Automatiseren is een begrip op de basisschool als het op leren aankomt. Wat houdt dit nu precies in, waarom is het belangrijk en hoe kan jij je kind hierbij helpen?
Wat is automatiseren?
Automatiseren klinkt als automatisch doen. En dat heeft er zeker mee te maken. Automatiseren wil namelijk zeggen dat je iets snel kunt doen omdat het zo ingebakken is. Hoewel er wel degelijk verschil is tussen automatiseren en het ‘gewoon’ weten. Bij het laatste is een antwoord al bekend.
Iedereen zal direct ‘vier’ zeggen, als je vraagt wat ‘twee en twee samen’ is. Je geeft dan inderdaad automatisch antwoord. Maar met automatiseren wordt eigenlijk bedoeld dat je razendsnel weet hoe je iets moet uitrekenen (bijvoorbeeld). Dus je hoeft het antwoord niet direct te weten, maar je weet het wel heel snel omdat je weet hoe je snel die stapjes moet maken.
Waarom is automatiseren belangrijk?
Automatiseren zal voor je kind veel voordeel opleveren. Hij weet heel goed hoe hij de dingen moet uitrekenen, zodat ook ingewikkeldere sommen of vraagstukken goed opgelost kunnen worden. Uit je hoofd weten dat vier het antwoord is, is leuk, maar daar heb je niks aan als de vraag opeens ‘wat is vijf en drie’ is! Weten hoe de zaken in elkaar steken zorgt ervoor dat je kind bijvoorbeeld aan de gang kan gaan met breuken.
Memoriseren en automatiseren
Uiteraard is ook memoriseren belangrijk. Direct weten wat het antwoord is op een vermenigvuldigingssom is uiteraard makkelijk én zal er óók voor zorgen dat je kind sneller antwoorden kan vinden op moeilijkere vraagstukken. Door het automatiseren weet hij dan hóe hij de stapjes moet zetten en door het memoriseren kan hij snel de kleine stapjes beantwoorden.
In het kort gezegd: bij automatiseren weet je kind direct welke stappen hij moet zetten. Door memoriseren weet hij de antwoorden uit het hoofd. Beide zijn van groot belang bij het moeilijker worden van de rekenopdrachten en dus ook als hij later wiskunde krijgt of uiteraard in zijn werkzame leven.
Automatiseren en taal
Ga je op zoek naar voorbeelden van automatiseren, dan komt eigenlijk vooral rekenen om de hoek kijken. Maar ook bij taal komt dit om de hoek kijken. Bij taal moet je dan denken aan de letters met de koppeling aan de klank. Als dit goed zit, kan een kind pas moeilijkere woorden lezen. En dat zal dan ook steeds vlotter gaan. Hoef je niet meer na te denken bij de letters herkennen, dan kun je al lezende aandacht schenken aan de betekenis van de woorden! Dit geldt natuurlijk ook bij het zelf schrijven.
Hoe kun jij helpen?
Een kind iedere dag een kleine tien minuten bezig laten zijn met rekenen of met zijn letterkennis is een goed plan. Dit zal het automatiseren zeker ten goede komen. Natuurlijk zal er op school al van alles gebeuren, maar thuis kun je het ook even oppikken.
Zeker als je het doet via spelletjes is het voor je zoon of dochter helemaal geen straf! Maar je kunt het ook stimuleren door bij dagelijkse bezigheden gerichte vragen of opdrachten te geven. Leren doe je immers door te doen.
Stilstaan bij aantallen
Stel je voor dat je een feestje geeft. Er komt een groepje vrienden eten bij jullie thuis, bijvoorbeeld. Je zou dan met je kind aan de slag kunnen om boodschappen te gaan doen of de tafel te dekken. Bedenk dan samen hoeveel mensen er komen. Hoeveel uitnodigingen moet je dan versturen? Hoeveel stoelen moeten er in de kamer staan en hoeveel kopjes en taartschoteltjes heb je dan nodig?
Laat je kind helpen om alles neer te zetten, zodat hij zal tellen als hij de bordjes pakt. Natuurlijk kun je dit voorbeeld bij van alles gebruiken! Let wel even op dat je met de aantallen aansluit bij de kennis van je kind. Een feestje met veertig personen is voor een kleuter nog wel een stap te ver om mee aan de slag te kunnen qua telwerk.
