Pieter Konijn film recensie

Pieter Konijn film recensie

Pieter Konijn; wie kent dit konijntje niet? Van de prachtige afbeeldingen gemaakt door Beatrix Potter of de animatieserie waarin een drietal konijnenvriendjes samen de wildste avonturen beleven. Mijn kinderen kijken er graag naar en kennen alle figuren; van Pieter en zijn vriendje Benny, de zusjes, maar ook de egel en de gans en de eekhoorntjes. Zoals in ieder verhaal heb je ook de ‘slechterikken’; dit zijn de natuurlijke aartsvijanden van de konijnen; de das, vos en arend en de menselijke ‘bedreiging’ namelijk de mens. In dit geval Boer Verhoeven die een tuintje heeft waar de konijnen graag een maaltijd vandaan halen. En dat is ook precies waar deze film over gaat.

Het verhaal

In alle afleveringen komt wel voor dat de vader van Pieter Konijn door de boer is gegrepen en in een pastei is geeindigd. Het groenten jatten uit de groententuin is dus niet zonder gevaar voor eigen leven. Gelukkig is daar de buurvrouw van de boer; de vriendelijke Bea. Een kunstenares die graag abstracte schilderijen maakt die niet door iedereen begrepen worden en schitterende waterverftekeningen van de dieren uit het bos. Die een menselijk karakter krijgen doordat ze jasjes dragen.

Tijdens een van de jachten van Pieter Konijn wordt hij gegrepen door de boer, maar dan krijgt hij een hartaanval en overlijdt. Het verhaal verplaatst zich naar Londen, waar de jonge Verhoeven werkt, een achterneef die zijn achteroom niet eens kent maar wel het huis erft terwijl de dieren uit het bos een uitgebreid feest vieren. Hoe dat afloopt?

Leeftijdsadvies

De film heeft een leeftijdsadvies van zes jaar. Nu snap ik dat wel vanwege de spanning die soms hoog oploopt in de strijd. Het ene kind trekt dat beter dan de ander. Niet dat het heel eng is en het wordt ook op een grappige manier gebracht, waardoor er ook veel kinderen juist gaan lachen. Terwijl het soms ook heel zielig en verdrietig kan zijn zodat de ander juist heel verdrietig wordt. Doordat het niet alleen een animatiefilm is, maar een moderne live-action animatiefilm wordt het een stuk realistischer. Er wordt gefilmd met echte personen in een echte omgeving.

De film duurt echter vrij lang; maar liefst 95 minuten. Als je bioscoop geen pauze heeft kan het dus een behoorlijke zit zijn voor jonge kinderen.

De première

Pieter Konijn film recensie - Reisliefde

We waren uitgenodigd voor de première bij Pathé Arena in Amsterdam. Na de ingang van de zomertijd was het wel even vroeg opstaan, maar gelukkig kwam het goed. Samen met Miriam en haar dochters reden we naar de bioscoop waar het al enorm druk was. De stemmencast en BN-ers kwamen al binnen over de speciaal voor deze première de groene loper, en we liepen daarachteraan door naar de trappen. Het was al vrij druk, maar we vonden gezellig een plaatsje bij Lisette.

Er was een kort voorprogramma met de presentatie van de stemmencast waaronder Jan Versteegh, Do, Tommie Christiaan en de zusjes van Og3ne en vervolgens een optreden van de boyband the Fource. Zelf had ik hier nog niet van gehoord, maar het aanwezige publiek werd meteen enthousiast toen ze het podium op kwamen. Ze hadden meegedaan met het Junior Song Festival en veel fans. Vanaf dat moment hadden ze er een fan bij, want ook ik had een dochter die helemaal smolt en dat terwijl ze de tekst niet eens kon verstaan. Zij hadden de titelsong ingezongen van deze band.

Er waren weer donuts in stijl van de film met groen en blauw en worteltjes, popcorn, limonade en croissantjes en krentenbollen. Ook in de zaal lagen de goodiebags met onder andere een zakje mix om worteltjestaart van te maken die we dus binnenkort gaan maken. En een speeltje uit de nieuwe Happy Meal van McDonalds. De merchandise komt dus vol op gang.

Wat vonden wij er van?

Deze film is weer heel anders dan de serie, niet zozeer de dierenwereld staat centraal maar ook de mensenwereld met veel romantiek en intrige. Nu vind ik het zo af en toe leuk om mee te kijken naar Pieter Konijn op de tv maar het is ook zeker geen straf om deze film samen met de kinderen te bekijken. Het is een verhaal vol wendingen maar ook afwisseling tussen de dieren en de mensen.

Zoonlief is vooral van de humor en moest regelmatig lachen, terwijl dochter juist helemaal in het verhaal zit en daar door gegrepen werd. Het was in ieder geval een echte aanrader en ze raakten niet uitgepraat over dit konijn. Kortom; een echte aanrader dus als je nog niet in het openingsweekend bent gegaan.

Zijn jullie al naar Pieter Konijn geweest?