Skip to Content

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon

Binnenkort wordt hij vier jaar, en aangezien ik met dochterlief toen een weekend samen op stap ben geweest, vond ik dat ik dat ook met hem moest doen. Toch is hij weer heel anders; met haar sliepen we in een soort paleisje waar we een bruid (voor dochter/prinses) tegenkwamen om foto’s te maken, hebben we gewinkeld en een boottochtje gemaakt.

Voor zoonlief doen dieren, zwembaden en speeltuinen het helemaal. Dus toen ik de uitnodiging kreeg om naar Villages Nature Paris te komen, het nieuwe vakantiepark dat je kan boeken via Center Parcs bij Parijs, zei ik direct ja. Aan de ene kant twijfelde ik nog wel, want ik wist zeker dat dochter dit ook heel erg leuk zou vinden. Aan de andere kant, even wat quality time met hem was ook wel goed. Daar aangekomen was er een vrij programma en gingen we een dagje naar Disneyland!

De heenreis

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Onze reis begon nadat grote zus naar school was gebracht. De auto was al ingeladen, dus alleen nog tanken en op pad. Nu bedacht ik me op de snelweg dat ik zijn identiteitskaart was vergeten maar ik ging er vanuit dat dat wel zou loslopen. De afgelopen dagen is er tenslotte een hoop te doen rondom vrij verkeer van personen (al is dat met het vliegtuig).

Volgens google maps zou het tussen de 4,5 uur en 6 uur rijden zijn afhankelijk van de files. Echter kwamen we zonder files bij Rotterdam, Antwerpen en Gent aan bij de Franse grens. Voorbij Lille was er een benzinestation waar we even zijn gestopt. Lekker even een croissantje gehaald en er was een speeltuintje waar hij de benen kon strekken.

Hij had zich in de auto prima vermaakt, ik had er wat houten puzzeltjes en speelgoed liggen en vanuit de autostoel van zijn zus kon hij daar prima bij. Ik had hem dus 2,5 uur nauwelijks gehoord. Na nog wat te drinken gingen we op stap voor deel 2. Van Joyce (mamablog Mamakletst) en Cassandra die ook op weg waren had ik ondertussen begrepen dat er megafiles waren bij Parijs. Gelukkig viel dat voor mij heel erg mee.

Ongeveer een uur voor we er waren werd hij een beetje onrustig, speciaal voor dat moment had ik de ‘kindertelefoon’ mee. Kon hij lekker spelletjes spelen en ik me op de weg concentreren. We kwamen om twee uur aan, een uur eerder dan verwacht. Wel fijn, want 4,5 uur in je eentje achter het stuur is toch best pittig.

Inchecken

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Het inchecken ging heel snel; bij de slagbomen kregen we een envelop met polsbandjes en informatie. Met de polsbandjes kan je de deur open maken, maar die werken pas vanaf drie uur.

Extraordinary Gardens

We moesten dus even een uurtje overbruggen. Nu mochten we wel het zwembad in, maar zoonlief had al een speeltuintje en watervallen gespot. Dus liepen we van de ene naar de andere waterval steeds dieper de Extraordinary Gardens in. Wat een schitterende tuinen zijn dat zeg! Ieder stukje is weer heel anders opgezet. In totaal zijn er vier tuinen die zijn geïnspireerd op de vier natuurelementen; water, vuur, waarde en lucht. Ik bleef maar foto’s maken 😉

Uitpakken

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Om drie uur konden we ons appartement in, toen ik binnenkwam was ik onder de indruk. Het is echt heel sfeervol ingericht. Met vrolijke kleurtjes, natuurlijk de invloeden van de natuur, een fijn balkon met zithoek, twee slaapkamers met bedden die al opgemaakt zijn (pluspunt) en zelfs twee badkamers.

Het idee was om even te gaan zwemmen, zoonlief had namelijk de glijbanen gespot en wilde daar vanaf. Helaas wilde de deur niet in het slot vallen, nadeel van elektrische sloten. Het was even wachten, en drie telefoontjes, Fransen en Engelse taal gaat helaas niet altijd goed samen. Maar toen stond er iemand. Zoonlief vond het in ieder geval niet erg. Nadat de deur was gemaakt konden we op pad naar het zwembad.

