Je wilt aan jezelf werken. Meer rust in je leven, beter ontspannen, jezelf beter leren kennen, of wat dan ook. Wat je niet wilt zijn eindeloze gesprekken. Of je wilt gewoon iets doen omdat je het interessant vindt maar het helemaal geen probleem moet verlichten. Kortom: je bent op zoek naar een alternatieve therapie, eentje die origineler is dan alweer een mindfulnessgroepje… We verzamelden enkele originele ideeën, die je kunnen helpen of inspireren!

Lachtherapie

Het klinkt misschien lachwekkend…en dat is ook precies wat het doet: door het lachen op te wekken doe je veel goeds voor jezelf. Niks lachwekkends aan verder, maar wel heel leuk om te doen. Dat lachen gezond is, dat weet je vast al wel. Bij lachtherapie wordt daar dankbaar gebruik van gemaakt. Vaak wordt lachtherapie in workshopvorm gegoten. Het wordt gezien als een meditatievorm, welke uit India afkomstig is. Door het lachen kun je goed ontspannen en worden er endorfines aangemaakt. Endorfine is een natuurlijke pijnstiller, werkt kalmerend en kan je een geluksgevoel geven. Nu is laatstgenoemde natuurlijk bij iedereen bekend. Maar wist je ook dat je gewoon lachen kunt opwekken? Meestal zal er eerst even aandacht besteed worden aan ontspannen worden. Vervolgens gaat er gelachen worden. Dit kan opgebouwd worden door eerst een beetje te glimlachen, uiteindelijk stilletjes te gaan grinniken en uiteindelijk zit iedereen te gieren van het lachen, waar dus het hele lichaam bij betrokken is. Lachen werkt aanstekelijk en bang zijn dat het jou niet gaat lukken is dus eigenlijk overbodig. Als afsluiting kan er stil gestaan worden bij de uitwerking op het lichaam en de ontspanning.

Klankschalentherapie

Bij klankschalentherapie, of meestal klankschalenmeditatie genoemd, neem je rustig plaats, meestal liggend. Je wordt vervolgens getrakteerd op prachtige klanken afkomstig van de gong en meerdere klankschalen. Deze tonen kalmeren je en zijn een weldaad voor je geest. Elke klankschaal heeft zijn eigen trilling/klank, waardoor ze weer anders zullen resoneren in jouw lichaam. Een bijzondere, maar vooral ook ontspannende ervaring. Heerlijk om weer even bij jezelf te komen. Klankschaalmeditaties worden ondertussen op heel veel plekken gegeven. Wil je eerst eens weten wat het inhoudt, dan kun je een indruk krijgen door filmpjes op YouTube.

Zangtherapie

Houd je van zingen? Dan is dit misschien wel een heerlijke optie voor jou. Deze vorm van therapie is dus geen praatsessie, maar de zangstem wordt gebruikt als instrument om te gaan voelen, om je levenslust naar boven te brengen en expressief bezig te zijn. Het is een manier om contact te maken met je innerlijk en je eigen inspiratiebron. Je hoeft dus ook helemaal niet goed te kunnen zingen, want daar gaat het helemaal niet om. Goed beschouwd is de zangstem ook bedoeld om jezelf te kunnen uiten. Dat het dan mooi moet klinken is iets wat we als mensen zijn gaan waarderen, maar wat helemaal niet de eerste reden is van te kunnen zingen. Je zou deze vorm van therapie kunnen zien als een stap naar innerlijke bevrijding. Nu zullen er grote verschillen zijn tussen de aanbieders hoe ze dit zien, maar dat op deze manier ook bepaalde blokkades uit de weg geruimd kunnen worden is zeker mogelijk.

Danstherapie

Dansen vanuit je gevoel: is dat niet zoiets als praten zonder woorden? Danstherapie is gebaseerd op het idee dat klachten zich ook manifesteren in de bewegingen van de persoon. Door te dansen kan het lichaam deze stressfactoren dus eigenlijk oplossen. Gevoelens, gedrag, maar ook denkwijzen worden geacht door danstherapie te kunnen worden verwerkt en uitgewerkt. Danstherapie is geschikt voor zowel lichamelijke, mentale als psychologische klachten. Maar het is ook gewoon een fijne manier om met je innerlijk bezig te zijn… Naast de officiële danstherapieën kun je natuurlijk ook eens kijken bij alternatieve coaches die iets met dansen aanbieden. Als het bij jou meer om de beleving gaat en niet om echt een probleem, is dat waarschijnlijk een geschikter (en betaalbaarder) alternatief.

Dierentherapie

Er komen steeds meer therapieën waar dieren bij ingezet worden. Dieren verstaan ons op een heel andere manier. Zij lezen onze lichaamstaal en voelen ons haarscherp aan. Waar we richting mensen nog vaak wegkomen met een mooi praatje, zal een dier (of een klein kind…) ons feilloos aanvoelen als we helemaal niet lekker in ons vel zitten. Dit wordt ook wel AAA genoemd, wat staat voor Animal Assisted Activities. Hierbij worden er dus activiteiten ingezet waar dieren bij betrokken worden. Overigens kan dit op meerdere manieren werken. Zo worden er dieren ingezet bij autistische kinderen, waarbij het kind niet alleen de steun van het dier ontvangt, maar ook dingen leert door het zorgen voor het dier of zelfvertrouwen kweekt doordat het het dier iets kan laten doen. Je zou het dier als een verlengstuk kunnen zien van de therapeut zelf. Maar er zijn ook nog heel andere manieren. Zo worden bijvoorbeeld paarden ingezet als je angstig bent. Een dier nodigt je uit om te doen, want praten heeft een stuk minder zin…, een paard (of ander dier) leest jouw gevoel en laat jou daardoor bewust worden van een stukje van jezelf. Natuurlijk hangt het af van jouw reden om therapie te overwegen en met welk dier je wel een klik hebt, welk dier voor jou een ‘goede therapeut’ zou zijn. Overigens mag niet iedereen zomaar dit soort therapieën geven, hiervoor zal toch echt een echte therapeut nodig zijn. Let dus wel even op bij wie je aanklopt.

Schreeuwtherapie?

Wist je dat er ook zoiets bestaat als schreeuwtherapie? Als je op internet kijkt kom je voornamelijk verhalen tegen waarbij dit verwijst naar verhitte debatten of het vrijwillig zelf gaan staan schreeuwen. Toch is er ook een therapie die gebaseerd is op schreeuwen en geluid; denk maar eens als je schreeuwt van de pijn als je met een hamer op je vinger slaat. Dit is een heel basic reactie van je lichaam en hersenen. Dit wordt ook wel de soul voice genoemd, waarbij je luistert naar je innerlijke stem door zo hard mogelijk te schreeuwen. Door heel hard te gaan schreeuwen kun je alle spanning en grenzen die je voelt loslaten en even ongeremd alle frustraties er uit gooien. Een sessie hoeft ook geen minuten te duren, maar een paar seconden heel hard schreeuwen kan al heerlijk opluchten en helpen als je je beklemd voelt. Je zou het zelfs enigzins kunnen vergelijken met lachtherapie waarbij je ook alle remmen loslaat. Het kan ook zeker voorkomen dat je bij een schreeuwsessie in de lach schiet, want in het begin is het toch wel even wennen.

Lees ook

 

Wil Cats
Volg me via: