Skip to Content

Logeerbeer Flip op kinderdagverblijf of kleuters op school

Logeerbeer Flip op kinderdagverblijf of kleuters op school

In veel peuterspeelzalen of kleuterklassen is het een vertrouwd beeld: logeerbeer Flip die op een vaste plek in de klas meekijkt naar wat de kinderen allemaal leren en doen. Een beetje de mascotte van de klas. Elke vrijdag een spannend moment voor de kleuter, want gaat de logeerbeer vandaag met jou mee?

Enthousiast komt je kind uit school naar je toe, de logeerbeer en bijbehorende koffer in de armen geklemd. Wat is de bedoeling van deze logeerbeer en hoe maak je de logeerpartij tot een succes?

Waarom de logeerbeer er is?

De logeerbeer is in het leven geroepen om – onder andere – de taal en spraakontwikkeling bij jonge kinderen te stimuleren. Niet alle kinderen hebben het hoogste woord in de kring en met een logeerbeer is het makkelijker om iets over het weekend te vertellen. Daarnaast is spelen heel belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen.

Niet alle ouders worden heel blij van de logeerbeer, in menig huishouden gaat deze eerst in de wasmachine even ‘zwemmen’ voordat er mee geknuffeld kan worden. De logeerbeer beleeft een stukje van het leven van het kind mee.

Hij logeert als het ware even in jullie gezin. Aan ouders wordt gevraagd om een stukje over de logeerpartij in een schrift te schrijven. De leerkracht leest dit schrift op maandag voor aan de klas, aangevuld met wat je zoon of dochter er zelf over wil vertellen. Zo krijgen andere kinderen een beeld van hoe het thuis met Piet of Otje gaat.

De logeerbeer arriveert met de koffer. In de koffer zit een tandenborstel en tandpasta. Als je zoon / dochter de tanden poetst, poetst beer deze gezellig mee. Ook aankleden en uitkleden is een ritueel wat beer gezellig meedoet. Want zijn reservekleding zit ook in de koffer. Daarnaast neemt beer ook vaak een voorleesboekje mee.

Kinderen vinden het vaak super als de logeerbeer mee mag. Ze nemen beer overal mee naar toe, slapen met beer en op maandag kan het afscheid best een beetje lastig zijn. Een mooi samenvattend verhaaltje in het schrift helpt dan mee.

Door in te schrift zo uitgebreid mogelijk op te schrijven wat beer in het weekend allemaal gezien heeft, breid je zo de taalontwikkeling van de kinderen uit.

Schrift van de logeerbeer

In het schriftje kun je dus alle belevenissen schrijven. Veel ouders schrijven 1 bladzijde vol. Je kunt aan van alles denken. Het avondeten wat gegeten is en waar beer ook van ‘geproefd’ heeft.

Het verhaaltje wat jullie gelezen hebben voor het slapengaan. Wat jullie op zaterdag gedaan hebben, mogelijk dat je zoon of dochter al op een sport zit. Het is daarnaast ook leuk om een foto uit te printen en in het schrift erbij te plakken. J

e kunt aan je kind vragen om er een tekening bij te maken, zodat het echt zijn of haar stukje wordt.

Wat ga je met de logeerbeer precies doen?

Je hoeft geen speciale dingen met de logeerbeer te doen, het doel is dat beer alle gezinstijd meemaakt. Heb je zwemles? Dan gaat beer mee in de omkleedruimte of kan hij bij grote broer en zus zitten met het kijken op de tribune.

Bak je in het weekend wel eens iets extra’s? Laat beer dan meekijken, roeren en proeven. Misschien dat beer wel een klein beetje van het beslag mag proeven.

Je kunt er een feestje van maken, door iets extra’s te doen. Ideeën hiervoor:

  • Pannenkoeken bakken en deze versieren. Je kunt hiervoor verschillende schaaltjes vullen met kleine dingen als stukjes fruit, rozijnen, marshmallows, spikkels.
  • Naar de speeltuin en daar beer in de schommel duwen. Of samen met beer van de glijbaan.
  • In het bos op zoek naar mooie blaadjes / dennenappels en hier thuis een tentoonstelling / museum van maken. Je kunt er ook voor kiezen om mooie blaadjes te drogen en een gedroogd blaadje in het logeerschrift te plakken.
  • Naar de bibliotheek, samen leuke boeken uitzoeken. Vertel welke boeken er uitgezocht werden en waarom (bijvoorbeeld omdat ze over paarden of dieren gaan en je kind daarvan houdt)
  • Op bezoek bij opa / oma of ander familielid. Kregen jullie nog wat lekkers bij dit bezoek? En mochten de kinderen met iets spelen? Leuk om dit ook in het schrift op te schrijven.
  • Een verzorgingsritueel: lekker nagels lakken, haren zelf in de gel doen of haren invlechten. Welke kleur nagellak kiest beer? En dan jezelf uitgebreid in de spiegel bewonderen.
  • Een werkje samen doen (glas naar de glasbak, iets schoonmaken, de tafel dekken) en hier verslag van doen in het schrift.
  • Een fietsritje maken, beer in het zitje mee. Je kunt een opdracht geven als: tel alle rode dingen, tel vijf dieren en doe het geluid wat ze maken na, zing een liedje op de fiets.
  • Buiten spelen, in de tuin of in het park.
  • Meekijken als papa of mama klust op zaterdagmorgen. Mogelijk hebben jullie kindergereedschap zodat kind en beer hun eigen project kunnen klussen.
  • Broodjes bij de bakker samen halen
  • Een hutje bouwen en daar beer in voorlezen (ook leuk als andere knuffels aanhaken)
  • Bouwen met de lego of duplo. Het is extra leuk als papa of mama een foto maakt van dit bouwwerk
  • Verven en knutselen met beer erbij, dit is beer namelijk gewend van school ;)
  • Spelletjes spelen als: ‘de vloer is van lava’, tikkertje en verstoppertje en beer mee laten doen
  • Een kappersbezoek. Leuk om beer mee te nemen en in het schrift hier uitgebreid over te vertellen. Over de speciale stoel waarin zoon of dochterlief plaats nam, de kappersmantel die omgaat, het model wat de kapper erin knipt. Of er een tondeuse gebruikt werd. En of het haar nat gespoten werd. Kwam de ‘kapperskwast’ te voorschoon om alle kleine haartjes weg te vegen? En wat gebeurt er met haren die eraf geknipt worden?
  • Boodschappen doen in de supermarkt en vertellen hoe dit ging. Met de zelfscan of gingen de boodschappen over de kassaband? Wie ging er mee? Wat werd er gekocht?
Mirjam de Stigter