Kinderen hoeven zich niet te vervelen in de zomervakantie; er wordt zoveel georganiseerd dat het lastig blijft om te kiezen. Na al een aantal jaar positieve verhalen gehoord te hebben over Engels voor Bengels heb ik de kinderen voor dit jaar ook aangemeld. Ik had er al eerder naar gekeken, maar heel goedkoop is het niet en ik vond ze ook nog wat te jong. Laat ze eerst maar eens leren lezen dacht ik, en op school maken ze er ook al kennis mee. Tegenwoordig kijkt dochter echter veel Engelstalige youtubefilmpjes en zoonlief vraagt regelmatig wat iets is in het Engels (dan komt hij naar beneden met de sokken in zijn hand en wil hij weten wat dat is in het Engels) en was super trots dat hij in de kleuterklas een Engels gedichtje had geleerd. Dus meldde ik ze aan voor deze zomer, nog voor er sprake was van de coronacrisis. Nu achteraf heb ik toch wel een beetje spijt dat ik het niet al twee jaar geleden heb gedaan, want deze week was echt een groot succes. De kinderen vonden het geweldig en ik zag alleen maar blije gezichten, ook in de ochtend waren ze binnen vijf minuten aangekleed en klaar met ontbijt omdat ze weer zin hadden in een nieuwe dag!

Engels voor Bengels Summer Camp

Even wat algemene informatie; Engels voor Bengels Summer camp bestaat sinds 2010 en is een dagkamp van 5 (of de korte variant van 3) dagen, ze eten en slapen dus gewoon in huis. Dit kamp wordt op verschillende locaties (dit jaar waren er maar liefst 25 locaties) in het land georganiseerd, in de ochtend om 9.00 uur breng je ze weg en rond 16.00 uur haal je ze weer op. Moet je gewoon werken dan is het ook mogelijk om tegen betaling pre- en after-care af te spreken zodat je ze eerder kan brengen of later kan ophalen.

De kinderen worden ingedeeld in groepen die vernoemd zijn naar bekende metrostations in Londen. Dit zie je ook weer terugkomen in het logo van het summer camp. Zo heb je de Paddingtons, Waterloo, Green Parc en Westminster. Deze groepen zijn tussen de 12 en 15 kinderen groot, zodat er meer aandacht is voor de kinderen. De Paddingtons waren een heel schattig groepje van kinderen van rond de 4 & 5 jaar, zoonlief zat bij Waterloo en mijn dochter bij Green Parc. Westminster waren de oudste kinderen. Er zijn een aantal teachers (Miss …) die de verschillende lessen geven, ieder met een eigen specialiteit. Ze hebben dus niet een vaste juf, maar dat wisselt gedurende de dag. Op de vaste momenten is er wel één gezicht. Per team is er een teamleider die ook het aanspreekpunt is.

Dagprogramma met lessen

Gedurende de dag wordt er alleen maar Engels gesproken, of wordt er gebruik gemaakt van handgebaren of andere non-verbale communicatie om het ook visueel te maken. Zoals turn around, waarbij een vinger een draaiende beweging maakt. De teachers spreken wel Nederlands, dus mocht het echt nodig zijn is dat geen probleem. Mij viel op dat de kinderen het Engels steeds beter verstaan en dan in het Nederlands antwoorden. Of soms al in het Engels; de eerste dag voornamelijk met Yes en No, maar op de derde dag kwamen er al zinnetjes uit als ‘Chocolate bread had I’, nadat er eerst even was gevraagd wat ik ook alweer was in het Engels ;-) En nog een dag later kwamen er al hele vragen uit. Ze werken trouwens niet alleen aan de woordenschat, maar ook aan uitspraak. Want toen ik de naam van een spelletje dat ze hadden gespeeld herhaalde, werd ik door mijn eigen dochter verbeterd… Ongelofelijk om te zien hoe snel ze dit allemaal oppakken op zo’n natuurlijke manier. Nu de kunst om die kennis te blijven vasthouden!

