Het is min of meer een traditie geworden om Oud & Nieuw op Texel door te brengen. Dat is zo ontstaan omdat oma en opa daar wonen, en we met Sinterklaas of Kerst niet zoals veel gezinnen een dagje naar familie gaan. Je zit niet alleen met de reistijd, maar ook met de boot. Daarnaast zijn we afhankelijk van de vrije dagen van manlief en die zijn in de maand december heel spaarzaam. Nieuwjaarsdag is echter een vrije dag, dus dan kan je vaak al minimaal een nachtje gaan. Dit jaar viel Oudjaarsdag op zondag en was hij vrij, dus konden we zaterdagmiddag vertrekken en waren we er rond etenstijd. Aan het einde van Nieuwjaarsdag zijn we weer naar huis gegaan, want 2 januari moet er weer gewerkt worden.

Oud & Nieuw op Texel

Je hoort het de laatste tijd steeds vaker. Mensen die juist met Oud & Nieuw weggaan zodat ze geen last hebben van het vele vuurwerk of het nieuwe jaar op een mooie manier willen beginnen. Dit kan natuurlijk op een of ander tropisch oord met een heerlijke nieuwjaarsduik in de oceaan, maar ook in eigen land hoor je veel mensen die richting de Veluwe trekken of naar Texel. Toen ik net klaar was met studeren en in één van mijn eerste baantjes zat, ging mijn baas met zijn hond al rond deze tijd naar Texel omdat het daar ‘lekker rustig’ is met Oud & Nieuw. Zelf heb ik ook een aantal jaar Oud & Nieuw in het buitenland gevierd, we verbleven dan in een gastgezin. De laatste jaren zijn we dus veel op Texel te vinden. Texel is rond deze tijd extra gezellig. De winkels en restaurants zijn prachtig versierd en overal hangt de sfeer van de feestdagen. In De Koog en Den Burg zijn (een deel van) de winkels open, ook op zondag, dus daar kan je boodschappen doen voor Oudjaarsavond. Er wordt veel georganiseerd in de oud & nieuwweek. Je hoeft je dus niet te vervelen. Ook de Dorpsstraat in De Koog is nog in de gezellige kerstsfeer.

Vuurwerk kopen op Texel

Ook op Texel kan je vuurwerk kopen. Een van de grootste vuurwerkdealers op Texel is Van Der Linde Fietsen, daar kan je ook via de vuurwerkwebwinkel vuurwerk bestellen en filmpjes bekijken van het vuurwerk dat je wil kopen. Van Der Linde Fietsen is dé vuurwerkdealer voor de regio De Koog (Texel), Den Hoorn, Den Burg en Oosterend.

Oudjaarsstrandwandeling

Zelf hebben we op Oudjaarsdag een strandwandeling gemaakt met de kinderen en hond. Dat was een flinke uitdaging want het waaide best hard (code geel). Gelukkig had opa dit vaker meegemaakt dus liepen we met de wind mee. Je kon heerlijk tegen de wind in hangen en we genoten van de woeste golven. Dochterlief liep zelfs het water in met haar snowboots aan. Gelukkig hadden we hun regenbroeken aangetrokken, ook al regende het niet meer. Het water van de zee zat wel in de lucht waardoor we allemaal zeiknat terugkwamen, en we eerst ons helemaal konden omkleden. Zelfs door de jassen waren we nat geworden. Toen we weer in de duinen zaten was de ‘regen’ weer over. De kinderen hadden er gelukkig geen last van en vonden het helemaal geweldig, als het aan hen had gelegen hadden we een nog veel groter rondje gewandeld.

Oudejaarsavond

Natuurlijk kan je Oudejaarsavond in je accommodatie doorbrengen achter de tv en te kijken naar de speciale shows, of conferences. Maar ook buiten de deur in een van de Nieuwjaarsfeesten in cafés of kroegen. Met Oud & Nieuw zijn op Texel alle restaurants en strandpaviljoens open. Rond middernacht wordt er dan vuurwerk afgestoken, op bepaalde plekken (met name hotels etc) is er een kleine vuurwerkshow en op straat wordt er vuurwerk afgestoken. In vergelijking met de Randstad is dit echter minimaal en voornamelijk siervuurwerk en slechts enkele knallen. Ook in de dorpjes.

Nieuwjaarsduik op Texel

Ook op Texel kan je genieten van een Nieuwjaarsduik in het ijskoude water. Op Nieuwjaarsdag zijn er over heel Texel nieuwjaarsduiken. Op de stranden van paal 9, paal 20 en paal 28 zijn er vele honderden duikers die het frisse Noordzeewater in gaan.  Op het Waddenstrandje duikt de triathlongroep het water in. Ook bij Paal 20 in De Koog organiseert Unox de Nieuwjaarduik. Er zijn altijd veel (in 2018 800) deelnemers en het is een bijzondere ervaring om dit mee te maken.

Als alternatief kan je ook een alternatieve nieuwjaarsduik maken, maar dan vanuit het vliegtuig! Deze kan je dan ook op video vastleggen voor een bijzondere herinnering.

Overnachten op Texel

Wil jij volgend jaar ook Oud & Nieuw doorbrengen op Texel, kijk dan tijdig voor een geschikte accommodatie. Of je nu gaat voor een hotel, bed en breakfast en ook met kinderen. Er zijn ook diverse hotels die een speciaal en swingend Oud & Nieuwarrangement aanbieden compleet met 10-gangendiners en vuurwer. Of plekken die vuurwerkvrij zijn zoals camping Loodsmanduin.

Meer informatie vind je hier.