Notenkraker on Ice recensie

Notenkraker on Ice recensie

Als het zo koud is zoals nu en voorzichtig de eerste vliesjes op het water liggen, raakt Nederland direct in de ban van het schaatsen. Zowel op natuurijs als het kunstschaatsen; de shows on Ice zijn megapopulair. Datzelfde geldt voor het klassieke balletstuk de Notenkraker. En als je die twee factoren met elkaar combineert; dan volgt er een echte familievoorstelling de Notenkraker on Ice die je gewoon gezien moet hebben. Dat is met niets te vergelijken in de kerstvakantie.

Notenkraker on Ice recensie - Reisliefde

De Notenkraker

Het sfeervolle verhaal van de Notenkraker is een ongeëvenaarde kerstklassieker. Het ballet van uit 1892 met de muziek van Pjotr Iljitsj Tsjaikovski is gebaseerd op een sprookje van de Duitse schrijver E.T.A. Hoffmann. Het is een vrolijk en wonderlijk schouwspel dat geschikt is voor alle generaties, dus ook kinderen. Met in de hoofdrollen de Muizenkoning, Sneeuwkoningin en Suikertaart-fee. Het verhaal speelt zich af met Kerstmis. De Notenkraker wordt om deze reden dikwijls rond deze tijd uitgevoerd.

Het verhaal

Notenkraker on Ice vertelt het bekende verhaal van Clara, die op Kerstavond een notenkrakerpop cadeau krijgt. Wanneer zij slaapt en de klok 12 uur slaat komt de pop in haar droom tot leven. Hij verandert in een prins, samen beleven zij avonturen. Clara en de prins raken al snel verliefd en zijn gelukkig. Maar de prins heeft een grote vijand, de Muizenkoning. Zo belanden ze in een fantasiewereld waar ze de sneeuwkoningin en de Suikertaart-fee ontmoeten. De Suikertaart-fee en de prins nemen Clara mee op een magische reis langs verschillende exotische landen. Tot ze weer ontwaakt…

On Ice

The Nutcracker on Ice - The Imperial Ice Stars - Royal Albert Hall - 28th December 2015

Wat ik bijzonder vond is dat het puur en alleen de muziek is en het verhaal toch goed te volgen is voor kinderen. Voor je gevoel ben je naar een soort live stomme film aan het kijken, alleen het live-orkest in plaats van de muziekband ontbreekt. Waarbij het verhaal niet eens wordt gespeeld maar wordt gedanst, op het ijs. Ik had even mijn twijfels of dit wel te volgen was voor de kinderen, maar mijn 4-jarige dochter liet regelmatig horen dat ze het verhaal prima kon volgen. Met uitspraak als ‘die jongen is wel heel stout’ tot en met het verliefd zijn van de prins en prinses. Naast de dans en kostuums is de mimiek en gebaren echt uitzonderlijk.

Bij deze voorstelling moet je dan ook niet denken aan de mega-uitvoeringen van andere “on Ice”-shows. Het is veel kleinschaliger en wordt uitgevoerd in het theater. Daardoor is de ervaring ook heel erg anders, je hebt echt het gevoel dat je naar een dansvoorstelling aan het kijken bent, maar dan op ijs. Vrij ‘intiem’ en zeer goed te volgen. Natuurlijk zijn er een paar verschillen met het klassieke ballet die worden ingewisseld door spectaculaire lifts.

Naast het schaatsen komen er trouwens ook een paar andere disciplines in voor; zo is er een stukje magie. Van zwevende voorwerpen waarvan je soms een glimp van het draadje ziet tot het volledig laten verdwijnen van personen en je zelf, ook al ben je alert, toch niet ziet hoe of wat. Er is ook een stuk waarbij twee dames met vuurpoi’s op het ijs verschijnen en een kort stukje laten zien. Het mooiste vond ik echter nog wel het stukje luchtacrobatiek. Misschien niet de meest ingewikkelde stunts maar dat hoeft ook niet; het is onderdeel van een elegante dans.