Zwembadjungle

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Als je het zwembad binnenkomt valt het meteen op dat er lekker veel kleedkamers zijn voor gezinnen, compleet met uitklapbare kleedtafel. Wel zo fijn om die ruimte te hebben. Ook als je met een peuter bent. Nadat ook de bandjes om waren gingen we richting het zwembad. Zoonlief was erg onder de indruk van wat hij de ‘zwembadjungle’ noemde, vanwege het vele groen dat je hier ziet. Er is echt overal aandacht besteed om het concept van de natuur terug te laten brengen.

We maakten een rondje dat begon in het peuterbad, daarna naar de glijbanen en waterspeeltuin, het buitenbad met stroomversnelling en infinity pool en natuurlijk ook het golfslagbad. Terwijl we bezig waren met de ontdekking vloog de tijd voorbij. Voor het avondeten was er een borrel in de wijnbar, die ik natuurlijk niet wilde missen 😉 Tijd dus om af te drogen.

Wijn proeven

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Joyce zat al met haar gezin in de wijnbar Cépage, en dat was maar goed ook. Anders was ik er voorbij gelopen omdat ik ergens anders heen was gestuurd. Gelukkig zag ze mij wel. Voor de kinderen waren er sapjes en er kwamen tapas op tafel. Dat liet meneer zich goed smaken, van al dat zwemmen had hij wel trek gekregen.

Buiten werd er een soort marktkraam opengeklapt waar ze konden verven. Niet op papier maar er kon gebruik gemaakt worden van kosteloze materialen in het kader van de sustainability waar ze hier groot fan van zijn. Voor zoonlief maakte het niets uit zolang hij maar kon kliederen en maakte van een masker een gezichtje.

Italiaans diner

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Na de borrel mochten we kiezen voor een diner bij Vapiano (Italiaans) of  Pur etc. (lokaal en biologisch). Zoonlief wilde graag een pizza dus gingen we naar Vapiano. Daar maken ze gebruik van een systeem wat ik eerder ook al in Utrecht was tegen gekomen, maar de eerste keer even wennen is. Bij de entree krijg je namelijk een pasje en menukaart. Als je de keuze hebt gemaakt ga je bij een van de balies staan zoals ‘pasta en risotto’ of ‘lasagne en pizza’ of ‘appetizers en salade’.

Op de pasjes wordt je bestelling bijgehouden. Bij de ovengerechten krijg je een timer mee, de rest wordt live bereid zoals bij een wokrestaurant. Allemaal vers dus. Je kan ook zien hoe het gemaakt wordt. Als je bestelling klaar is neem je het mee naar een tafeltje; je hebt lage tafeltjes met bankjes of meer bartafelhoogte. Zoonlief ging dus voor de pizza’s en omdat ik geen zin had om twee keer in de rij te staan nam ik een lasagne. Wel bestelde ik er nog een soepje en salade bij. Na afloop volgde natuurlijk nog een toetje 😉

Het was ondertussen al erg laat, dus hoog tijd om naar bed te gaan. Niet veel later lag ik er zelf ook in. Even bijkomen.

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

De volgende ochtend sliep hij uit tot half acht en kwam daarna gezellig bij mij in bed liggen om een filmpje te kijken op de tv. Kon ik me nog heel even omdraaien. Daarna douchen en toen werd het ontbijt bij het huisje gebracht. Er zaten broodjes in en een flesje verse jus. Ideaal om zo in rustig in eigen tempo op te starten.

Op de boerderij

Aangezien zoonlief groot liefhebber is van dieren gingen we als eerste naar de BelleVie Farm waar er een programma was met het voeren en aaien van de dieren. Dat begon met de koeien die naar de wei gebracht werden en daarna de schaapjes die eten kregen en een baby pony die geboren was. Ze mochten zelf ook even de stal in met schapen om ze uit de hand te laten eten.

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Nadat we een rondje hadden gedaan langs alle dieren had hij al snel de enorme binnenspeeltuin ontdekt naast het restaurant. Dit was ook in het thema van de boerderij met een ‘melkfabriek’ en tractoren en meer boerderijachtige klim- en klautertoestellen. Lekker actief spelen dus! Hij vermaakte zich prima terwijl ik bij één van de tafeltjes ging zitten en Gwen er even later bij kwam.

