Ongeveer een jaar geleden kwam mijn dochter van 7 jaar tot het besluit om geen vlees en vis meer te eten. Ze was al een langere tijd nieuwsgierig naar de ‘beter leven sterren’ die op de producten geprint waren. En wanneer een product drie sterren heeft, was het dier goed verzorgd volgens de richtlijnen van ‘beter leven’. Alleen kwam mijn dochter deze sterren niet vaak tegen, wat haar verdrietig maakte. Langzaamaan at ze steeds minder vleeswaren op haar brood. Na verloop van tijd viste ze ook het vlees uit de macaroni. En toen brak het moment aan dat ze ook geen bitterballen meer at. Op dat moment wisten we: het is serieus. Want als ze haar lievelingsbitterballen laat staan, uit liefde voor de dieren, dan weet je dat ze er vol voor gaat. En dat bleek. Want een jaar later is nog ze fervent vegetarisch. Waar moet je als ouder extra op letten als je kind vegetarisch is? Want ze gaan bepaalde voedingsstoffen missen, die ze anders uit vleesproducten haalden.

Vitamine B12

Er zit veel vitamine B12 in dierlijke producten. Deze vitamine zorgt ervoor dat je rode bloedcellen aanmaakt en voor de juiste werking van het zenuwstelsel. Onze dochter krijgt deze vitamine niet binnen via vlees, maar via andere dierlijke producten. Zoals: melk, eieren, boter en kaas. Wanneer je kind dit voldoende per dag binnen krijgt, is het in principe niet nodig om extra vitamine B12 te slikken. Is je kind veganistisch, dan is het zaak om wel extra vitamines te slikken.

IJzer

Vlees bevat ijzer. IJzer zorgt voor hemoglobine. En hemoglobine zorgt weer voor een goede stofwisseling en het vervoer van zuurstof in ons bloed. Ons lichaam neemt het ijzer uit vlees beter op dan ijzer uit groene groente of appelstroop. Vandaar dat je bijvoorbeeld meer groene groente moet eten ten opzichte van het stuk vlees.

Uit welke producten kun je onder andere ijzer halen?

  • Groene groente: spinazie of broccoli.
  • Volkoren macaroni en brood
  • Witte bonen en kikkererwten
  • Appelstroop

Bloedafname

Je ziet vanaf de buitenkant niet of je kind voldoende voedingsstoffen binnenkrijgt voor een gezonde levensstijl. Vandaar dat wij elke drie maanden langs de huisarts gaan om bloed te laten prikken. Zo kunnen zij meekijken of alles nog goed in balans is. Zo niet, dan kunnen we haar voedingspatroon aanpassen en eventueel kiezen om voedingssupplementen te slikken zoals vitamine B12.

Tips voor ontbijt en lunch

Brood

Wij eten eigenlijk altijd tijdens het ontbijt en de lunch brood. We zijn dol op brood. Elke dag eten we volkoren brood wat bijdraagt om je ijzer op peil te houden. Maar wat kun je nou op je brood doen om het gezond en lekker te houden?

  • Kaas
  • Smeerkaas
  • Gekookt ei
  • Sandwich spread
  • Fruit: aardbeien, banaan, avocado
  • Hummus
  • Pindakaas van 100% noten (zonder toegevoegde zout en suiker)
  • En er bestaan ook vegetarische vleeswaren

Kwark en yoghurt

Met het ontbijt of de lunch kun je ook kiezen voor kwark of yoghurt met havermout.

Roggebrood

In roggebrood zit ook veel ijzer en voedt goed. Het is een goede aanvulling op je voedingspatroon. Het zorgt voor een langdurig verzadigd gevoel.

Salade

In sla zit ook veel ijzer en kun je heerlijk eten tijdens de lunch. Voeg er een gekookt eitje, perzik, noten en wat dressing aan toe en je kind kan aanvallen om 12:30 uur!

Avondeten

En dan nog het avondeten. Het typisch Hollandse groente, aardappelen en vlees komt er bij mijn kleine vegetariër niet meer in. Wat dan wel? Gelukkig houd ik zelf al niet van gekookte aardappelen, dus aten wij amper iets met groente, aardappelen en vlees. Behalve als ik weg was in de avond, dan aten de kinderen standaard bloemkool, aardappelen en vissticks. Maar dat terzijde 😊. Hoe zorg je elke (nou ja niet elke) keer weer voor een lekkere en gezonde maaltijd?

