Kinderen en eten. Het blijft voor mij een fascinerende combinatie. Bij onze oudste heb ik er een complete studie van gemaakt hoe ik een goede eter van hem kon maken. Gelukkig zijn we tot nu toe gezegend met twee heel goede eters. Terwijl we bij de tweede maar één regel hadden: eten móét leuk zijn. Dus ja, ik denk dat we ook vooral geluk hebben. Maar nog steeds ben ik gevoelig voor alle nieuwtjes op het gebied van eten en kinderen. De inmiddels beroemde Rapley-methode hebben we bijvoorbeeld ook geprobeerd. En daar lijkt nu iets nieuws uit voort te zijn gekomen: first 100 foods. Ik zou het vertalen als “eerste 100 smaken”. Maar wat is het? In al mijn nieuwsgierigheid ben ik op onderzoek uitgegaan!

Rapley-methode (baby-led weaning)

Laat ik even bij het begin beginnen. Want misschien denk je wel Rapley-wat? Hier op Mamaliefde zijn daar al eerder blogs over verschenen, dus ik houd het hier kort. De Rapley-methode (in Engelstalige landen: baby-led weaning) is een methode om vast voedsel te introduceren bij je baby. Het idee achter deze methode is dat jij je baby de leiding geeft bij het overgaan op vast voedsel. Je biedt ze eten aan zoals wij dat ook eten, uiteraard wel in lijn met hun ontwikkeling. Het eten wordt niet gepureerd, maar in stukken aangeboden. En dan laat jij je baby ontdekken!

Wil je meer lezen over de Rapley-methode? Dan kun je bijvoorbeeld dit boek van Gill Rapley eens proberen: https://www.bol.com/nl/p/baby-led-weaning-completely-updated-and-expanded-tenth-anniversary-edition/9200000095532295/?bltgh=q9RUuKzauSdQJGt87qlFYg.1_4.5.ProductTitle

Eerste 100 smaken (First 100 foods): wat is het?

Tot zover de Rapley-methode. De afgelopen jaren is deze methode steeds populairder geworden. Ook als het niet je ding is, heb je er waarschijnlijk wel over gehoord als jonge ouder. Maar hoe zit het met de eerste 100 smaken? Voor mij was dit in ieder geval een nieuw fenomeen. Mijn eerste indruk is dat het eigenlijk om een challenge gaat. De uitdaging? 100 nieuwe smaken introduceren bij je baby vóór zijn eerste verjaardag. Dat zou goed zijn voor de smaakontwikkeling. En dat vloeit dan weer voort uit de Rapley-methode. Deze methode raadt namelijk aan om zoveel mogelijk verschillende smaken en structuren te introduceren bij je baby.

Wetenschappelijk onderbouwd of niet?

Voor zover ik heb kunnen nagaan is er (nog) geen wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het idee van de eerste 100 smaken of first 100 foods. Althans, niet in deze vorm. Praktisch alle informatie die beschikbaar is, is geschreven door mensen op persoonlijke titel. Daar is natuurlijk helemaal niets mis mee, iedere ouder doet ten slotte wat hem of haar het best lijkt voor zijn kindje. Maar het is goed om voor ogen te houden dat het hier om persoonlijke ervaringen en opvattingen gaat. Wil je medisch onderbouwd advies over de juiste voeding voor je kindje, wend je dan tot een professional.

Hoe ga je de uitdaging aan?

Genoeg serieuze disclaimers. Terug naar het leuke gedeelte. Het is dus nog niet helemaal overgewaaid naar Nederland, maar dat komt vast nog. In Amerika zijn ze hier al meer mee bezig. Typ op Pinterest ‘first 100 foods’ in en je krijgt een aantal ideeën te zien.

