Ben je zwanger en vaak zo moe? Hier kunnen meerdere redenen voor zijn. IJzertekort is er één van. Hierdoor kan bloedarmoede ontstaan, waardoor jij je moe en futloos gaat voelen. Wat is nu precies bloedarmoede? Hoe ontstaat het en hoe kom je erachter? Wat kun je doen aan een ijzertekort?

Wat is bloedarmoede?

Bloedarmoede, of anemie, wil zeggen dat er minder zuurstof door je bloed wordt rondgebracht in je lichaam. Dit kan meerdere redenen hebben, waarbij in je zwangerschap het vaak veroorzaakt wordt door een ijzertekort. Bij bloedarmoede zijn de rode bloedcellen te weinig aanwezig óf ze bevatten te weinig hemoglobine. Dit is nodig om je hele lichaam van zuurstof te voorzien. Daarmee komen we meteen op het ijzertekort. Hemoglobine wordt namelijk aangemaakt met behulp van ijzer. Daarnaast is het trouwens ook noodzakelijk om voldoende vitamine B11 en B12 te hebben.

Zwangerschap en ijzertekort

Een ijzertekort tijdens de zwangerschap komt regelmatig voor en is ook niet helemaal vreemd. Als zwangere heb je namelijk meer ijzer nodig! Je maakt immers meer bloed aan tijdens je zwangerschap waardoor er ook meer hemoglobine aangemaakt moet worden. Je baby heeft ijzer nodig én de placenta slokt ook ijzer op. Al met al zal je lichaam dus meer behoefte hebben aan ijzer.

Hoe ontdek je of je een ijzertekort hebt?

Je Hb-gehalte (Hemoglobinegehalte dus) wordt in je zwangerschap gecontroleerd als je bloed onderzocht wordt (ongeveer rond de 11 weken zwangerschap). Een normale waarde schommelt rond 7,5. Zwangeren mogen een iets lager gehalte hebben. Komt het echter onder de 6 dan spreekt men van een ijzertekort. Overigens is deze waarde wel afhankelijk van de duur van je zwangerschap.

Verder zijn er natuurlijk diverse symptomen die kunnen duiden op een ijzertekort of bloedarmoede. Heb je zo je twijfels? Aarzel dan niet om je gehalte te laten testen!

Wat zijn de symptomen?

De symptomen die kunnen wijzen op een ijzertekort zijn;

  • Moe, slap, futloos voelen
  • Duizeligheid of zelfs flauwvallen
  • Zweten
  • Hartkloppingen
  • Hoofdpijn
  • Oorsuizen
  • Bleek eruitzien
  • Kortademig bij inspanning (sneller dan normaal)
  • Rusteloze benen

Is het ernstig?

Bloedarmoede hoeft niet direct tot problemen te leiden. De hoeveelheid ijzer die je kindje nodig heeft, eigent hij zich in principe gewoon toe. Heb je hier echter langer of hevig last van, dan kan dit wel degelijk gevaren opleveren voor de baby en voor complicaties zorgen. Zo is een vroeggeboorte eerder mogelijk, het geboortegewicht kan laag zijn hierdoor, maar er wordt zelfs vermoed dat het een groter risico geeft op het overlijden van de ongeboren baby. Overigens ben je zelf in zo’n geval ook vatbaarder voor infecties. Het is dan ook van groot belang om dit te bespreken met je verloskundige en er iets aan te doen! Zij of hij zal dit dan ook goed in de gaten blijven houden.

Wat kun je doen aan dit ijzertekort?

Je arts of verloskundige zal met jou kijken hoe ernstig jouw ijzertekort is en bepalen wat eraan gedaan moet worden. Is er een lichte vorm dan kan het zo zijn dat je eerst wordt aangeraden om een bepaald dieet te volgen. Bij een erger ijzertekort kan er aangeraden worden om supplementen te gaan slikken. Dit worden ook wel staalpillen genoemd. Doe dit nooit op eigen houtje, maar altijd op advies van je verloskundige of arts. Zomaar gaan slikken kan namelijk gevaarlijk zijn voor je baby!

Hoe kun je een ijzertekort voorkomen?

Natuurlijk heeft jouw voeding veel invloed hierop, hiermee krijgt je lichaam immers de voedingsstoffen binnen. Waaronder dus ook ijzer (en die vitamines). Een gezond eetpatroon kan dus zeker bijdragen aan het voorkomen van bloedarmoede of ijzertekort. Maar welke producten zijn hierbij dan van belang?

  • Vlees, vis en gevogelte. Uit vlees wordt veel ijzer gehaald. Hierbij is vooral rund- en lamsvlees aan te raden. Uit dierlijke bronnen kan je lichaam daarnaast eenvoudiger het ijzer opnemen. Pas op voor lever en leverproducten. Hier zit veel ijzer in, maar wordt afgeraden om te eten tijdens je zwangerschap!
  • Groenten, waarbij de ene groente natuurlijk meer ijzer zal leveren dan een andere. Goede voorbeelden zijn broccoli, spinazie, andijvie en andere groene bladgroenten, bieten, peulvruchten en courgette
  • Gedroogd fruit, zoals abrikozen, pruimen of bijvoorbeeld vijgen
  • Graanproducten, waarbij je moet kiezen voor de volkoren varianten
  • Noten, zaden, tofu en eieren
  • Appelstroop

Let wel op dat er bepaalde producten zijn die door zwangeren beter niet gegeten worden. Vraag aan je verloskundige eventueel of zij je hierin kan adviseren!

Vitamine C en zuivel

Even handig om te weten: de opname van het ijzer uit jouw eten wordt beter gedaan als je ook vitamine C op dat moment tot je neemt. Fruit eten bij je maaltijd kan dus optie zijn. Aan de andere kant zijn er ook producten die de opname juist afremmen. Hierbij moet je denken aan koffie, thee en zuivelproducten. Wil je toch graag een kopje koffie drinken? Of je broodnodige bekertje melk? Prima, maar doe dat dan het liefst tussen de maaltijden door!

Vitamine B12 en B11

Net als ijzer kan je ook deze vitamines uit je voeding halen! Vitamine B12 vind je in:

  • Vlees
  • Vis
  • Melk
  • Eieren
  • Yoghurt

Alleen dierlijke producten dus!

B11 is te vinden in:

  • Asperges
  • Spinazie
  • Volkorenproducten
  • Peulvruchten

Andere oorzaken van bloedarmoede

Hoewel tijdens de zwangerschap bloedarmoede meestal wordt veroorzaakt door een ijzertekort, zijn er meer redenen waardoor dit kan ontstaan. Vitamine B11, of anders gezegd foliumzuur, kan ook te weinig aanwezig zijn en hierdoor bloedarmoede veroorzaken. Foliumzuur wordt aangeraden te slikken als je zwanger wilt worden of net bent, dus zal een tekort in eerste instantie niet zo snel in deze hoek gevonden worden. Nog zeldzamer, maar wel degelijk mogelijk, kan bloedarmoede veroorzaakt zijn door een erfelijke bloedziekte (komt bij vrouwen uit Noord-Europa weinig voor), een groot bloedverlies of een tekort aan vitamine B12. Overigens kan het ook zo zijn dat je darmen het ijzer niet goed weten op te nemen door het gebruik van bepaalde medicijnen! Het mag ook duidelijk zijn dat een vegetarische voedingsstijl meer kans geeft op een ijzertekort. Eet je vegetarisch? Zorg dan dat je hier goed rekening mee houdt en overleg met je zorgverlener hoe je dit het beste aanpakt.

Wil Cats
Volg me via:
Laatste berichten van Wil Cats (alles zien)