Zorg dat je goed voorbereid op vakantie gaat met een lactose-intolerantie

Ga je binnenkort lekker op vakantie? Daar zul je vast veel zin in hebben. Maar met een lactose-intolerantie zul je je extra goed moeten voorbereiden. Je wilt het liefst nare klachten als diarree, misselijkheid en een opgezette buik tijdens je vakantie voorkomen. Sowieso zijn er bepaalde dingen die je niet moet doen als je een lactose intolerantie hebt. En op vakantie wil je met je lactose-intolerantie ook gewoon lekker kunnen genieten, toch? Lees daarom de onderstaande 5 tips zodat jijzelf of je kind met een lactose-intolerantie zorgeloos op vakantie gaat!

Toch eerst nog even: wat is een lactose-intolerantie?

In 2016 ben ik erachter gekomen dat ik een lactose-intolerantie heb en dat verklaarde voor mij een hoop. Ik heb er sindsdien veel over gelezen en puzzelstukjes vielen eindelijk op hun plek na jarenlange onverklaarbare klachten te hebben gehad.

Ik ben mijn lijf, maar ook het fenomeen lactose-intolerantie veel beter gaan begrijpen. Bijvoorbeeld, als je een lactose-intolerantie hebt, dan heeft je lichaam als het ware de oorlog verklaard aan melk. Je dunne darm is niet meer goed in staat om melk te verteren. Dat komt omdat er in je dunne darmwand weinig tot geen van het enzym lactase meer wordt aangemaakt om de melk in je dunne darm te verteren.

Vervolgens gaat de onverteerde melk van je dunne darm naar je dikke darm en daar wordt door je dikke darm nog een laatste poging gewaagd om de melk alsnog te verteren. Dat doet je dikke darm door de melk te vergisten en daardoor ontstaan er vervelende klachten, zoals opgezette buik, veel (vieze) winden laten, misselijkheid en diarree. Weg is je fijne vakantiedag, want met deze klachten voel je je gewoon niet lekker en dat is doodzonde! Dus, ik hoop dat je met de onderstaande 5 tips deze ellende op je vakantie bij jou of je kind kunt voorkomen.

1. Neem altijd iets te eten mee in je tas

Bij een lactose-intolerantie is het eigenlijk heel simpel: eet of drink je geen melk of melkproducten, dan heb je geen last van klachten. Alleen is dat op vakantie meestal moeilijker te regelen, omdat je vaker uit eten gaat in een restaurant en je je eten daardoor niet zelf bereidt. Of het kan ook zijn dat je onderweg niet een winkel kunt vinden waar je iets kunt kopen waarvan je zeker weet dat het lactosevrij is. Eén van de belangrijkste dingen die je daarom in mijn (hand)tas kunt vinden als ik op reis of op vakantie ben, is iets eetbaars waar ik tegen kan. Dit kun je dan altijd erbij nemen als er niet iets aan lactosevrij eten voor handen is. En dat wil nogal weleens gebeuren als je op reis bent.

Ik ben zelf dol op ongezouten en ongebrande noten en dit is goed mee te nemen in een tas. Het vult je maag goed en blijft lang houdbaar. Ook is een appel handig of lactosevrije crackers en lactosevrije koekjes. Groente, zoals wortels en komkommer kan natuurlijk ook. En doe ook een flesje water in je tas.

2. Lactasepillen

De één reageert er goed op en de ander niet, maar ik raad je toch aan om lactasepillen of lactasetabletten mee op reis te nemen. Heb je al een merk lactasepillen of lactasetabletjes waar je goed op reageert? Neem ze mee en maak er gebruik van, vooral als je in een restaurant gaat eten.

Heb je nog geen merk lactasepillen of lactasetabletten uitgeprobeerd? Of heb je het uitgeprobeerd en beviel het niet goed? Ga ruim voordat je op vakantie gaat toch nog eens verschillende merken uitproberen. Wat ik zelf namelijk heb ontdekt, is dat ik een hele tijd lactasepillen heb gebruikt die niet sterk genoeg waren.

De sterkte van lactasepillen wordt uitgedrukt in FCC. Ik heb eerst een tijd lactasepillen met een sterkte van 4.500 FCC gebruikt, maar ik merk dat lactasepillen van 10.000 FCC of zelfs 20.000 FCC ervoor zorgen dat ik vrijwel geen last meer heb van buikpijn, winderigheid, opgezette buik en diarree als ik iets met melk eet of drink. Dus, wellicht ook voor jou een tip om sterke lactasepillen of lactasetabletjes uit te proberen?