  • Volkoren producten. Kies voor volkoren producten zoals: volkoren pasta en zilvervliesrijst.
  • Maaltijdsalade. Een prima mogelijkheid om alle voedingsstoffen toe te voegen, zonder hier vlees aan toe te moeten voegen.
  • Vegetarisch vlees. Elke supermarkt verkoopt wel vegetarisch vlees. Net als normaal vlees is dit vrij prijzig. Kijk dus goed naar de aanbieding en sla ze in. Leg ze daarna in de vriezer. Voor als je toch eens wilt gaan voor aardappelen, groente en (vegetarisch) vlees.
  • Nasi. Nasi is prima te bereiden zonder vlees. Voeg wat extra roerbakeieren toe en wat noten en je hebt een heerlijke maaltijd. En maak niet dezelfde fout die wij maakten. Mijn man had kroepoek gekocht. Een feest voor de kinderen. Maar het kwartje viel pas later dat dit gemaakt is van garnalen. We wisten dit natuurlijk wel, maar hadden er niet bij stil gestaan. Oeps!

Recepten

Er zijn tal van recepten op internet te vinden voor vegetariërs.

Tussendoortje

Om je kind de juiste voedingsstoffen binnen te laten krijgen die hij mist doordat hij geen vlees eet, kun je er tijdens het snacken ook voor zorgen dat ze deze voedingsstoffen bevatten.

  • Noten zijn erg gezond. Ongezouten en ongebrande noten zijn het gezondst. Bijvoorbeeld de walnoot, pecanoot of hazelnoot. Niet te veel, een handje is voldoende.
  • Dadels. You love them or you hate them.
  • Druiven. Kinderen genieten van zoet eten. Zoete druiven zijn ideaal om tussendoor te eten. Ook handig voor onderweg!
  • Cracker. Een volkoren cracker met een plakje kaas en komkommer.
  • Paprika’s. Paprika’s zitten boordevol vitamines. En het ziet er ook nog eens kleurrijk uit als je dit op een bordje legt.

Spinaziesmoothie

Maak voor de kinderen in de ochtend of na schooltijd een smoothie met mango, karnemelk/yoghurt, spinazie en een beetje honing. Je proeft amper wat van de spinazie en ze krijgen toch deze goede bladgroente binnen. En dat allemaal samen met een rietje, maakt het helemaal een succes in ons huis.

Vegetarisch uit eten in restaurant

Wil je met het gezin uit eten? Kijk dan eerst even op de website van het restaurant naar de menukaart. Niet echt leuk voor als je liever pas in het restaurant op de menukaart wilt kijken. Maar wel zo fijn voor de vegetariër in jullie huishouden. Check dus even of ze lekkere gerechten hebben. Want om nou elke keer als jullie uit eten gaan een tosti met kaas en ketchup te eten is ook niet iets om naar uit te kijken.

Het hele gezin eet vegetarisch mee

Doordat onze dochter vegetarisch is, doen wij als gezin automatisch mee. Niet geheel, want af en toe eten wij nog wel vlees. Maar ik kan wel zeggen dat voor 80% zijn wij ook gaan minderen met vlees. Ik vind dat een fijne gedachte. Want ik vind niet dat we elke dag vlees nodig hebben. Er zijn een heleboel manieren om vlees op een gezonde manier te vervangen. Een mooie manier om de vleesproducten te verminderen, wat zorgt voor een beter milieu. De rest van ons gezin is ‘flexitariër’ geworden. Aldus: geminderd met vlees.

Kinderfeestje

Het is goed om bij een kinderfeestje van tevoren te vermelden dat je kind vegetarisch is. Zodat je de ouders bijvoorbeeld een kaassoufflé kunnen bakken in plaats van een kroket.

Gourmetten

En meld tijdens Kerstmis dat je dochter vegetarisch is. Er zijn tegenwoordig heel veel leuke gourmetpakketten voor vegetariërs.

Trots

Een meisje van zeven jaar wat al zo goed weet wat ze wil. Het maakt mij trots als moeder. Ze schuift haar eigen genot opzij en kiest voor het welzijn van de dieren. Ik maak een diepe buiging voor haar.

Latest posts by Anita Schokker (see all)