Doordat ze met leeftijdsgenootjes in dezelfde groep worden gezet kan het programma aangepast kan worden aan de leeftijdscategorie. Zo kreeg zoonlief een fruitschaal om te kleuren en oefenden ze met de Engelse woordjes terwijl dochter enthousiast thuis kwam met ik heb … geschreven in het Engels.

Het programma bestaat uit vier ‘lessen’ namelijk:

  • Sports & Dance; lekker dansen op muziek en bewegen en ondertussen oefenen met bijvoorbeeld lichaamsdelen en links en rechts.
  • Songs & Conversation; Engelse liedjes leren; zoals de Chocolate song en Peanut butter jelly song. Door te zingen, uiten de kinderen zich ongedwongen in het Engels. Klanken en uitspraak komen aanbod.
  • Arts & Crafts; knutselen en tekenen; iedere dag werd er wel getekend en ze hebben onder andere pizza’s en cupcakes gemaakt.
  • English class; Engelse begrippen oefenen binnen een bepaald thema zoals, fruit, kleuren etc. Voor de oudere kinderen is er aandacht voor grammatica

Leren met plezier

De filosofie van het Summer Camp is dat kinderen het beste leren als ze ontspannen bezig zijn en plezier hebben. En dat merk je zeker terug; de kinderen zijn vrolijk en enthousiast als ik ze ophaal en blijven maar praten over wat ze die dag gedaan hebben. Iets wat ik min of meer uit ze moet trekken na een dag school. Iedere dag worden er op Facebook en Instagram ook foto’s geplaatst en als ik mijn kinderen daar terug zie zijn ze altijd aan het lachen en duidelijk aan het genieten van alle activiteiten.

Niet alleen maar leren, maar bijvoorbeeld op woensdag ‘Icecreamday’ een ijsje eten, buiten spelen in het park en lekker klimmen, bloemetjes plukken in de wei, twister spelen als het regent en het spel Duck, Duck, Goose (Engelse variant van Zakdoekje leggen) was ook een groot succes. Toen ik ze de volgende ochtend wegbracht was er nog even tijd om te spelen en gingen ze uit zichzelf met een stel andere kinderen dat spelletje doen.

In het begin viel het me ook op dat er heel veel meisjes waren, en gezien het zingen, dansen en knutselen waarvan zoonlief vooraf aangaf dat hij dat niet wilde doen, leek me in eerste instantie toch iets meer gericht op meisjes. Dat is echter zeker niet het geval, ze doen ook echt heel leuke spelletjes en er wordt heel veel buiten gespeeld zodat ook zoon het prima naar zijn zin had. En zowaar zag ik zelfs een volledig ingekleurde kleurplaats van een fruitschaal voorbij komen, dat lukken de docenten zelfs op school niet ;-)

Sociale contacten

Wat me ook opviel is dat ze snel vriendjes maken; al de eerste dag werd er verteld dat ze met die en die vriendjes waren geworden en een dag later bij het ophalen werd er een meisje aangewezen met ‘dat is mijn vriendinnetje’ en werd er uitbundig naar elkaar gezwaaid bij het weggaan.

De eerste dag

De week begint met een opening, vanwege corona mochten we de school niet in maar werd er weggebracht en opgehaald op het schoolplein. De eerste dag moet je je aanmelden en wordt je naam gecontroleerd op de lijst, krijg je een blauw of rood armbandje om (wel of niet op de foto) en krijg je te horen in welke groep je zit. Dit gebeurt al direct in het Engels en wordt ze gevraagd ‘What’s your name?’. Nu had ik gehoord dat dit wel een beetje spannend kan zijn, dus zijn we die ochtend al begonnen met Engels praten tegen de kinderen zodat ze er alvast aan konden wennen en hadden we toevallig dit zinnetje en “hoe oud ben je” geoefend in de auto. Helemaal trots waren ze dat ze dit begrepen en konden antwoorden ;-)

