Skip to Content

De scholen zijn weer begonnen; de gouden en zilveren weken

De scholen zijn weer begonnen; de gouden en zilveren weken

Na elke vakantie doorlopen leerlingen een reeks fasen in het proces van groepsvorming. De eerste weken aan het begin van het schooljaar worden de Gouden Weken genoemd, waarin een stevig fundament wordt gelegd voor een positieve groepssfeer.

Echter, na de kerstvakantie kunnen de Zilveren Weken zorgen voor nieuwe uitdagingen in de groepsvorming. In dit artikel nemen we een diepgaande kijk op de Gouden en Zilveren Weken, en bieden we praktische tips voor leraren en ouders om deze overgangsperiode soepel te laten verlopen.

Wat zijn de gouden en zilveren weken?

Na elke vakantie doorloopt een groep bepaalde fasen in het proces van groepsvorming. De eerste weken aan het begin van het schooljaar worden de Gouden Weken genoemd. Deze weken zijn bij uitstek geschikt om een fundament neer te zetten voor een goede groepsvorming en fijne sfeer.

Leerlingen verkennen elkaar, de leraar en de regels. Na de kerstvakantie kan met name de fase van storming weer zorgen voor onrust in de groep: je bent dan met de klas in de Zilveren Weken beland. Dit is een goed moment om weer extra aandacht te besteden aan de sfeer in de klas.

Tips voor ouders om voor te bereiden

Leg de avond van tevoren de kleding klaar

Het is weer even wennen dat vroege opstaan, dus leg de avond van tevoren de kleding klaar. Dat scheelt alvast weer in de ochtend. Dit kan je natuurlijk ook doen met de lunchtrommeltjes, pauzebakjes etc.

Nodig vriendjes / vriendinnetjes uit voor een playdate

Grote kans dat je in de vakantie lekker binnen bent gebleven en allerlei leuke uitstapjes hebt gemaakt met het gezin. Tijd dus om die vriendschapsbanden weer aan te halen door vriendjes en vriendinnetjes thuis uit te nodigen voor een playdate.

Lees ook: Tips en ideeën voor een playdate

Dipje?

Heeft je kind geen zin meer in school en krijgt het spontaan last van buikpijn? Ga dan in gesprek over waar dat vandaan komt. Het kan best zijn dat de zin en motivatie even weg is.

Praat erover wat wel leuk was op school of welke activiteiten er binnenkort op het programma staan. Misschien niet de leuke activiteiten uit de decembermaand, maar er is nog veel meer.

Beperk de schermtijd

In de vakantie was het misschien wel handig; die tv of de computerspelletjes. Het is goed om dit de komende weken weer goed onder controle te krijgen. Zodat je daarna de teugels weer kan laten vieren.

Vast ritme

Door de schooltijden wordt een groot deel van de dag bepaald, maar ook in de middag of in het weekend is het goed om weer even een vast ritme op te zoeken.

Van opstaan, maaltijden op vaste momenten en weer aan de eettafel tot het naar bed gaan.

Natuurlijk hoort op tijd naar bed gaan, ook voor jezelf, er weer bij. De volgende ochtend gaat toch echt weer die wekker.

Gouden weken

De eerste weken na de zomervakantie zijn van onschatbare waarde om een sterke basis te leggen voor een harmonieuze klasomgeving. Het proces van groepsvorming, zoals beschreven door Boaz Bijleveld, doorloopt vijf fasen: Forming, Storming, Norming, Performing, en Reforming. Tijdens de Gouden Weken is het cruciaal voor leraren om aandacht te besteden aan deze fasen en actief te werken aan het opbouwen van een positieve relatie met hun leerlingen.

Tips voor leraren tijdens de gouden weken:

  1. Complimenten en Positieve Feedback: Geef meer complimenten dan negatieve kritiek. Positieve bekrachtiging versterkt het zelfvertrouwen van leerlingen en bevordert een positieve groepscultuur.
  2. Coöperatieve Werkvormen: Gebruik actieve werkvormen waarbij samenwerking en interactie worden gestimuleerd. Dit helpt bij het opbouwen van onderlinge relaties en versterkt het groepsgevoel.
  3. Leerlingen Persoonlijk Kennen: Neem de tijd om je leerlingen te leren kennen. Ken hun namen, achtergronden, interesses en talenten. Een persoonlijke band creëren versterkt het gevoel van verbondenheid in de klas.
  4. Gedeelde Groepsregels: Laat de leerlingen samen groepsregels opstellen. Door actieve participatie voelen ze zich eigenaar van de regels en zijn ze meer geneigd deze na te leven.
  5. Ouderbetrokkenheid: Investeer in de relatie met ouders. Open communicatie en samenwerking tussen leraren en ouders dragen bij aan het welzijn en succes van leerlingen.

Zilveren weken na de kerstvakantie

Na de kerstvakantie kunnen leraren te maken krijgen met de uitdagingen van de Zilveren Weken. Leerlingen hebben mogelijk moeite om terug in het schoolritme te komen, en de dynamiek in de klas kan veranderen na de vakantiepauze. Het is essentieel voor leraren en ouders om flexibel te zijn en aandacht te besteden aan de behoeften van de leerlingen tijdens deze overgangsperiode.

Tips voor Leraren en Ouders tijdens de Zilveren Weken

  1. Ondersteuning bij Terugkeer naar School: Bied leerlingen ondersteuning bij het aanpassen aan het schoolritme na de vakantie. Moedig open communicatie aan en bied een luisterend oor voor eventuele zorgen of angsten.
  2. Beperking van Schermtijd: Beperk schermtijd na de vakantie om een gezond evenwicht te behouden tussen studie en ontspanning. Moedig alternatieve activiteiten aan die sociale interactie en fysieke activiteit bevorderen.
  3. Vast Ritme en Structuur: Creëer een vast ritme en structuur in de klas en thuis. Consistente routines helpen leerlingen om zich veilig en georganiseerd te voelen, wat bijdraagt aan een positieve leeromgeving.
  4. Communicatie met Ouders: Blijf open communiceren met ouders en betrek hen bij de ondersteuning van hun kinderen tijdens de Zilveren Weken. Samenwerking tussen school en thuis bevordert een gezonde groei en ontwikkeling van leerlingen.

De Gouden en Zilveren Weken na de vakantie vormen een cruciale periode voor groepsvorming en het creëren van een positieve leeromgeving. Leraren en ouders spelen een essentiële rol bij het ondersteunen van leerlingen tijdens deze overgangsperiode. Door aandacht te besteden aan de behoeften van leerlingen, het bevorderen van een positieve groepscultuur en het creëren van een ondersteunende omgeving, kunnen leraren en ouders bijdragen aan het succes en welzijn van hun leerlingen gedurende het hele schooljaar.

Let jij nog ergens op de komende tijd?

Linda van Aken