De Nationale Voorleesdagen zijn erg populair in Nederland: zowel in de kinderopvang als op de basisscholen, in boekwinkels en bibliotheken wordt hier veel aandacht aan besteed. De ouders van de kinderen die tot de doelgroep behoren, komen dus op verschillende plekken met het thema in aanraking en worden zo gestimuleerd om ook thuis voor te lezen.

Thema Nationale Voorleesdagen 2020

Het thema van de Nationale Voorleesdagen is al jaren:

Voorlezen maakt je leuker!

Eén van de dingen waar een kind positief door gevormd wordt, is: voorlezen. Een kind leert daar zoveel van; niet alleen in educatief opzicht, maar ook op sociaal- emotioneel gebied.

Het doel van de Nationale Voorleesdagen

Het doel is om het voorlezen aan kinderen die nog niet zelf kunnen lezen te stimuleren. Voorlezen maakt een kind niet alleen leuker, maar breidt ook de woordenschat van een kind uit en vergroot het tekstbegrip. Door de onderwerpen die aan de orde komen in een prentenboek wordt de wereld om het kind heen op een aantrekkelijke manier uitgelegd. Ook krijgt het kind inzicht in gevoelens; van hemzelf, maar ook van andere kinderen. Uiteraard wil men op deze manier ook de verkoop en uitleen van prentenboeken stimuleren. Speciaal in de periode van de Nationale Voorleesdagen is er een miniversie te koop van Het prentenboek van het Jaar. Dit kost slecht E 5,25 en is dus een uitgezochte kans om op een goedkope manier een kind kennis te laten maken met Het Prentenboek van het Jaar.

De Nationale Voorleesdagen zijn in de eerste plaats gericht op kinderen in de leeftijd van 0 tot 6 jaar. Dit betekent niet dat oudere kinderen niet kunnen genieten van het voorlezen van een (prenten)boek! De Voorleesdagen richten zich in de eerste plaats op het driejarige kind, met een uitloop naar kinderen van 4 en 5 jaar, dus de leeftijd van het oudere kind van het kinderdagverblijf en de leerlingen van groep 1 en 2 van de basisschool. De start van de Nationale Voorleesdagen is op 22 januari en op 1 februari is de afsluiting.

Nationale voorleesontbijt

Als start van het evenement dat dit jaar voor de zeventiende keer wordt gehouden, wordt het prentenboek van het jaar gepromoot tijdens het officiële Nationale Voorleesontbijt in Bibliotheek Nieuw Waldeck in Den Haag. Dit gebeurt op 22 januari. Uiteraard wordt dit boek ook voorgelezen op alle andere Voorleesontbijten in het land waar al dan niet bekende Nederlanders aanwezig zullen zijn en voor zullen lezen uit een prentenboek uit de Top 10.

Moppereend; Prentenboek van het Jaar

Een jury van bibliothecarissen heeft uit alle in 2018 uitgekomen prentenboeken het Prentenboek van het jaar gekozen. In 2020 is dit het boek Moppereend. Dit boek is geschreven door Joyce Dunbar en Petr Harácek. Het is in het Nederlands vertaald door Jesse Goossens. Lemniscaat is de uitgever van dit prentenboek.

Moppereend is in dit boek in een permanente staat van chagrijn. Andere dieren proberen haar op te vrolijken, maar dit lukt niet omdat ze allemaal worden aangestoken door het slechte humeur van Moppereend. Er hangt een donderwolkje boven Moppereend dat steeds zwarter en groter wordt tot het een ‘megantische’ zwarte wolk is geworden. En dan… barst de wolk los en komt er regen en een mooie regenboog. De dieren gaan dansen en iedereen wordt blij. De donderwolk is opgelost en de boze bui van Moppereend ook!

Het is een prachtig thema over gevoelens van boosheid en blijdschap; heel herkenbaar voor peuters en kleuters die ook vaak ( zonder duidelijke aanleiding) boos kunnen zijn. Met dit thema kan iedere leerkracht of pedagogisch medewerker wel uit de voeten! Het leuke is dat bij dit boek ook een vingerpoppetje hoort dat je kan gebruiken om het verhaal tot leven te wekken.

De schrijver Petr Horácek komt uit Tsjecho-Slowakije en woont momenteel in Engeland. Hij is zowel maker van prentenboeken als illustrator. Moppereend is niet zijn eerste boek. Eerder verschenen o.a. het lied van de blauwe Pinguïn, de rode knikker en Kleine Muis.

Meer informatie vind je hier.

Top 10 prentenboeken van 2020

Naast Moppereend staan er nog 9 prentenboeken in de Top 10 van dit jaar:

Ideeën en activiteiten tijdens de Nationale Voorleesdagen

Posters of een boekenhoek met een speciaal voorleeshoekje met een aantal kussens zijn extra sfeermakers voor thuis, of op school / kinderopvang.

Ontbijt

Een ontbijt op de eigen school of dagverblijf is natuurlijk geweldig leuk, zeker als je daarvoor lokaal bekende mensen uitnodigt! Denk er wel aan die mensen op tijd uit te nodigen! Kinderen, en ouders, zullen op deze manier een onvergetelijke ochtend hebben. Nodig ook de krant uit, zo maak je goede reclame voor jouw school!

Doen ze op school geen voorleesontbijt; dan kun je dit natuurlijk ook prima in het weekend thuis doen! Lekker in pyjama’s ontbijten en daarna voorlezen.

Lespakket

Behalve een voorleesontbijt organiseren op jouw eigen school of dagverblijf kun je hier extra lesmateriaal vinden die gebruikt kan worden voor, tijdens of na het voorlezen van de prentenboeken. Lespakketten zijn hier aan te vragen. Downloaden kan met een registratiecode die je krijgt na jouw bestelling via email. Ook online zijn er een aantal lespakketten en tips te vinden zoals bij Juf Maike, kinderboekenjuf en Juf Janneke.

Knutselen

Zeker met jonge kinderen is het ook heel geschikt om naar aanleiding van dit prentenboek er verder mee aan de slag te gaan en te gaan knutselen. Zo kwam ik al eendenvoeten tegen, gemaakt van tissuedozen, of kun je eendjes plakken met veren of witte maïs. Hier vind je bijvoorbeeld een haakpatroon om zelf een eend te haken.

Moppereend knutselen met scheerschuim – Creakids

Eendenvoeten van papier – First Grade W.O.W.

Donderwolkje – Kindermooney

Lego

Ook met LEGO kun je zelf eendjes maken! Deze zijn te vinden in het LEGO House Billund en demonstreren hoe je met maximaal 6 blokjes (3 wit, twee oranje en 1 oogjes) heel veel verschillende eendjes kan maken!

Emoties

Natuurlijk kun je je ook richten op de emotie boosheid die in dit boek centraal staat. Voor kinderen is het toch erg lastig om hiermee om te gaan en dit een plekje te geven. Heel interessant is bijvoorbeeld de boosheid-ijsberg; boosheid of woede is een emotie die anderen zien. Maar vaak gaat daar nog iets aan ten onder wat niet direct duidelijk is. De kunst is om daar achter te komen en het kind dit te laten benoemen, want vaak weten ze het zelf niet eens waarom ze nu eigenlijk zo boos zijn. Woede of boos zijn is een emotie en die erbij hoort, dus daar moet ook ruimte voor gegeven worden. Maar wel op een juiste manier.

Lees ook

Latest posts by Linda (see all)