Sommen tot 20
Je kind sommen laten maken tot 20 is dé basis voor het rekenonderwijs. Uiteraard begin je met sommen tot 10, maar als ze zover zijn ga je verder. Kunnen ze de sommen tot 20 namelijk uitrekenen, dan zijn ze in principe in staat om alle sommen (optellen en aftrekken) te maken! Simpelweg thuis ook dit soort opdrachten geven kan dus een manier zijn om je kind te helpen met automatiseren.
Tafels
Wie heeft er zelf geen herinnering aan: de tafels leren… Heel vervelend, volgens veel kinderen, maar wat heb je er een profijt van als je het echt goed uit je hoofd kunt opdreunen! Ja, je kunt de rijtjes met je kind doornemen, maar ook voor je neus weg af en toe een vraag stellen.
Zeker als het dan ook nog eens aansluit bij wat er op dat moment aan de hand is, voelt het minder als ‘weer die tafels’, maar je bent er wel mee bezig! We hebben drie pizza’s en die snijden we allemaal in 8 stukjes, hoeveel stukjes hebben we dan? Zeg, John, wat is 3 x 8? Hebben we dan genoeg stukjes voor ons allemaal? En als ze ook al kunnen delen, vraag je uiteraard ook meteen even hoeveel iedereen dan krijgt!
Bewegen en automatiseren
Bewegen blijkt goed te zijn tijdens het leren. Nu kun je al springend de tafels op gaan dreunen, maar je kunt ook leuke spellen verzinnen, waarbij je kind beweegt én er ondertussen ook gerekend wordt. Maak een parcours waar je kind overheen moet hinkelen, bijvoorbeeld, en zet sommen met krijt neer.
Je kind moet eerst het antwoord geven voor hij verder mag gaan. Terwijl hij het antwoord bedenkt moet hij op die plaats blijven springen (bijvoorbeeld). Om het spannend te maken kun je zijn tijd bijhouden en dan nog een ronde doen. Wat dan uiteraard sneller ‘moet’.
Geef een doel
Het wordt veel leuker als er een doel duidelijk is, om te gaan rekenen. Een voorbeeld als hierboven maakt het ‘noodzakelijk’ om te gaan rekenen. Of maak het leuk door voor rekenspelletjes te kiezen! Rekenspelletjes vind je online in allerlei variaties. Dit geldt ook voor spellen op taalgebied.
Winkeltje spelen
Maar gelukkig kun je óók gezellig samen offline aan de slag! Ga winkeltje spelen en laat je kind de aantallen pakken die jij hebben wilt en uiteraard zorg je voor nepgeld, zodat hij ook met ‘echt’ geld moet afrekenen. Geen betaalpas dus…dan valt er weinig te rekenen!
Sommenbingo
Speel bingo, maar in plaats van cijfers zeg je sommen op! Niet ingewikkeld om te doen. Je gebruikt een gewoon bingospel. En je verzint zelf een som die bij de kennis van je kind past. Het antwoord moet uiteraard het getal zijn dat jij hebt getrokken. Dat getal kan je kind dan afstrepen op zijn kaart.
LOCO
Het bekende LOCO biedt ook op rekenvlak uitkomst. Of kies uiteraard voor de taalvarianten. Want zoals al eerder aangegeven is automatiseren daar ook echt wel een ding.
Dobbelen
Met dobbelstenen kun je leuke spellen doen, zoals tafeltje dobbelen. Dit is een spel, waarvan je werkbladen op internet kunt vinden of maak het zelf. Kinderen hebben dan dobbelstenen nodig die tienkantig zijn. De som van de twee dobbelstenen moeten ze oplossen (nadat ze die uiteraard gegooid hebben). Of het moet vermenigvuldigd worden. Er zijn meerdere variaties hoe je dit dan precies speelt.
Bijvoorbeeld het ‘land verover spel’ van Flexjuf.
Of kijk eens bij het dobbelspel van juf Milou, die gebruik maakt van 1 of meerdere dobbelstenen, afhankelijk van de leeftijd/kunde van de kinderen.
- Fantasie kind 7 jaar - 29 December 2024
- Alles over studiedagen! Wat is het en wat zijn de regels? - 28 December 2024
- Knutselen thema kunst - 25 December 2024