Dat alcohol en roken wordt afgeraden tijdens de zwangerschap, dat weten we wel. Maar hoe zit het nu met brie of ananas? Hier een overzicht van alles wat je het beste kunt laten staan, en wat er wel gewoon mag. Maar voel je niet meteen schuldig als je een keer iets hebt gegeten of gedronken wat wordt afgeraden, de kans dat het een negatief effect heeft, is klein.

Tips gezonde voeding tijdens de zwangerschap

  1. Vitamine D: sterkte botten voor jou en je kind; Vitamine D is belangrijk voor sterke botten en tanden! Voor zówel moeder als kind. Het zorgt ervoor dat calcium uit de voeding in het lichaam wordt opgenomen. Het lichaam kan via zonlicht ook zelf vitamine D aanmaken, dat is alleen niet voldoende. Tijdens de hele zwangerschap heeft een vrouw 10 microgram extra vitamine D nodig. Dit is belangrijk voor een goede botopbouw van het kindje.
  2. Foliumzuur: voor een goed begin van nieuw leven. Een andere belangrijke vitamine waar vrouwen, is foliumzuur (vitamine B11). Door gezond te eten krijg je foliumzuur binnen, maar bij zwangerschap is dat niet genoeg. Extra foliumzuur helpt de kans op geboorteafwijkingen zoals een open ruggetje of hazenlip, te verkleinen. Begin hiermee als je zwanger wilt worden stopt en ga door tot en met de tiende week van de zwangerschap. In deze periode hebben vrouwen 400 microgram extra nodig in de vorm van een supplement.
  3. IJzer: voorkom bloedarmoede. Vrouwen tussen de 18 en 50 jaar hebben dagelijks 16 mg ijzer nodig hebben en nog iets meer bij zwangerschap en borstvoeding. Vrouwen met een vegetarisch maar vooral veganistisch eetpatroon, lopen extra kans op een ijzertekort. Het lichaam neemt ijzer namelijk beter op uit dierlijke producten (zoals vlees) dan uit plantaardige producten. Het is slim je maaltijd te combineren met een stuk fruit of rauwkost. IJzer uit plantaardige producten wordt namelijk beter opgenomen in combinatie met vitamine C.
  4. Groente en fruit: de basis voor een gezond eetpatroon. Groente en fruit zijn de basis voor een gezonde voeding. Een vitaminepil of portie superfoods kan dit
    niet vervangen. Dit weten we wel: elke dag twee stuks fruit en 250 gram groente. Maar de praktijk is vaak anders. Die hoeveelheid red je niet alleen bij de warme maaltijd. En meer dan 250 gram is nog beter! Eet groente op meerdere momenten per dag. Wat dacht je van lunchgroente, filegroente, vergadergroente en verveelgroente? En als je bij je ontbijt een stuk fruit neemt, heb je meteen een goed begin van de dag.
  5. De verborgen krachten van vezel: poepen, bloeddruk en gewicht. Door genoeg groente en fruit te eten, krijg je bovendien meer vezels binnen. Dat is nog zo’n voedingsstof waar (zwangere) vrouwen meer van kunnen gebruiken. Ze zijn belangrijk voor een gezonde bloeddruk en stoelgang en helpen je om je lang verzadigd te voelen. En dat helpt weer om snoepen tegen te gaan en niet extra veel aan te komen.

Wat mag je niet eten tijdens de zwangerschap?

