen. Zelf heb ik de groepsborden onderaan op mijn pagina staan.

Overzicht groepsborden voor Nederlandse bloggers

  1. Blogboard for Dutchies
  2. Dutch Bloggers group board
  3. Awesome Dutch Bloggers Group Board
  4. Nederlandstalige bloggers
  5. Bloggers groepsbord NL
  6. Keeping up with the bloggers
  7. Post je blog
  8. Inspirerende blogs
  9. Pin your Blogs (Nederlandse eigenaar, maar ook Engelstalige pins)
  10. De leukste persoonlijke blogs van NL
  11. Eerlijk delen groepsbord (even letten op spelregels van deze groep)
  12. Toffe NLse blogs (finance?)
  13. Spam je (mama) blog 
  14. Dutch Mama Bloggers on Pinterest (mamabloggers)
  15. Mamabloggers NL (mamabloggers)
  16. Spelen met kleine kinderen (speltips voor kinderen)
  17. Dagje weg met kinderen (uitjes met kinderen)
  18. NL Blogs over reizen (travelblogs)
  19. Dutch Travel bloggers (travelblogs)
  20. Nederlandse reisblogs (travelblogs)
  21. Nederlandstalige reisblogs (travelblogs)
  22. Reisbloggers NL (travelblogs)
  23. Reizen met kinderen (travelblogs met kinderen)
  24. Familie reizen (travelblogs met kinderen)
  25. Recepten a la mam (kindvriendelijke recepten)
  26. Traktatietips (traktaties)
  27. Foodbloggers recepten NL (recepten)
  28. Lekkere recepten (recepten)
  29. Gezonde recepten (recepten)
  30. Tips voor bloggers (blogs over bloggen)
  31. Bloggerstips (blogs over bloggen)
  32. Spam je winactie (winactie)
  33. Groepsbord Christelijke bloggers

Let op: Sommige borden hebben specifieke regels, bijvoorbeeld over het soort pins dat je mag plaatsen zoals Nederlandstalige recepten, wat niet mag zoals winacties of weekoverzichten en welke voorwaarden er zijn zoals geen oude blogs pinnen, als je je daar niet aan houdt, kan je verwijderd worden.

 Je eigen blogposts pinnen

Niet alle content is even geschikt om op Pinterest te pinnen. Zie het als een zoekmachine, zou het iets zijn waar jij op zou zoeken. Dan kan je hem pinnen, maar anders is het beter van niet.

Denk bijvoorbeeld aan een weekoverzicht of selfies, die gaat niets opleveren via pinterest omdat het echt een heel ander soort social media is. Ook al heb je wel volgers. Ze volgen je niet vanwege jou maar vanwege de inspiratie en informatie. Met name evergreen content scoort goed.

Als het gaat om pinnen hoor je wel eens roepen over de 20/80 regel: 20% van jezelf en 80% content van anderen. De reden die gegeven wordt is dat je anders als spammer wordt gezien. Als je net begint is het verstandig om je profiel ‘op te bouwen’ zodat anderen iets te volgen hebben. Zelf doe ik het niet meer en het heeft geen

Je kan beginnen met pinnen met nieuwe blogs die je gaat schrijven. Maar ook op bestaande blogposts. Bijvoorbeeld pins die al door je lezers op pinterest bewaard zijn. Dat zijn de blogposts die veel potentieel hebben.

Er is een ’trucje’ om te zien welke blogposts erg goed scoren en welke afbeeldingen er gepind worden van je site. Dit doe je door; https://nl.pinterest.com/source/jouwurl/ In te voeren in de adresbalk en jouwurl te vervangen voor je url (zonder https / www).

Content die goed scoort op pinterest

Evergreen content (content die tijdloos is en altijd relevant is of een keer per jaar terugkomt zoals rondom een feestdag) scoort het beste, ongeacht wat voor soort evergreen content.

Er is soms nog wel eens een vooroordeel dat alleen diy’s goed scoren, maar dat is al lang niet meer zo. Van reizen, uitstapjes, speelgoed reviews, recepten, how-to’s, blogtips, interieur, fashion outfits, huishoudelijke hacks, bespaartips, diy’s, trouwjurken etc kan allemaal goed scoren.

Pin-afbeelding (canva)

Op Pinterest wil je natuurlijk dat je pin opvalt, daarom is het verstandig om een staande afbeelding te maken.

Dit vanwege de lay-out van pinterest waarbij staande afbeeldingen beter opvallen dan smalle liggende afbeeldingen. Voor een aantal groepsborden is het ook verplicht om alleen dit soort afbeeldingen te pinnen.

De makkelijkste manier om dit soort afbeeldingen te maken is met canva. Om eerlijk te zijn is het in het begin even wennen, Picmonkey werkt makkelijker maar is sinds kort alleen betaald te gebruiken terwijl canva gratis is.

Het voordeel van canva is ook dat je gelijk voor de afbeelding met de juiste afmeting (735 x 1102) kan kiezen en er diverse lay-outs beschikbaar zijn die je kan bewerken om zo je eigen afbeelding te maken. Ideaal als je net zoals mij alles behalve een designer bent.

Als het gaat om kleurgebruik doet pins met rood er in het beter dan pins met blauw, en lichte kleuren beter dan fel of zwart-wit. Pins met meerdere kleuren scoren ook beter dan in 1 kleur.