3. Etiketten lezen

Sinds ik een lactose-intolerantie heb, is etiketten lezen een tweede natuur geworden. In supermarkten, benzinestations of andere winkels lees ik altijd het etiket van iets eetbaars wat ik niet ken en zou willen kopen. Als er ‘vegan’ op staat, dan kun je er 9 van de 10 keer ervan uit gaan dat het volledig melkvrij is. Maar zo niet, dan is het een absolute aanrader om het etiket extra goed te lezen.

Als er melk in een product zit, dan is de Europese regelgeving dat dit vetgedrukt of met grote letters in de ingrediëntenlijst op het etiket staat. Maar in het buitenland kun je daar toch niet altijd van op aan. Dus check het extra goed of ga op zoek naar iets eetbaars dat je meer vertrouwt of dat je al kent. Ook kan er een zin op staan, zoals: “Dit product kan sporen van melk bevatten”. Dit hoeft niet altijd zo te zijn. Dus als het een product is dat je al kent en je reageert er goed op, dan kun je deze tekst negeren, maar als je het product niet kent, wees er dan extra alert op.

4. Allergenen-symbolen kloppen niet altijd

In Nederland, maar ook in het buitenland zie je steeds meer menukaarten in restaurants met allergeneninformatie erop. Een goede ontwikkeling vind ik. Zo vind je dan bijvoorbeeld letters achter een gerecht en die corresponderen met een allergenenlijst die (als het goed is!) ook op de menukaart vermeld moet staan.

Toch heb ik helaas vaak genoeg gemerkt dat op de menukaart staat aangegeven dat een gerecht geen melk of melkbestanddelen bevat, maar als het geserveerd wordt dat het helaas wel zo is. Dan is het gerecht bijvoorbeeld gegarneerd met een vleugje kaas. Of er is een klontje kruidenboter op je stuk vlees gedaan als garnering. Of ze doen een beetje slagroom op je lactosevrije ijsje en ga zo maar door.

Vraag het dus altijd aan de ober of het gerecht lactosevrij is, geef het als een dringende wens aan en check het gerecht goed voordat je een hap neemt. Of kies voor een gerecht waarbij je vrijwel zeker weet dat het geen melk kán bevatten, zoals frietjes (kijk uit met de mayo die wel melk kan bevatten) of gegrilde gamba’s (kijk toch ook even uit of er geen kruidenboter op zit).

Een salade is ook vaak een goed idee, maar check ook daar of de ingrediënten lactosevrij zijn en vraag als dressing bijvoorbeeld olie en azijn of laat de dressing in een apart schaaltje erbij serveren. Én, om helemaal vrijwel zeker klachtenvrij te blijven, neem 5 – 10 minuten voor aanvang van het eten een lactasepilletje. Dat kan een hoop ellende schelen voor als er per ongeluk wél lactose in zit of als je gewoon een keer zin hebt in wél die lekkere chocoladetaart of dat bananensplitijsje.

5. Vertrouw je het niet, neem het niet

Een gulden regel vind ik tenslotte zelf: vertrouw je een gerecht niet of het écht lactosevrij is, eet of drink het dan niet. Of neem op tijd een lactasepilletje en nuttig het dan wel. Maar ga op je onderbuikgevoel af en schaam je vooral niet als je eten of drinken weigert. Jij zit namelijk met de gebakken peren als je tijdens je vakantie weer een dag ziek bent door je lactose-intolerantie. Ook als je tijdens je vakantie bij vrienden gaat eten en er zit toch lactose in een gerecht, sla het dan af, vraag om iets anders of neem een lactasepilletje. Maar voel je vooral niet bezwaard naar de ander toe en leg uit waarom je het niet wilt of kunt eten. Het is jouw lijf, het is jouw vakantie, het is jij die weer met de ellende zit als je darmen de lactose niet kunnen verteren.

Kortom…,

Ik hoop dat je veel aan de bovenstaande tips hebt en dat je daarmee goed voorbereid op vakantie gaat. Mocht je nog veel meer handige tips willen hebben over hoe je dagelijks goed kunt leven met een lactose-intolerantie? Die tips heb ik allemaal voor je verzameld in mijn uitgebreide en populaire online cursus Blij leven met een lactose intolerantie. Zorg goed voor jezelf en geniet volop van je vakantie!

Deze gastblog is geschreven door Muriel ten Haken. Sinds 2016 weet zij dat zij een lactose-intolerantie heeft en weet daar inmiddels goed mee te leven. Met haar blog Veertigplus mus schrijft zij veel artikelen voor de 40+ tot en met 65+ vrouw over afvallen, vrouwenkwaaltjes, gezond leven, lifestyle, beauty, huis-en tuintips en persoonlijke groei. Volg ook haar leuke zoektocht hoe je na je 40e gezond, mooi, fit én happy blijft op haar Instagrampagina: @veertigplus_mus