Er is de afgelopen jaren veel onderzoek gedaan naar geluk. Wat is geluk en hoe kun je meer geluk ervaren? Vraag aan honderd mensen wat geluk is, en je krijgt honderd verschillende antwoorden. Het blijft een onderwerp dat veel mensen blijft fascineren, voor velen lijkt het het hoogst haalbare doel in het leven. Zeggen we over onze kinderen ook niet zo vaak: ‘Het maakt me niet uit wat ze later willen gaan doen, als ze maar gelukkig zijn…’

Echter ondanks de fascinatie voor het onderwerp en alle onderzoeken die er zijn uitgevoerd, heeft niemand nog een recept gevonden waardoor we allemaal gelukkig kunnen worden. Toch duikt er in deze onderzoeken wel keer op keer een onderdeel op dat aantoonbaar geluksverhogend werkt. Dit onderdeel is dankbaarheid. En omdat ik jou alle geluk van de wereld toewens, vertel ik je hier in dit blog graag meer over.

De kracht van dankbaarheid

De kracht van dankbaarheid, als je het zo leest klinkt het wellicht wat zweverig. Nu ben ik persoonlijk meer praktisch ingesteld, dus ik kan je verzekeren dat je geen yogamatje hoeft te hebben om dit toe te passen. Om gelukkiger te worden in slechts enkele minuten per dag, heb je namelijk niet veel nodig.

Wat heb je nodig om te beginnen?

  • Ten eerste heb je een boekje, schriftje of ander schrijfmateriaal met een pen nodig dat je op je nachtkastje of op een andere zichtbare plek naast je bed legt.
  • Voor je naar bed gaat, denk je terug aan de dag en bedenk je (minimaal) drie dingen waar je die dag dankbaar voor bent.
  • Misschien dat dit de eerste keren lastig is, maar het kan dan helpen om bijvoorbeeld de foto’s die je die dag hebt gemaakt op je telefoon terug te kijken.
  • Hoe meer je hier mee aan de slag gaat, des te bewuster jij je wordt van de geluksmomentjes op een dag. En des te makkelijker het gaat worden om die momenten ’s avonds op te schrijven.
  • Natuurlijk kun je ook notities maken op je telefoon, maar ik zou bovenstaande sneller vergeten te doen als ik er niet aan herinnerd werd door een (notitie)boekje of schrift.

Wat schrijf ik dan bijvoorbeeld op?

De dingen waar je dankbaar voor bent hoeven echt niet elke keer grote dingen te zijn, zoals dat je dankbaar bent dat je een dak boven je hoofd hebt, of dat je gezond bent. Dankbaarheid zit hem juist in de kleine dingen. Dat je even in het zonnetje hebt kunnen zitten vandaag, dat je samen hebt gelachen met je kind om een grappige uitspraak, dat je kind heerlijk zat te spelen in zijn eigen fantasiewereld, dat je lekker gewandeld hebt of een mooie film hebt gekeken.

Het is bewezen dat mensen die dit doen, meteen een gelukkiger gevoel ervaren. Als je dit dagelijks blijft doen, blijkt uit onderzoek dat je ook op lange termijn dat gelukkigere gevoel behoudt.

Hoe werkt het principe van dankbaarheid?

Dit principe legt zich het beste uit als een cirkel en deze keer gelukkig een positieve en geen vicieuze cirkel. Door de focus te leggen op de positieve dingen van die dag, voel je je beter. Ook al zijn er nog zoveel slechte dingen gebeurd, als je wil is er altijd wel iets te vinden om dankbaar voor te zijn. En des te beter jij je voelt, hoe beter je weer om kan gaan met mogelijk toekomstige uitdagingen. Waar je vervolgens weer dankbaar om kan zijn. Zo is de cirkel weer rond.

Hoe kan ik mijn kind helpen om gelukkiger te worden?

Om je kind ook gelukkiger te laten voelen, kun je gebruik maken van hetzelfde principe. Voor je je kind naar bed brengt, neem dan met hem/haar de dag door en benoem drie dingen waar jij dankbaar voor bent over je kind. Dit werkt het beste als je zo specifiek mogelijk bent. Je kunt zeggen dat je dankbaar bent dat je kind vandaag zo lief was, maar het werkt beter om te zeggen dat je het lief vond dat je kind vandaag geholpen heeft met het dekken van de tafel of dat hij heeft meegeholpen met het opruimen van zijn speelgoed.

Maar je hoeft natuurlijk je waardering voor je kind niet te bewaren voor het eind van de dag. Ook gedurende de dag kun je de positieve dingen benoemen die je bij je kind ziet. Ook hierbij werkt het benoemen van specifieke situaties of gevoelens het beste.

Dat je het bijvoorbeeld knap vindt dat je kind zelf zijn tanden heeft gepoetst, dat hij al zelf kan schommelen of dat hij zijn zusje heeft getroost toen ze over rondslingerende blokjes viel.

Het mooie aan dit alles is, het kost je weinig extra tijd (vandaar de titel ‘gelukkiger in slechts 5 minuten per dag’) en weinig moeite. Je hoeft alleen alert te zijn op de positieve dingen die je ziet en deze benoemen naar je kind.

En bedenk dat elk positief punt er weer één is. Realiseer je dat niemand perfect is en dat fouten maken mag, want daar leert je kind tenslotte van.

In mijn ervaring, zelfs op een dag waarop je kind (of jijzelf) even niet zo lekker in zijn/haar vel zit, is het echt mogelijk om iets positiefs te zien waar je dankbaar voor kan zijn. En zo kun je met weinig moeite en tijd niet alleen het geluk van je kind vergroten, maar ook het zelfvertrouwen en je relatie met je kind zullen groeien.

En dan blijkt ook het cliché waar te zijn: ‘Als je kind blij is, ben jij het ook ☺’

Ik wens je veel succes en hoop dat je ook elke dag geluk mag vinden.

Meer weten?

Bovenstaand blog is geschreven door Cindy Verhofstad-Derksen. Binnen haar coachingspraktijk ‘Zijn en Zen’ richt zij zich op coaching en training in ontspannen en leuk(er) opvoeden voor ouders van jonge kinderen. Meer informatie vind je op de website www.zijnenzen.nl.