Foto toevoegen, tekst aanpassen en je hebt een geschikte pinafbeelding die je vervolgens opslaat op de computer.

Het beste kan je je eigen content aan een inspectie te ontwerpen en een aantal categorieën te maken; zoals food, travel, producten, lijstjes etc en per soort content een lay-out te maken. Je kan er een aantal bewaren zodat je de volgende keer alleen nog de tekst hoeft aan te passen.

Het voordeel hiervan is dat je ook een soort huisstijl creeërt en mensen je pins herkennen. Dit doe je bijvoorbeeld door dezelfde lay-outs te gebruiken (wel vooraf even op een groepsbord kijken welke al veel gebruikt worden en die overslaan) en bepaalde kleuren te laten terug komen.

Mijn ervaring is dat mooie staande foto’s sneller gerepind kunnen worden vooral ook door pinners die een ‘mooi’ inspiratiebord willen creeëren, terwijl een afbeelding met tekst voor meer duidelijkheid zorgt en sneller doorgeklikt kan worden.

Deze pinterestafbeelding plaats ik onderaan de blog, zodat ook je bezoekers hem zien en kunnen pinnen. Als ze dat zien, zullen ze het ook sneller bedenken dat die optie er is.

Er zijn mensen die de moeite nemen om de pinterestafbeelding te vermijden, persoonlijk zou ik dat afraden omdat Google niet houdt van verborgen content. Of dat nu foto’s of teksten zijn. En je wil natuurlijk niet alleen in Pinterest groeien maar ook op Google.

Pin-beschrijving

Niet alleen de foto is belangrijk maar zeker ook de pin-beschrijving. Omdat de content op Pinterest in grote getalen toeneemt wil je natuurlijk dat je eigen content boven komt drijven.

Daarom is het belangrijk om ook aandacht te besteden aan de SEO-beschrijving bij de pin. Je wil daar niet alleen een uitnodigende of prikkelende tekst hebben zoals je op facebook of twitter wellicht gewend bent, maar vooral ook beschrijvend.

Zodat ze a: boven komen drijven bij een zoekopdracht maar b: mensen weten wat ze kunnen vinden als ze doorklikken. Daarom is het verstandig om hier zoekwoorden in te gebruiken.

Zelf plaats ik deze beschrijving in de alt-tekst van de pinterestafbeelding. Dit omdat de tekst bij de alt-tekst gebruikt wordt door Pinterest als pin-beschrijving. Zelf kan je natuurlijk nog de tekst aanpassen, maar je lezers zullen een stuk gemakzuchtiger zijn. Hiermee help je ze.

Ook al zijn er die zeggen dat je dit juist niet moet doen omdat de alt-tekst gebruikt wordt voor google om de afbeelding te lezen en je dus een beschrijving zou moeten plaatsen van de afbeelding.

Als je een goede afbeelding hebt uitgekozen slaat die terug op het thema van de blog, dus is de alt-tekst ook relevant.

Consequent actief blijven

En dan komt de allerbelangrijkste les die ik heb geleerd; blijf actief. Op een gegeven moment liet ik het los, week naar het buitenland, veel andere todo’s en ja hoor. De bezoekers schoten direct weer terug.

Pinterest waardeert het dus als je een actieve pinner bent, dan komen je pins hoger in de zoekresultaten terecht en worden ze sneller vertoond op het startscherm waardoor meer mensen ze zien.

Zelf houd ik me aan 25 pins per dag. Dat lijkt misschien veel, maar als je hem op je eigen blogbord plaatst, een thematisch bord en als je lid bent van een tiental groepsborden en je twee blogs per dag plaatst die je ook doorzet naar Pinterest, zit je zo aan die 25 pins.

Contentkalender

Daarnaast kan je voor jezelf een soort contentkalender maken rondom de feestdagen; denk aan Valentijn, Moederdag/Vaderdag, Pasen, Koningsdag, Sinterklaas, herfst en Kerst.

Zorg dat je altijd vooruit werkt, een paar weken voorafgaand het feest beginnen de eerste voorbereidingen met in de week en op de feestdag zelf het zwaartepunt.

Automatisch pinnen

Nu heb ik zelf ahalogy om deze pins in te plannen. Dit doe ik op een dag per maand, dat ik van de blogs van de afgelopen maand een pinafbeelding aanmaak en in de blog plaats om vervolgens via de chrome-extensie in te plannen.

Zij plaatsen er maximaal 25 per dag en kiezen zelf het ‘perfecte’ tijdstip. Ik heb die echter al een of twee jaar en het schijnt niet heel makkelijk te zijn om je daarvoor aan te melden. Er is ook een alternatief waar Joyce ervaring mee heeft.

Daarnaast is het ook mogelijk om via co-schedule om pins in te plannen voor meerdere borden tegelijk en wanneer die dan gepubliceerd moeten worden.

Ook hier zijn de meningen verdeeld over, er wordt gezegd dat het beter is om ‘manueel’ te pinnen ipv via een programma omdat het algoritme dat hoger waardeert. Volgens mij is het vooral belangrijk om actief te zijn, ongeacht hoe.

Dat is het; zo simpel kan het zijn. Oftewel; direct account aanmaken, inrichten en beginnen met pinnen en volhouden. Dan komen die bezoekers vanzelf!