Fietsen & Strand

De hele ochtend had hij het er al over dat hij graag nog een keer wilde zwemmen in Aqualagón. Hij had echter zo lang gespeeld dat dat een beetje krap zou worden voor de lunch, dus via een kleine omweg langs het strand waar hij even met zand kon spelen gingen we naar de fietsverhuur. Ze hadden daar diverse fietsen, waaronder met fietskar of zitje. Maar ook loopfietsen. Hij was zijn eigen fietsje dat we hadden meegenomen al een beetje zat. Eerst dus de fietsen wegbrengen en de zwemtas inpakken en daarna op pad voor de lunch.

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

De lunch was wederom bij Vapiano. Wat helemaal niet erg was, aangezien ik gisteren twijfelde over een pasta of lasagne en dus vandaag voor de pasta ging. Helaas was het nu aardig druk waardoor het toch even wachten was. Ik was gelukkig voorbereid en had een schriftje en kleurtjes mee en heb hem eerst maar zijn ijsje laten eten 😉

Nog een keer zwemmen

Na het eten mocht hij ‘eindelijk’ weer zwemmen. Hij wist nog precies hoe of wat dus we lagen heel snel in het bad. Er werd met water gespeeld, gegleden en gespetterd in het golfslagbad. Aangezien er buiten een fijn zonnetje was werd er ook even buiten gespeeld en zagen we een familie zwanen voorbij zwemmen. Als we dachten dat we gisteren alles hadden gezien, kwamen we er nu achter dat er ook diverse warme baden waren. Het zag er uit als bubbelbaden, maar geen bubbels gezien.

Forest of legends

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Na een paar keer in de ogen gewreven te hebben leek het me verstandig om voor het avondprogramma eerst even een uurtje rust te nemen en hem op bed te leggen. Dat was een goed plan, want binnen vijf minuten was hij weg. Kon ik ook even bijkomen en kijken wat we die middag zouden doen.

Zo wilde ik graag nog naar het Forest of Legends, waar ook een programma zou zijn. Nu hebben we dat gemist omdat hij echt even dat uurtje rust nodig had, maar het bos was zeer de moeite waard. Een speeltuintje met glijbanen en zand voor de jongste kinderen en in het bos diverse toestellen en glijbanen voor de grotere.

In het begin nog een beetje spannend en moest ik mee, maar de tweede keer ontdekte hij dat hij ook prima zelf naar boven kon klimmen en hoefde mama niet meer mee. Normaal laat ik papa dit altijd doen, maar ja nu moest ik wel. En stiekem vond ik het ook wel leuk hoor samen van de glijbaan 😉 Juist dat zijn die kleine quality time momentjes samen. Er was ook een kabelbaan waar hij graag vanaf wilde. Dit had hij eerder al gedaan met papa, maar deze vond ik wel erg snel gaan en hard botsen.

De adviesleeftijd was echter drie jaar en een ander meisje van zijn lengte ging ook. Dus hield ik me in en zei een paar keer dat hij zich heel goed moest vasthouden. Soms moet je ook loslaten. Hij vond het geweldig en wilde graag een tweede keer, maar 1 keer vond ik wel voldoende 😉 Gelukkig accepteerde hij dat.

Nog een keer de tuinen

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Op de fiets gingen we nog een stukje verder richting de minigolfbaan waar je ook een kader hebt waarvan je mooie foto’s kan maken. We hadden nog wat tijd voor de perspresentatie zou zijn dus fietste ik terug naar de tuinen. Nu scheen het zonnetje en was er een blauwe lucht, dus dat levert al snel mooiere foto’s op. Ook hadden we het doolhof gemist aan het einde dus liepen we nu vanaf de andere kant.

Persbijeenkomst

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

We waren er niet alleen met een groep Nederlandse bloggers en journalisten, er was ook een vertegenwoordiging uit België, Spanje, Duitsland etc. Een aardige groep dus. Dit was alleen voor ons, maar aangezien ik geen partner had mocht zoonlief mee. Ik had voor hem zijn telefoon meegenomen met spelletjes dus hij vermaakte zich prima.

Na afloop waren er diverse activiteiten zoals een parcours waar je kon ‘paardrijden’ op fietsen, een mime speler en er was een boerin die rondliep. Binnen was er een buffet geserveerd met allerlei tapas zoals kaasjes, worstjes, mozarella/tomaat/basilicum en andere prikkers, salades, soort tosti’s en broodjes met vis etc.