Het is eigenlijk heel simpel, 100 nieuwe smaken introduceren bij je kindje voordat hij 1 is. Althans, op papier is het simpel. Want als je bedenkt dat je met Rapley doorgaans pas met 6 maanden begint met vaste voeding, heb je nog maar 6 maanden over die 100 smaken. Dat is bijna 4 nieuwe smaken per week, elke week opnieuw, een half jaar lang. Dat is toch best veel! Maar als jij je kindje telkens een beetje van je eigen eten geeft, valt dit in de praktijk toch best mee. Bedenk maar eens hoeveel verschillende dingen je zelf eet in een week.

Voorbeeldlijst eerste 100 smaken

Ik heb een aantal lijsten naast elkaar gelegd en alle voedingssoorten die mij het meest aanspraken daaruit gekozen. En zo ben ik tot mijn eigen lijst gekomen, die je hieronder kunt lezen. De lijst houdt geen rekening met leeftijdsrestricties. Maar niet alle producten op deze lijst zijn geschikt voor iedere leeftijd. Het wordt bijvoorbeeld afgeraden om kindjes van 6 maanden volkorenproducten te geven, omdat hun darmen nog moeten wennen aan granen. En zo zijn er meer restricties. Kijk dus altijd even naar de voedingsadviezen van bijvoorbeeld het Voedingscentrum, voor je een nieuwe smaak introduceert.

Fruit

  • Aardbei
  • Abrikoos
  • Ananas
  • Appel
  • Avocado
  • Banaan
  • Blauwe bes
  • Braam
  • Cantaloupe meloen
  • Citroen
  • Dadel
  • Druif
  • Framboos
  • Galia meloen
  • Grapefruit
  • Kiwi
  • Kokosnoot
  • Limoen
  • Mandarijn
  • Mango
  • Papaya
  • Peer
  • Perzik
  • Pruim
  • Sinaasappel
  • Tomaat
  • Vijg
  • Watermeloen

Groente

  • Asperges
  • Aubergine
  • Augurk
  • Biet
  • Bloemkool
  • Boerenkool
  • Boon
  • Broccoli
  • Champignon
  • Courgette
  • Erwt
  • Knoflook
  • Komkommer
  • Kool
  • Koolraap
  • Lente-ui
  • Maïs
  • Olijf
  • Paprika
  • Pastinaak
  • Peterselie
  • Pompoen
  • Sla
  • Spinazie
  • Spruitjes
  • Ui
  • Wortel

Vlees, vis en andere proteïnen

  • Ei
  • Garnaal
  • Heilbot
  • Kalkoen
  • Kip
  • Rundergehakt
  • Tofu
  • Tonijn
  • Zalm
  • Varkensvlees

Koolhydraten

  • Aardappel
  • Bataat
  • Brood
  • Couscous
  • Gnocchi
  • Havermout
  • Pasta
  • Pitabrood
  • Quinoa
  • Rijst
  • Wrap

Zuivel

  • Cottage cheese
  • Geitenkaas
  • Griekse yoghurt
  • Kwark
  • Mozzarella kaas
  • Parmezaanse kaas
  • Roomkaas
  • Zure room

Overige

  • Amandelmelk
  • Appelmoes
  • Guacamole
  • Hummus
  • Muffin
  • Pannenkoek
  • Pastasaus
  • Pesto
  • Pindakaas
  • Rijstpudding
  • Rijstwafel
  • Rozijn
  • Smoothie
  • Soep
  • Wafel

Verjaardagstaart!

Meer inspiratie

Zoals ik al schreef, op Pinterest kun je wat inspiratie vinden voor gerechten en recepten, wel even de Engelse term gebruiken. De volgende twee pins vind ik nog wel de moeite waard om even te noemen.

Vegan

Steeds meer mensen eten vegan. Dus er is ook een vegan-lijst! Deze lijst komt van een dame die 100 vegan smaken heeft geïntroduceerd aan haar kindje. Grappig genoeg wijkt deze lijst niet veel af van de niet-vegan lijst.

Hier vind je de lijst.

Printable

Altijd fijn als iemand een lijst al in een mooie printable heeft verwerkt. En gelukkig heeft iemand dat ook gedaan met een first 100 foods lijst. Doe er je voordeel mee!

Hier vind je de printable.

Lees ook

Jessica