Skip to Content

Leuke rapport cadeautjes; ideeën van speelgoed tot geld beloning

Leuke rapport cadeautjes; ideeën van speelgoed tot geld beloning

Het is een soort traditie dat kinderen nadat ze een goed rapport hebben ontvangen van school, deze enthousiast laten zien aan al hun vrienden en familieleden. Ze mogen natuurlijk ook hartstikke trots zijn op hun prestaties! Veel mensen vinden dat er best een beloning rapport gegeven mag worden. Dat kan geld zijn, of een cadeautje of iets anders.

Maar daar hangen natuurlijk ook wat nadelen aan, want wat doe je bijvoorbeeld als je zoon thuiskomt met allemaal goede cijfers, maar je dochter alleen maar onvoldoendes heeft?

Geef je het ene kind dan wel een beloning en het andere niet, geef je ze allebei niks, of juist allebei wel iets? Het Nibud heeft in 2014 een onderzoek gedaan naar het geefgedrag van ouders.

Geld geven voor rapport als beloning

Ouders willen kinderen vaak rapportgeld geven om hun kind te belonen voor de goede prestaties. Bovendien denken ze dat het hun kind motiveert en stimuleert om goed hun best te blijven doen op school. Ook kan het geven van rapportgeld opgevat worden als compliment voor het kind.

Redenen om juist géén rapportgeld te geven zijn omdat het kind dan bij elk rapport geld verwacht. Sommige kinderen krijgen bovendien best vaak een rapport, terwijl andere kinderen minder vaak hun rapport krijgen. Dat kan binnen het gezin ook voor ongelijkheid zorgen dat je waarschijnlijk wilt vermijden.

Een goede oplossing daarvoor is om afspraken te maken dat de kinderen alleen rapportgeld krijgen voor hun laatste rapport voor de zomervakantie.

Ouders geven ook aan dat ze geen rapportgeld willen geven omdat ze niet willen dat hun kinderen een prestatie aan een beloning gaan koppelen; het is natuurlijk niet de bedoeling dat een kind alleen zijn best doet op school als hij weet dat er een beloning tegenover staat, en als de beloning wegvalt weinig inzet meer toont.

Het geven van rapportgeld kan er ook voor zorgen dat een kind faalangst ontwikkelt; ze kunnen er erg onzeker door worden als ze alleen rapportgeld krijgen bij een goed rapport.

Kinderen die wat moeilijker mee kunnen komen met de rest, kunnen daardoor bang worden dat ze slechte resultaten gaan halen en dus geen beloning voor hun rapport zullen krijgen.

63 procent van de kinderen tussen 5 en 11 jaar krijgt rapportgeld voor hun rapport. 28 procent daarvan krijgt bij elk rapport rapportgeld, en 35 procent soms. Er wordt bij een goed rapport niet alleen geld gegeven, sommige ouders geven liever een cadeautje of andere beloning, ongeveer 24 procent. Zo’n 14 procent van de ouders geeft op geen enkele manier een beloning voor het rapport van hun kind, waarschijnlijk om één of meerdere van bovenstaande redenen.

Hoeveel geld geef je?

Bij de meeste ouders in het onderzoek van het Nibud uit 2014 blijkt de leeftijd van hun kind(eren) en hun maandinkomsten geen invloed te hebben op de hoogte van het rapportgeld.

Het gemiddelde bedrag dat zij geven voor het rapport van hun kind, is 5 euro per keer. De helft van de ouders geeft minder dan 5 euro per keer voor het rapport, en de andere helft meer dan 5 euro.

Dit kan voor het rapport in het algemeen zijn of op basis van de cijfers; bijvoorbeeld voor een 7 krijg je 25 cent, voor een 8 50 cent etc. Het nadeel hiervan is wel dat kinderen die wel hun best doen, maar toch geen goede cijfers halen minder geld krijgen dan eventuele broertjes of zusjes die fluitend hoge cijfers halen zonder zich te hoeven inspannen.

Het zijn niet alleen de ouders die vaak een beloning voor een goed rapport willen geven. Ook veel familieleden willen maar al te graag het rapport van hun kleinkind, neefje of nichtje zien en daarvoor iets geven als beloning. Ook zij vragen zich regelmatig af hoeveel geld ze ‘moeten’ geven, en of dat elke keer gebeurt of alleen bij bijvoorbeeld het overgangsrapport.

Je wilt ook niet dat je kind met zijn rapport rondgaat alsof het een soort collecte is; het is de bedoeling natuurlijk dat een kind ook oprecht trots is op zijn prestaties en niet alleen zijn rapport laat zien omdat hij weet dat hij daar geld voor krijgt.

Het is goed om je kind dat uit te leggen, dat de goede schoolprestaties niets met geld te maken hebben maar belangrijk zijn voor zijn ontwikkeling en toekomst, en dat er soms een beloning wordt gegeven als blijk van trots. Het moet zeker geen verplichting worden, ook niet voor de opa’s en oma’s!

Cadeautjes om te geven

Het belangrijkste is om iets te kiezen dat past bij de interesses en persoonlijkheid van het kind, en dat de prestatie op een positieve manier erkent en aanmoedigt.

  1. Kleine speelgoedjes: Kleine speelgoedjes zoals bellenblaas, stuiterballen, jojo’s, of kleine figuurtjes kunnen altijd leuk zijn.
  2. Kleurboeken en kleurpotloden: Een mooi kleurboek en een set kleurpotloden of viltstiften kunnen de creativiteit van het kind stimuleren.
  3. Stripboeken of kinderboeken: Een leuk stripboek of een boek dat past bij de interesses van het kind kan een geweldige beloning zijn.
  4. Spelletjes: Bordspellen, kaartspellen of educatieve spelletjes kunnen een leuke manier zijn om quality time door te brengen met het gezin.
  5. Knutselsetjes: Een knutselset met stickers, glitter, gekleurd papier, enzovoort, kan een kind urenlang bezighouden met creatieve projecten.
  6. Buitenspeelgoed: Denk aan springtouwen, frisbees, een voetbal of een badmintonset voor buitenplezier.
  7. Puzzels: Legpuzzels of breinbrekers kunnen de cognitieve vaardigheden van het kind uitdagen terwijl het ook plezier heeft.
  8. Stickers en stickerboeken: Kinderen zijn vaak dol op stickers, en stickerboeken kunnen hen een leuke manier bieden om ze te verzamelen en te organiseren.
  9. Knuffelbeesten: Een schattige knuffel kan een troostende metgezel zijn en een beloning waar een kind dol op zal zijn.
  10. Kleine gadgets: Denk aan kleine elektronische gadgets zoals zaklampen, mini-ventilatoren, of een kleine draagbare luidspreker.
  11. Creatieve kits: Er zijn verschillende creatieve kits beschikbaar, zoals sieraden maken, zeep gieten, of zelfs wetenschappelijke experimenten, afhankelijk van de interesses van het kind.
  12. Film- of theaterkaartjes: Een uitstapje naar de bioscoop of het theater kan een leuke manier zijn om een goed rapport te vieren.
  13. Muziekinstrumenten: Een eenvoudig muziekinstrument zoals een tamboerijn, een blokfluit of een kleine keyboard kan de interesse van het kind in muziek stimuleren.
  14. Kook- of bakspullen: Als het kind interesse heeft in koken of bakken, kun je denken aan een kindvriendelijk kookboek of bakgerei.
  15. Een speciale ervaring: Dit kan variëren van een dagje uit naar een pretpark, een picknick in het park, een bezoek aan een dierentuin, of zelfs een weekendje weg, afhankelijk van wat haalbaar is en wat het kind leuk zou vinden.

Jisca