Dit was in het restaurant bij de binnenspeeltuin. Maar toch wilde hij eerst eten. We maakten een lange tafel waar Joyce, Cassandra en Tamara met wisselende aanhang konden zitten. Natuurlijk wilde hij na het eerste hapje toch gewoon spelen 😉 Wel kwam hij een paar keer terug. Het dessert met oa een snoepkebab vond hij ook helemaal niet erg 😉

Nachtelijk avontuur

Eenmaal thuis kwam hij een keer zijn bed uit, maar daarna sliep hij lekker in. Halverwege de nacht kwam hij bij me liggen. In het begin vond ik dat wel gezellig, maar nadat ik voor de derde keer wakker was geworden van maaiende armen heb ik hem teruggebracht naar zijn eigen bed. Toen kon ik echter niet meer slapen omdat ik iets hoorde druppen. Dus op onderzoek uit maar niets in de badkamer. Dus nog een keer slapen.

Toen moest ik natuurlijk plassen en toen zag ik dat de toilet bijna blank stond en het via de lamp naar beneden druppelde. Ik had er een handdoek onder gelegd om het ergste tikken tegen te gaan en probeerde weer te gaan slapen. Voor de zekerheid stuurde ik Joyce een appje dat ze de volgende ochtend niet zou schrikken.

Toen hoorde ik dat het bij haar in de badkamer ook raak was, en erger nog ook in de slaapkamer en het bed nat was. Ze was al aan het bellen voor de nachtdienst die gelukkig snel kwam. Natuurlijk kwamen ze ook bij mij kijken, en bij de twee etages daarboven. Bleek dat iemand zijn kraan niet goed had dichtgedraaid… Omdat het water via de lampen naar beneden komt is er natuurlijk kans op kortsluiting. Er werd overlegd om te gaan verhuizen (om vier uur in de nacht…) dus pakte ik alles in.

Gelukkig had ik het meeste al klaar liggen aangezien ik de volgende ochtend twijfelde om vroeg naar Disneyland te gaan, of eerst rustig op te starten. Gelukkig sliep zoonlief door alles heen. Toen ik de bagage al in de auto had en het wachten was op vervoer hield de lekkage (die op dat moment op drie plaatsen was) op. Aangezien de slaapkamers droog waren besloot ik toch gewoon daar te blijven, zodat ik zoonlief ook niet hoefde te storen in zijn slaap. Gelukkig daarna nog wel twee uur kunnen slapen.

Klaar voor vertrek

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Omdat het inpakken midden in de nacht al was gedaan en ik kleren klaar had liggen in de rugzak die ik nog wel bij me had was het opstaan en aankleden zo gedaan. Vanaf half tien was er een ontbijt- / brunchbuffet bij Pur etc. dus besloot ik dat toch af te wachten. Het buffet zag er erg goed uit met alles van gekookte eitjes en warme aardappelen, tot en met croissantjes en worteltaartjes. Er was ook een speelhoekje waar hij zich prima vermaakte. Bij het buffet krijg je een vers geperst fruitsapje en een warm drankje (of glas melk).

Na het ontbijt bij Pur etc. brachten we de fiets terug wat gelukkig een stuk sneller ging. Zodat we om tien uur in de auto zaten om naar Disneyland te rijden. Dat ligt namelijk 6 km verderop. Het uitchecken was ook heel snel gedaan, bij de uitgang gooi je de polsbandjes in een bak en klaar ben je.

Disneyland

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Nu dacht ik dus lekker vroeg bij Disneyland te kunnen zijn. Het park bestaat dit jaar 25 jaar en dat is wel een feestje waard! Helaas duurde het toch uiteindelijk twee uur voor we binnen waren. Het is dezelfde afrit bij de snelweg, maar vanaf daar stonden we eigenlijk al in de file wat een half uur duurde.

We parkeerden achteraan op het terrein zodat je bijna 20 minuten moet lopen en dan nog tassencontrole hebt voor je bij het Disneyland Hotel bent. Daar werd ik een paar keer heen en weer gestuurd van balie naar balie tot ik uiteindelijk in een rij terecht kwam waar ik een half uur stond om de perskaartjes op te halen. Het zonnetje was ondertussen flink gaan schijnen dus de jassen verdwenen al snel onderin de buggy. Wat was ik blij dat ik die vandaag mee had genomen!

