Skip to Content

‘s-Nachts rijden vakantie; tips en ervaringen

‘s-Nachts rijden vakantie; tips en ervaringen

Zoals jullie hebben kunnen lezen zijn we onlangs op vakantie geweest naar Italië, daarna zijn we nog een weekje in Kroatië verbleven, voor we weer op huis aangingen. Beide tochten van ongeveer 14 uur hebben we ’s nachts afgelegd. Lang hebben we getwijfeld wat we zouden doen; doorrijden in een heel lange dag, over twee dagen verdelen of ’s nachts rijden. Uiteindelijk kozen we voor dat laatste en dat is ons prima bevallen. 

Het is veel rustiger op de weg

De kans dat je ’s nachts op een file stuit is vrijwel nihil. Zeker in landen als Duitsland en Frankrijk. Ook bij wegwerkzaamheden waar je slechts 60 mag rijden. Je kan gewoon in één keer doorrijden. De enige stops die je maakt zijn om even je benen te strekken of een sanitaire stop: heerlijk.

Koeler in de auto

Zeker in de zomer kan het overdag loeiheet zijn, tegenwoordig zijn de meeste auto’s uitgerust met een airco. Maar toch, zodra je stil staat en die hitte in loopt. Of als je in de file staat… Vergeet ook vooral die brandende zon niet waar de helft van de auto vaak last van heeft en geen zonnescherm (hier) tegen helpt. In de avond en ’s nachts heb je daar helemaal geen last van. Ideaal.

Rustiger op achterbank

Tja, wat zal ik daar nu over zeggen. Slapende kinderen zijn een stuk rustiger. Zeker als ze overdag de kans hebben gekregen om hun energie kwijt te kunnen.

Eigen auto

Dit is eigenlijk sowieso het voordeel van met de auto op pad gaan; je hebt je eigen auto. Dat vind ik voor mijn gevoel toch altijd een stuk prettiger rijden. Daarnaast ken je die auto ook beter en als er dan iets vies wordt is het niet zo’n probleem.

Je hebt de hele dag nog / kan onderweg stad bezoeken

Afhankelijk van de afstand die je aflegt, maar als je naar Italië gaat of Spanje kom je in de ochtend aan en heb je dus nog de hele dag voor je. Als je pas in de middag kan inchecken kan je altijd eerst nog een stad onderweg bezoeken die anders te ver van de verblijfplaats ligt.

Gaat sneller, minder stoppen met kinderen duurt langer

Als je overdag reist met kinderen zal je regelmatig moeten stoppen, door ’s nachts te reizen kan je sneller doorrijden. De wissels kunnen beperkt worden tot een hoognodig sanitaire stop of een rookpauze en dan weer back to the road.

Sterrenhemel

Dit is toch wel echt iets persoonlijks; ik vind de sterrenhemel altijd zo indrukwekkend. Zeker als je in gebieden rijdt waar niet veel mensen wonen en weinig industrie is en dus niet veel lichtvervuiling. Dan ben je direct al op vakantie.

Geen afleiding buiten

Zeker in Duitsland waar je al die mooie bordjes langs de weg hebt staan met wat er allemaal te zien en doen is in de omgeving heb ik nog wel eens de neiging om dan rond te kijken. Als er een kasteel is bijvoorbeeld; of ik dat kasteel zie. Of wat dan ook. In het donker kan je kijken wat je wilt, maar grote kans dat je het toch niet ziet. Alleen soms als ze het object de hele nacht verlichten.

Net zoals de bergen trouwens in Oostenrijk. Dat vond ik dan wel weer jammer, gelukkig werd het toen alweer licht. Stiekem wel bijzonder om daar dan te rijden, eerst in de schemer dat je de contouren ziet van de bergen en je afvraagt watvoor donkere wolken het zijn tot je realiseert dat het bergen zijn en ze langzaamaan steeds meer verlicht worden.

Geen gedoe met een overnachting

Het is alweer twee jaar geleden dat we ook naar Italië afreisden met kinderen. Na het drama van overdag en de files kwamen we uiteindelijk rond elf uur aan op de bestemming. Niemand natuurlijk meer aanwezig om ons de caravan te wijzen die we van kennisen mochten gebruiken…

Voordat je de slapende kinderen uit de auto hebt, omgekleed, tentjes / bedden hebt staan zijn ze wakker en willen ze niet meer slapen dan kun je na tig keer die schitterende Zwitserse sterrenhemel ook niet meer waarderen en wil je het liefst gewoon je ogen dichtdoen.

De kinderen slapen (een groot deel)

Op de heenweg wat minder, maar van de terugweg zijn ze slechts vier uurtjes wakker geweest, twee uurtjes in de avond en twee uurtjes in de ochtend. Fantastisch, dan kan je gewoon echt doorrijden. Het is dat je af en toe moet stoppen om te wisselen van chauffeur, maar dan is het benen strekken, voor manlief peukje en weer doorrijden in een poging zoveel mogelijk kilometers te maken.

Doordat de kinderen slapen (en grote kans je partner ook) rijdt het veel relaxter, geen gezeur om een snoepje, drinken, speelgoed dat is gevallen, speelgoed dat de ander heeft en zij willen hebben, muziekje dat ze niet willen horen of juist wel… Zelf ben je misschien een (groot) deel van de nacht wakker gebleven, maar voor de kinderen maakt het geen groot verschil.

Natuurlijk heeft het ook nadelen hoor, zo is het wel even wennen zonder auto’s (rode lichtjes) voor je en is het een beetje ‘spelen’ met het grote licht tot je weer een tegenligger tegenkomt. Ook zijn er genoeg mensen nachtblind en dan is het zeker niet aan te raden.

Ga jij een autovakantie maken dit jaar en rijd je dan liever ’s nachts of overdag?

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)

Leave a comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

  1. marjon schreef:

    Het heeft veel voordelen, maar toch doen wij het niet.

    Papa / Vriendlief rijdt hier met de caravan. Hij zou anders helemaal moe zijn bij aankomst en dan moeten we nog caravan in orde maken en voortent opzetten. Voor hem zou dit geen prettig begin van de vakantie zijn.

    Wij vertrekken wel vroeg in de ochtend rond 5u. Op deze manier slapen de kinderen al een stukje… en gewoon geregeld korte pauze inlassen en wat bezigheden in de auto, gaat het bij ons prima.

  2. Leonie van Mil schreef:

    Wij hebben één keer ‘ s nachts gereden vanuit Italië. Al die voordelen die je opnoemt kloppen echt. Maar ik vond door Oostenrijk rijden wel eng. Geen verlichting, veel bochten, slechte wegmarkering en veel wolken waar je doorheen rijdt. Je zag dus helemaal niets. Af en toe zagen we een vrachtauto en bleven we daar maar achter hangen om die te volgen. Wisten we tenminste nog waar we heen moesten. Zodra we in Duitsland waren, was het weer goed te doen

  3. Marijke schreef:

    Ik vind tegenliggers en andere lichten dan altijd wel erg fel. En vervelend. Dan krijg ik altijd de neiging mijn ogen dicht te doen en niet meer open. Ik ben dus niet zo goed in ’s nachts rijden. Zeker niet in combinatie met airco enzo. Droge ogen wil ik ook altijd dicht doen.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.