Complimenten

Ondanks dat het een klassiek stuk is wordt er gebruik gemaakt van nieuwe technieken. Zo is er geen ingewikkeld decor maar wordt de locatie geprojecteerd op het scherm. Met als gevolg dat je het gevolg hebt mee te krimpen als ze de wereld van de muizen betreedt. Of als al dansend de lampjes van de kerstboom worden verlicht.

Er is duidelijk veel aandacht besteed aan de details; van de grime die echt fantastisch is (het voordeel van dichtbij zitten), maar zelfs de punten van het jacquet die met ijzerdraad naar achteren krullen of de rokken van de ijsprinsessen. Of wat dacht je van de zoete geur die in de zaal verspreid zodra ze het land van de suikertaartfee ingaan? Eerst dacht ik even dat er iemand aan het snoepen was maar het zat in de rook verwerkt. Het is dus meer dan alleen zien en luisteren.

Cast

En dan heb ik het nog niet eens gehad over de cast; zij zijn tenslotte diegene die de rollen vertolken en het verhaal tot leven brengen. Van Clara die bijna de gehele twee uur actief op het ijs staat zonder enige zichtbare vorm van uitputting tot en met de stralende ‘moeder’ die echt blijft lachen. De muizen met de kleine handgebaren, zowel de elegante koningin als de ietwat sluwe muizenkoning en de majesteuze Drosselmeyer. En natuurlijk de overige rollen en het ensemble. Echt, petje af.

Wat wij ervan vonden

Hierboven heb je al wel een beetje kunnen lezen wat ik ervan vond; ik was echt onder de indruk. Ik kwam toch met ietwat andere verwachtingen maar vond dit stiekem nog veel gaver. Mijn favoriete stukje was denk ik toch wel de dans met de notenkraker ik vond dat echt een bijzondere choreografie. Het stukje van de suikertaartfee en de sneeuwkoningin vond ik zelf iets minder duidelijk qua verhaallijn. Het schouwspel zelf was wel geweldig om te zien.

Dochterlief zat de hele voorstelling op het puntje van haar stoel, ook al was ze een beetje moe en kroop ze soms tegen me aan. Ik heb haar nog nooit zo lang geboeid gezien, ze ging echt op in het verhaal en klapte hard mee als ze het indrukwekkend vond. Ze had alleen een probleem; het ‘on ice’-gedeelte kreeg ze niet helemaal mee. Ja, ik zie de schaatsen en de bewegingen die je anders niet kan maken maar zij ziet zelf het (witte) ijs niet. Op ingetogen momenten van de muziek hoor je de schaatsen op het ijs, en zo af en toe zie je het schaafsel door de lucht vliegen maar dat was voor haar te abstract. Pas toen we bij de finale gingen staan zag ze dat er echt ijs lag.

Haar favoriet was denk ik toch wel het magische moment van de ijsprinsessen en over de snoepjes raakte ze niet uitgepraat. Die brachten haar echt aan het lachen en ze vond het leuk toen ze weer terug kwamen. Ook de ‘prinses’ heeft veel indruk op haar gemaakt. Alleen waren de muizen op een gegeven moment wel een beetje eng en toen kroop ze dicht bij me en trok het kleedje half over haar ogen.

Algemene informatie

Als je er snel bij bent kan je de voorstelling zien in het RAI-theater, daarna toert het langs diverse theaters in het hele land en is echt absoluut een aanrader om te gaan zien. Dit is gewoon niet te evenaren. Het is echt een familievoorstelling, ondanks het wellicht late tijdstip zaten er best veel kinderen in de zaal. Na de finale komt er trouwens nog een korte reprise met een herhaling van een aantal stukjes. Tijdens de voorstelling mogen er geen foto’s of video’s gemaakt vanwege de veiligheid van de schaatsers. De prijzen zijn afhankelijk van de positie in de zaal. Ze spelen nog tot en met eind januari door het hele land.