Fantasyland

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Rond twaalf uur konden we het park in, natuurlijk via het grote roze kasteel door naar Fantasyland. Vooraf had ik een soort ‘lijstje’ gemaakt met attracties; waaronder het zwaard in de steen van Arthur waar ik van hem als baby een foto van heb. Helaas is dat er niet meer. Natuurlijk de bootjes bij ‘it’s a small world’, de theekopjes en Mickey ontmoeten. We gingen ook naar de bootjes bij de diorama’s en met het treintje. Toen had ik Joyce aan de telefoon die niet op de perslijst bleek te staan…

Gelukkig had ik vier kaartjes gekregen (omdat we in eerste instantie met gezin zouden gaan) dus beloofde ik haar terug te lopen naar de ingang en de extra kaartjes te geven. Stiekem is dat toch best wel een wandeling. Daarna wilden we eigenlijk voor de meet en greet gaan met Mickey Mouse. De wachtrij van 65 minuten vond ik echter extreem, net zoals de 45 minuten voor een rondje op de vliegende olifanten en de carrousel. Na een half uur in de rij bij Pinokkio vond ik het wel oké.

Adventureland

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Tijd voor wat meer ‘actie’ in de vorm van de boom van de Robinson’s en de speeltuin bij het piratenschip. Daar vermaakte hij zich prima. Hij had het er de hele tijd over dat hij graag in een achtbaan wilde. Dus twijfelde ik over de Big Thunder Mountain, omdat ik zeker wist dat hij dat toch wel heel erg spannend zou vinden en überhaupt wel groot genoeg zou zijn. Ook hier was de wachtrij van 65 minuten doorslaggevend om dat niet te doen. Maar goed ook, want via een rustig binnendoorweggetje liepen we naar de centrale weg waar we de eerste mensen al zagen voor de parade.

De parade

Natuurlijk wilden we die ook niet missen dus zochten we een plekje op de rotonde op de stoeprand. Daar hebben we ons 20 minuten vermaakt, maar zaten wel vooraan. Vanaf daar konden we dus goed kijken naar Mickey en Donald, de Disneyprinsessen, Toy Story, Peter Pan en tot slot Olaf en Anna & Elsa. De praalwagens zagen er schitterend uit. En hij vond het geweldig om zo, van een veilige afstand alles voorbij te zien komen. Vooral Mickey en Olaf maakten veel indruk.

De foto

Weekendje Disneyland Parijs met moeder & zoon - Reisliefde

Bij zo’n leuk weekend hoort natuurlijk ook een mooie herinnering, dus kocht ik twee paar oortjes van de Fantasia Mickey voor hem en Minnie voor dochterlief. Natuurlijk liepen we daarna een stukje terug naar het kasteel om de foto die je bovenaan terugvindt te maken. Hoewel het park een stuk kleiner is dan toen ik daar was als klein meisje, blijven het natuurlijk behoorlijke afstanden dus leg je al snel behoorlijk wat kilometers af. Zeker als je zo heen en weer aan het lopen bent.

Stormtroopers in Walt Disney Studios Park

Aangezien we een hop ticket hadden gekregen, konden we ook nog even Walt Disney Studios Park in. Daar was onder andere een attractie met Spiderman en Cars, wat zijn favorieten zijn. En een stormtroopers presentatie. Echter viel hij in slaap zodra we door de poorten waren dus heeft hij daar niet veel van mee gekregen.

Het was wel leuk gedaan met eerst een kapitein die met een stel stormtroopers komt marcheren en daarna een korte film met onder andere Chewbacca en R2D2. Ik wilde hem niet wakker maken, dus liep daarna terug naar de auto. Natuurlijk werd hij wakker toen we op de parkeerplaats kwamen…

Naar huis

In de auto had ik broodjes liggen en knakworsten. Als back-up en omdat het nog een flinke rit naar huis was vond ik dat wel prima en wilde ik proberen alleen te stoppen om te tanken. Nog voor we de snelweg op waren (en weer in een file stonden omdat er een ongeluk was gebeurd) was hij gelukkig weer in slaap gevallen. Google maps gaf een alternatieve route die 20 minuten langer zou duren dan de file vrijeversie, maar een half uur sneller dan nu met file.

Dat vond ik dus wel een goed plan en zo reed ik door het Franse landschap binnendoor naar de A1 van Parijs naar Lille. Bij Kortrijk stopten we voor een tankbeurt en uiteindelijk waren we iets voor één uur thuis en konden we in ons eigen bedje slapen. Stiekem toch wel opgelucht dat alles goed gegaan was onderweg.

Het was heerlijk zo’n weekend weg als moeder met je zoon. Gezellig samen leuke dingen doen en te genieten van de enorme glimlach op zijn gezicht.

Linda van Aken
Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)