Inmiddels is het wel bij de meeste mensen duidelijk geworden dat er iets aan de hand is met ons klimaat. Dat de tijd tikt en zo snel mogelijk actie moet worden ondernomen om een verandering te weeg te brengen. Het moet anders, duurzamer, zuiniger, beter. En dat moet het liefst nu gebeuren, anders is het misschien wel te laat. Op verschillende vlakken is onze mindset al goed aan het veranderen. Ons plasticverbruik zijn we al enorm aan het terugdringen, we gooien minder makkelijk spullen weg maar brengen het naar een kringloop, we eten gezonder en proberen te letten op de producten waar ze vandaan komen.

Black Friday

Door deze nieuwe manier van leven is een jaarlijks event als Black Friday eigenlijk niet meer van deze tijd. Op een dag als Black Friday worden klanten gelokt naar de winkels met bizar hoge kortingen, producten vliegen voor een koopje de winkel uit en klanten kopen om het kopen zo lijkt het. Heb je die spullen echt nodig? Waarschijnlijk niet alles, want soms is zo’n aanbieding toch wel heel verleidelijk. Met als gevolg dat we steeds meer spullen in ons huis halen, en of we daar zoveel gelukkiger van worden?

En daarom wordt het de hoogste tijd om het anders te gaan doen. Niet zomaar kopen omdat het kan, of omdat je anders een dief zou zijn van je eigen portemonnee en zo’n aanbieding gewoonweg niet kan laten liggen. Nee bewust nadenken, overwegen en beslissen. Met de winter op komst kan het dus zeker lonen om eens te gaan kijken bij aanbiedingen voor jassen om deze voordelig in te kopen. Dit zijn producten die je ook echt nodig hebt, maar hoe zit dat met een tiende paar schoenen?

Deze verandering in gang zetten kunnen wij als consument niet alleen. Hier hebben we ook de ondernemers bij nodig. De bedrijven die de producten te koop aanbieden. Ook zij moeten hun steentje bijdragen. Wie bewuster en vooral minder consumeert draagt bij aan een duurzamere, socialere en mooiere planeet. We zeggen dus zeker niet dat je helemaal niets moet kopen op Black Friday.

Make Black Friday green again!

De keuze is aan jou en het is echt geen moeilijke keuze, juist heel simpel eigenlijk; koop ik het niet of koop ik het fair? Wie fair koopt, weet 100% zeker dat je bijdraagt aan een betere planeet. Tal van ondernemers willen een streep zetten door de koopgekte van consumenten en willen met hun producten laten zien dat het anders kan. Dat het socialer, bewuster en duurzamer kan. Sociale ondernemers sluiten zich aan bij de Fair Friday-beweging en laten jou als consument weer genieten van een echt goed product met een beleving. Een product met een verhaal en een product die na aankoop nog een verdere sociale golfbeweging maakt.

De sociale ondernemer

Bij wie kun je dan eigenlijk terecht voor een goed, bewust, duurzaam en eerlijk product? Daar kan een sociale ondernemer je bij helpen. Denk aan ondernemers met een missie om de wereld te verbeteren. Hierbij gaat het ondernemen niet direct om winst te maken. Het gaat om een breder geheel. Er wordt bijvoorbeeld ook vooral gedacht aan de mensen die de producten uiteindelijk maken, dat ook deze groep er goed brood aan kan verdienen en er niet met een mager zakcentje vanaf komt.

Sociale ondernemers kun je in alle sectoren vinden, van bank tot bakker en van ICT-bedrijf tot kledingwinkel. Elke ondernemer probeert op zijn eigen manier een sociale onderneming te runnen. Zo worden er dus nieuwe producten gemaakt van oude onderdelen, denk aan een nieuwe fiets gemaakt van een oud fietsframe. Door zoveel materiaal te hergebruiken verklein je de uitputting van de aarde. Ook veel meubels en accessoires voor in huis worden al gemaakt van gebruikt materiaal. Dit geldt zowel voor kleine als grote ondernemingen. Zo is duurzaamheid en verantwoord ondernemen al jaren een belangrijke pijler binnen de OTTO Group waar otto.nl deel van uitmaakt.

Zo is het dus al mogelijk om van PET-flessen een mooie designstoel te maken. In de reisbranche zijn er ondernemers waarbij je een reis kunt boeken waar een gedeelte van de opbrengst wordt uitgegeven aan extra’s om uit te delen aan bijvoorbeeld de gidsen en chauffeurs die jou tijdens je reis overal van voorzien. In de horeca wordt gebruik gemaakt van “mislukte oogst”. De net niet perfecte groente en fruit wat tiptop in vorm in de schappen van een supermarkt mag liggen wordt niet meer weggegooid maar gebruikt in een mooie soep of ander gerecht.

Met een beetje goed speurwerk kun je overal op de wereld vondsten van vroeger terugvinden. Zowel in gebruiksmaterialen als in kleding. Deze vintage vondsten verkopen deze tijd juist heel erg goed. Vintage is het nieuwe hip en zeker geen oude meuk. Ecologische producten maken het mogelijk om in en om het huis duurzaam en milieuvriendelijk te werken. Van bouwmaterialen tot het poetsen van je tanden, elk product kan verantwoord gemaakt worden om op een gezonde manier te leven en tegelijkertijd de planeet gezond te houden.

Jij maakt het verschil

Kleine stapjes zijn ook stapjes. Niet meteen denken “ach wat maakt het nu uit of ik tandpasta in een tube koop?” Ja we kunnen het niet alleen, in je eentje ben je niet sterk genoeg om de hele wereld te redden. Samen lukt het wel, iedereen die maar op wat voor manier ook probeert te veranderen en bewuster te worden in zijn of haar manier van leven is al flinke stappen aan het maken in de juiste richting.

Dus kom allemaal in beweging, zet je in voor een positieve impact op moeder aarde en sluit je aan bij #fairfriday.

Isabell
Laatste berichten van Isabell (alles zien)