Skip to Content

Huiswerk maken; 16 tips van leren plannen tot schema maken op basisschool en middelbare school

Huiswerk maken; 16 tips van leren plannen tot schema maken op basisschool en middelbare school

Als ouder ontkom je er niet aan. Huiswerk maken. Als er iets is wat de sfeer in het gezin op een negatieve manier kan beïnvloeden dan is het wel de strijd om huiswerk met je kind.

Er komen bergen met huiswerk af op je kind en jij wilt uiteraard dat het huiswerk gemaakt wordt en die voldoendes binnen moeten stromen. Want overgaan of slagen voor je examen is een must.

Onze maatschappij is prestatiegericht. Iets wat ik als mens betreur, want wat leren we daar onze jeugd mee. Alles draait om cijfers en je eigen ontwikkeling doet er niet toe wanneer je onvoldoendes haalt. De focus ligt voornamelijk op de cijfers. Maar veel waardevoller is de persoonlijke groei.

Persoonlijke groei en studiemotivatie

Ik werk zelf als huiswerkbegeleider en zie de druk bijna letterlijk op de schoudertjes van de leerlingen liggen. Ik zal je een paar voorbeelden geven waarin te zien is dat persoonlijke groei voorop zou moeten staan.

Zelfvertrouwen

Het zelfvertrouwen krijgt een behoorlijke knauw wanneer je alleen maar wordt bekogeld met onvoldoendes. En dit hoeft dus niet te liggen aan je inzet. Ik zie veel dat dit komt doordat de manier van leren niet bij de leerling past.

Het is belangrijk om te onderzoeken welke manier van leren bij de leerling en bij het vak past. Want ook per vak kan de leerstrategie verschillen voor de leerling.

Doorzettingsvermogen

Hoe zorg je ervoor dat jouw kind toch door blijft zetten, wanneer er voornamelijk onvoldoendes behaald worden? Probeer als ouder zelf ook de druk weg te nemen.

Focus niet op het eindresultaat, maar schrijf letterlijk op wat er geleerd moet worden en hoe jullie dit aan gaan pakken. Zo kun je je kind complimenteren met het feit dat hij het leren voor de toets goed heeft aangepakt, leg dus daar de focus op. Ik zal je straks meer uitleggen over plannen.

Motivatie

De motivatie daalt met rasse schreden wanneer de voldoendes uitblijven. “Waarom zou ik moeten leren, ik haal toch nooit voldoendes!”, is vaak te horen in de discussie om huiswerk. Ga naast je kind staan en benadruk dat het gaat om zijn inzet en de uitkomst is ondergeschikt.

Hoe eng ook, want zien hoe je kind doubleert is lastig. Gelukkig hoef je niet toe te kijken, maar kan je als ouder zelf ook hulp bieden. Alleen al het vertrouwen uitspreken naar je kind, kan wonderen verrichten.

Huiswerk planning maken

Allereerst is het belangrijk om een goede planning te hebben. Het leren van huiswerk staat of valt met een planning. Maak een zo concreet mogelijk planning. Maak eerst een overzicht van je week wanneer er tijd is om huiswerk te maken.

Zo vallen namelijk de volgende momenten al weg:

  • Uren op school
  • Reistijd
  • Wekelijks terugkerende activiteiten, zoals: sport, instrument bespelen, catechisatie
  • Eten

Let op: gamen, shoppen, boek lezen horen niet tot deze categorie. Hierna heb je een overzicht wanneer huiswerk gemaakt kan worden. Plan gemiddeld 6 uur per week in om huiswerk te maken. Wat wij adviseren is om één vaste vrije dag in te plannen waarin geen huiswerk gemaakt hoeft te worden.

Vervolgens schrijf je heel concreet op wat je welke dag gaat leren. Je werkt terug vanuit de datum van de toets. Dus 12 juli is er een repetitie biologie.

Je hebt ingeschat dat je vijf keer moet leren. Dan plan je vijf keer de toets in en schrijf je erachter wat je wanneer gaat leren. Dus de eerste keer hoofdstuk 5 paragraaf 1,2,3,4.

De volgende keer hoofdstuk 5 paragraaf 6,7. Enzovoorts. Als laatste plan je in om alles te herhalen.

Hier kun je een planner aanvragen.