Nadat iedereen aangemeld is gingen de teachers naast elkaar staan en riepen de kinderen naar zich toe en lieten ze in een rij achter elkaar staan. Dit zag er heel gedisciplineerd uit, terwijl het heel natuurlijk ging. Stiekem vond ik het wel wat hebben zo netjes in een rijtje achter elkaar ;-) De dag werd begonnen door het zingen van het welkomstlied, dat ook de dagen daarna werd gezongen en dus steeds bekender werd. Daarna draaide de rij zich om en werden de teachers gevolgd naar binnen. Daar kregen ze de speciale poloshirtjes aan, die op woensdag mee naar huis moeten om gewassen te worden. Ook kregen ze op de eerste dag een lunchtrommeltje om de rest van de week de lunch in mee te nemen en zag ik op de foto dat ze een bidon kregen. Snacks en fruit hoef je niet mee te geven en worden verzorgd.

Ophalen & Wegbrengen

Ook de rest van de week begonnen ze buiten; de teachers kwamen naar buiten en gingen staan. De kinderen zochten hun groepje op, en gingen uit zichzelf al netjes in een rijtje staan. De handjes werden ontsmet en daarna werd het openingslied gezongen en vertrokken ze naar binnen waar ze de poloshirts aan trokken.

Met het ophalen komen ze weer in de rij met de groep naar buiten om het afscheidsliedje te zingen. Als ze hun ouders zien moeten ze dat even melden en dan mogen ze weer mee naar huis. Zo weten ze zeker dat ze met iemand mee naar huis gaan.

Graduation ceremony

Aan het einde van de week eindigen ze met een graduation ceremonie. Normaal is dit ook toegankelijk voor de ouders, maar dat loopt dit jaar natuurlijk ook net iets anders. Wel worden er foto’s gemaakt van het cupcake versieren voor de high tea en krijgen ze een echt certificaat overhandigd als bewijs van deelname. Zo’n diploma maakt het natuurlijk toch een stuk ‘echter’.

Ook hebben ze aan de ouders laten zien welke dansjes en liedjes ze hebben geoefend tijdens de week.

Vanaf welke leeftijd is het geschikt?

Het kamp is bedoeld voor kinderen tussen de 4 en 11 jaar, voor oudere kinderen is er een speciaal teen camp. Al twee jaar ben ik hier heel terughoudend in geweest omdat ik bang was dat ze te jong zouden zijn. Niets is minder waar, toen we aan kwamen lopen viel het me op dat er vooral heel veel jonge kinderen waren; driekwart is tussen de 4 en 8 jaar en slechts een kwart tussen de 8 en 11 jaar oud. Een deel van de deelnemers waren expats die al een woordje Engels, of andere taal spraken. Het zag er ook echt heel schattig uit die mini Paddingtons in een rijtje achter elkaar. In de nieuwsbrief was aangegeven dat, mochten kinderen nog eens een ongelukje hebben, ze schone kleding mee konden geven. Ze zijn dus gewend om te zorgen voor jonge kinderen.

Omdat het belangrijk is dat kinderen eerst de Nederlandse taal goed beheersen, voordat ze leren lezen of schrijven in de Engelse taal, bestaan de eerste twee “Engels voor Bengels”-jaren vooral uit oefeningen en opdrachten waarbij niet geschreven of gelezen hoeft te worden. Engels voor Bengels doet dit om in de groepen 3 en 4 het onderwijs van de Nederlandse taal niet te verstoren. Het was dus zeker niet nodig geweest om een paar jaar te wachten. Al scheelt het wel dat ze nu een leeftijd hebben waarop ze ook echt zelf interesse hebben om Engels te willen leren en niet dat dat vanuit ons als ouders komt.

Mocht je nog twijfelen, ik kan het zeker aanraden! Is toch wat anders dan de hele dag thuis een beetje achter een schermpje zitten of de hele dag naar een opvang. En doordat je gewoon thuis eet en slaapt is het ook geschikt voor kinderen die anders heimwee krijgen. Hier waren de kinderen al teleurgesteld dat het maar een weekje was, want het liefste zouden ze volgende week weer gaan!

Andere ervaringen vind je bij Fleur van Mama’s Liefste en Miriam van Meervanmir die hier heel enthousiast over waren.

Meer informatie vind je hier.

Lees ook

Linda van Aken