Rauwe of half-rauwe dierlijke producten. Hieronder vallen:

  • Niet-doorbakken vlees (denk aan tartaar, niet-doorbakken biefstuk, carpaccio, rosbief, rauwe ham, parmaham of filet americain)
  • Gedroogde of gefermenteerde worst van rauw vlees (zoals ossenworst, theeworst, boerenmetworst, chorizo, salami en cervelaat, alhoewel deze vaak ook zo zout zijn dat besmetting met toxoplasmose onwaarschijnlijk is)
  • Leverproducten (zoals smeerleverworst of paté, een keer is niet erg)
  • Rauwe of niet goed doorbakken vis (bijvoorbeeld rauwe haring of sushi met rauwe vis)
  • Rauwe schaal- of schelpdieren (bijvoorbeeld rauwe garnalen, mosselen, oesters of coquilles)
  • Gerookte kant-en-klare vis uit de koeling (bijvoorbeeld gerookte zalm, bokking, haring of forel, tenzij je het door en door verhit)
  • Roofvissen (zoals makreel en tonijn, ook uit blik. Omdat ze hoger in de voedselketen staan bevatten ze vaak veel schadelijke stoffen als kwik of dioxines.)
  • Rauwmelkse kaas (Op het etiket staat dan ’au lait cru’ of ‘gemaakt van rauwe melk’, bijvoorbeeld brie, roquefort, gorgonzola en camembert. Kazen uit de supermarkt zijn doorgaans niet van rauwe melk gemaakt.)
  • Rauwe eieren of niet gegaarde producten gemaakt van rauwe eieren (bijvoorbeeld verse mayonaise of verse tiramisu)
  • Rauwe melk (direct van de boer, niet gepasteuriseerd of gesteriliseerd)

Andere producten die je beter kunt laten staan tijdens de zwangerschap

  • Rauwe kiemgroenten: Voorbeelden zijn taugé en alfalfa. Ze kunnen salmonella of E.Coli bevatten. Als je ze graag rauw wilt eten, dompel ze dan eerst in kokend water.
  • Alcohol: Dat was natuurlijk wel bekend, maar wist je dat er altijd nog wat alcohol overblijft als je ermee kookt? Bij flamberen blijft er tot 75% over, bij kort koken 10 tot 50% en bij (lang) sudderen: minstens 5%. Denk bijvoorbeeld aan tiramisu of risotto.
  • Cafeïne: Naast alcohol wordt ook afgeraden om teveel cafeïne te drinken. Dat zit in koffie, (zwarte) thee, chocolademelk (ook in chocola) en in energiedrankjes. 1 à 2 kopjes koffie (afhankelijk van de grootte en sterkte) zou niet schadelijk zijn. In thee (niet in kruidenthee of bijvoorbeeld rooibosthee) en chocolademelk zit ongeveer de helft van een kop koffie.
  • Matig met kruiden: Gebruik de volgende kruiden met mate door het eten of als thee: anijs, dragon, venkel, basilicum, piment, nootmuskaat, kaneel, sassafras, dong quai, foelie, en peper. Ook zoethoutthee en dropjes worden afgeraden in verband met het verhogen van de bloeddruk. Kruidenpreparaten (pillen) en etherische olie van kruiden zijn te geconcentreerd en bevatten daardoor teveel plantengifstoffen, die gevaarlijk kunnen zijn voor je kind.
  • Geconcentreerde superfoods: In de geconcentreerde vorm kunnen die ongewenste bijwerkingen hebben.
  • Kalebaskalk (pimba) tegen zwangerschapsmisselijkheid: Hierin zit teveel lood, wat gevaarlijk kan zijn voor het ongeboren kind.

Mag je ananas tijdens de zwangerschap?

Ja, geen probleem. Volgens bakerpraatjes zou het slecht kunnen zijn vroeg in de zwangerschap en zou het aan het einde de bevalling kunnen opwekken. Maar er is geen bewijs voor. Er zit wel wat kinine in, dat in hoge doseringen inderdaad tot een miskraam zou kunnen leiden of de bevalling op zou kunnen wekken als het kind uitgerekend is. Dat zit echter vooral in de kern die je niet eet en zelfs daar lang niet zoveel dat het effectief kan zijn. Hetzelfde geldt voor het drinken van bitter lemon of tonic.

Wat mag je wel eten tijdens de zwangerschap?

Al het andere, en er blijft nog best veel over. Probeer gezond en gevarieerd te eten, veel groente en fruit, zuivelproducten, één tot