Hoe krijg je het uiteindelijk voor elkaar om op een goede manier te leren voor de SO’s en repetities?

Er zijn verschillende leerstrategieën die kunnen aansluiten bij jouw kind. Het is belangrijk dat je onthoudt dat er per vak een andere strategie toegepast moet worden.

Daarnaast is het belangrijk om diverse strategieën te combineren. Zo komt de lesstof op diverse manieren bij de leerling binnen.

Opletten in de les

Het is een open deur, maar ik benoem hem toch maar even. Opletten in de les, levert je veel op. Je krijgt altijd weer extra informatie waardoor puzzelstukjes beter zullen vallen.

Bovendien kan je meteen al je vragen stellen en hoef je deze niet zelf uit te dokteren wanneer je thuis aan het leren bent.

Inzichtvragen

Stel jezelf inzichtvragen over de leerstof. Deze vragen beginnen bijvoorbeeld met:

  • Hoe
  • Wanneer
  • Waarom
  • Wat
  • Wie
  • Wat was het voordeel…
  • Wat zijn de verschillen tussen…

Benoem positieve en negatieve aspecten

Het komt vaak genoeg voor dat de vragen die de leerlingen zelf hebben bedacht, ook voorkomen in de toets.

Samenvattingen

Maak samenvattingen. De valkuil is dat leerlingen letterlijk opschrijven wat er in het boek staat. Er worden bijvoorbeeld begrippen opgeschreven of lappen tekst waarbij maar een klein gedeelte uit het boek niet is opgeschreven.

Belangrijk bij een samenvatting is:

  • Schrijf een samenvatting op in je eigen woorden.
  • De eerste en laatste zin van een alinea zijn vaak het belangrijkst.
  • Schrijf begrippen ergens anders op (bijvoorbeeld flashcards).

Lees ook: Hoe AI te verwerken in het middelbare onderwijs en kinderen leren omgaan met ChatGPT

Flashcards

Flashcards zijn kaartjes waar je op beide zijdes kunt schrijven. Op de ene kant schrijf je het begrip en op de andere zijde de uitleg. Zo leer je de begrippen niet op volgorde maar door elkaar. Het wisselt daardoor, wat maakt dat je niet telkens denkt: oh dat stond onder ‘hypofyse’.

Flashcards zijn ook erg nuttig tijdens het leren van woordjes. Hetzelfde principe: ‘Addiction’ op de voorkant – ‘verslaving’ op de achterkant.

Je koopt ze hier.

Uitleggen aan de ander in je eigen woorden

Leg eens aan je vader of moeder uit waar de lesstof over gaat. En ook dit keer in je eigen woorden. Je ouders kunnen naderhand ook nog vragen stellen, die je helpen in je leerproces.

Mindmap

Maak een mindmap. Een mindmap is een tekening waarin je allerlei gebeurtenissen/begrippen/namen in kunt schrijven.

Het lijkt op een groot net wat aan elkaar zit door allerlei verbindingen met leuke tekeningetjes. In het boek Mindmapping voor kids lees je er op een begrijpelijke manier meer over.

Verspreid leren

Leer verspreid over de week. Laat er ook gerust een dag tussen zitten om je niet over de biologieboeken te buigen.

Wissel de verschillende leerstrategieën

Nogmaals ? wissel de verschillende leerstrategieën.

Leer zelfstandigheid

Als ouder is het belangrijk om je kind zelfstandigheid bij te brengen. Het is dus op een gegeven moment tijd dat je haar niet meer zult herinneren om haar huiswerk te maken.

Je kunt haar wel vragen of je haar kunt overhoren of op een andere manier kunt helpen. En vragen hoe het leren gaat, kan natuurlijk ook geen kwaad.

Heb vertrouwen

Heb vertrouwen in je dochter. Het is zo belangrijk dat ze voelen dat jij erop vertrouwt dat zij zelfstandig haar huiswerk kan maken en indien nodig de route weet te bewandelen wanneer ze vastloopt.

Laat los

Zo leer je haar ook om fouten te maken en nog belangrijker: je leert haar om deze fouten op te lossen. Belangrijke levenslessen zijn waardevoller dan een voldoende voor wiskunde.

Je kinderen leren een hoop op hun middelbare school en wij als ouders leren weer een hoop in deze nieuwe levensfase over loslaten ?

Anita Schokker