Na twee jaar corona is het dit jaar toch weer zo ver en vindt de Negenmaandenbeurs plaats in de RAI in Amsterdam. Wel enigzins in een aangepaste versie. Zo vindt dit keer niet gelijktijdig de Huishoudbeurs plaats, wat enorm scheelt in de drukte qua aantal bezoekers en ook het vinden van een parkeerplaats. Voor bezoekers die vaker zijn geweest zal het wellicht opvallen dat sommige grote merken, zoals Kruidvat, niet aanwezig zijn, maar in plaats daarvan zijn er maar liefst 250 andere bedrijven en projecten wel. De negenmaandenbeurs is dan ook het ideale moment om kennis te maken met nieuwe innovaties en bedrijven in de zwangerschapswereld.

Innovatie & nieuwe producten

Ieder jaar organiseert de Negenmaandenbeurs ook de Baby Innovation Awards, zodra je bij de beurshal aankomt zie je al de genomineerde prijzen en de prijzen die dit jaar hebben gewonnen in de verschillende categorieën. Ook op de beursvloer zelf kom je diverse innovatieve producten tegen.

Zo is de missie van Vini Mini om voedselallergie bij baby’s te voorkomen, vooral als het gaat om pinda’s en ei. Daarom hebben ze gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek een product ontwikkeld ‘mijn eerste pinda’ met een kleine dosering pindameel zodat je veilig kan ontdekken hoe jouw kind daarop reageert. Met name tussen de 6 en 8 maanden oud kan dit een grote rol spelen om het op latere leeftijd te vermijden.

De dekentjes van Fedde & Kees waren een paar jaar geleden voor het eerst op de beurs en zijn ook echt heel innovatief; deze zijn zo ontwikkeld dat je je kind het gevoel kan geven van geborgenheid en inbakeren, zonder dat je ingewikkeld hoeft te doen met riempjes of lappen. Iedereen kan dan ook heel eenvoudig het kind instoppen.

De nieuwe generatie ouders, Millenials en Gen Z, is gericht op gemak en kan niet zonder internet en technologie. Technologie is booming. We kennen fintech, agritech en nu is het tijd voor babytech. Vandaag de dag zijn er talloze babytechproducten, gadgets, apps en diensten beschikbaar. “De vraag naar deze producten is sterker dan ooit,” zegt Danielle Meester, Event Director van de Negenmaandenbeurs. “Millenials en Gen Z leunen op het comfort van tech-oplossingen bij het toevoegen van een nieuw lid aan hun gezin.”  Op de Negenmaandenbeurs is dit terug te zien in het groeiend aanbod digitale & baby-techproducten. Een nieuwe ontwikkeling is bijvoorbeeld dat VR-technologie tijdens de bevalling gebruikt kan worden om de pijn te verminderen.

Duurzaamheid

Je merkt dat duurzaamheid steeds belangrijker wordt binnen de maatschappij, en dit zie je dus ook terug in babyland op de negenmaandenbeurs. De nieuwe generatie ouders is milieubewust en vastberaden het tij te keren. Op de beurs is dit terug te zien door gebruik van 100% recycled plastic en andere materialen, productie binnen Europa of zelfs op eigen bodem en energiebesparende producten, zoals een babybadje dat opvouwbaar is en maar de helft van het water nodig heeft door het nieuwe ontwerp.

Binnen de verzorgingsproducten zie je al langere tijd dat er steeds meer stilgestaan wordt bij de ingrediënten. Was het een aantal jaar geleden nog zoeken naar producten zonder parabenen en sls, zie je nu dat steeds meer merken dit aanbieden of speciale varianten hebben. Je wilt natuurlijk niet dat je kindje bepaalde risico’s loopt. Je vindt op de negenmaandenbeurs bekende merken terug zoals Naïf dat is ontstaan door twee vaders en nu een breed assortiment aan producten heeft voor kinderen, maar sinds kort ook volwassenen. Ook Weleda heeft een assortiment met uitsluitend biologische en 100% natuurlijke ingrediënten waaronder producten voor moeders om striae te voorkomen en voor baby’s met de essentiële producten die je kindje de eerste tijd nodig kan hebben.

Of bijvoorbeeld het nieuwere Happy Earth dat nu met een nieuwe lijn deoproducten komt en daardoor uniek op de markt is. Hun producten dragen de keurmerken Natrue en Vegan Society. Ook bij de verpakkingen worden bewuste keuzes gemaakt.

Op de Negenmaandenbeurs kun je bij Pampers kennismaken met de zachtste luier met de beste huidbescherming voor de gevoelige huid van jouw pasgeboren baby. Pampers Premium Protection houdt jouw baby tot 12 uur lang droog en beschermd en is de nr.1 keuze van de kraamafdelingen.

Nieuw zijn de vitamines van Yummygums in de vorm van lekkere gummies. Op de negenmaandenbeurs vind je onder andere de zwangerschapsvitamine met een nieuwe, verbeterde, formule, met frambozensmaak, maar wel suikervrij die alle essentiële vitamines bevat waar iedere mommy (to be) extra behoefte aan heeft tijdens deze bijzondere periode. Daarnaast vind je hier de kids gummies, een suikervrije multivitaminegummie met aardbeiensmaak, special voor kinderen tussen de 3 en 12 jaar oud, en de D3 en K2 Drops, vitamines in druppelvorm voor de allerkleinsten, de Multi+.

Ook de wasbare luiers springen eruit. Voorheen stond er maar één aanbieder op de beurs, dit jaar zijn het er vier. Waaronder nappy’s waarvan de stand opvalt met de enorme toren van vuilniszakken die symbool staat voor de hoeveelheid afval die ouders produceren met gewone luiers.

Echte klassiekers & babyuitzet