DND (Dungeons and Dragons voluit) is een spel dat manlief regelmatig speelde toen ik hem leerde kennen. Op de studentenvereniging waren er speciale avonden waarop ze met een klein groepje bij elkaar kwamen om dit spel te spelen. Vaak tot midden in de nacht, ik hoefde dan ook niet op hem te wachten met naar bed gaan. Sinds kort hij heeft dit spel bij de kinderen geïntroduceerd. 

Wat is D&D?

D&D staat voor Dungeons en Dragons; oftewel Kerkers en Draken vertaald naar het Nederlands. Het is een bordspel dat zich in de fantasywereld afspeelt. Er is geen winnaar of verliezer, al kan je wel je leven kwijt raken. Dan kan je echter altijd als een ander karakter terugkomen. Je bedenkt zelf je eigen karakter waarmee je op avontuur gaat.

De spelleider bedenkt bepaalde situaties die in een bepaalde omgeving plaatsvinden. Dit kan een brug zijn over het water, een piratenboot, of op een verlaten ruïne bovenop een berg. Vooraf wordt er een situatie bedacht binnen de rode draad en een aantal karakters die daar ook zijn. Hoe het spel daadwerkelijk verloopt is aan de spelers, die hebben enorm veel invloed. Als spelleider moet je dus creatief zijn en goed kunnen improviseren.

Je kan het spel spelen met zijn tweeën; dus een speler en een spelleider maar ook met een hele groep. Je moet dan wel iets langer wachten tot je aan de beurt bent, maar doordat het een sociaal spel is blijft iedereen betrokken bij het spel.

Een speelbord kan je zelf maken; dit is vaak een ruitjesvel zodat je kan uittellen hoeveel stappen je mag zetten. Waarop een cellofaan ligt waarop je de situatie tekent. De karakters en situaties kan je zo uitgebreid mogelijk maken als je zelf wil. Zo is bijvoorbeeld Playmobil of Lego ninjago zeer geschikt om bepaalde omgevingen wat meer tot leven te wekken.

Er zijn spelregelboeken die je kan gebruiken als handleiding. Bij jonge kinderen is dit echt de basis en gaat het vooral om het spel zelf. Zodra ze ouder zijn kan je wat meer rekening houden met de spelregels.

De rode draad van het verhaal dat wij thuis spelen is dat de Ridderprinses (Nella) op queeste is naar de berg waar een oude ruïne staat omdat daar iemand is die ze zoekt. Ze weet alleen de weg niet en komt onderweg in de meest bizarre situaties terecht.

Stimuleert fantasie

Je speelt met fantasiekarakters zoals kabouters, pratende muizen, reuzen, etc. Dit maakt het iets makkelijk voor de kinderen om ook echt hun fantasie te gebruiken. In het begin zullen ze nog veilig blijven bij bekende verhaallijnen / sprookjes, maar voor je het weet fantaseren ze er op los en kom je in de meest originele situaties terecht. Doordat je het verhaal zelf bedenkt kan je het ook zo spannend maken als je zelf wil.

Bevordert rekenvaardigheid

Bij dit spel wordt er veel gebruik gemaakt van een dobbelsteen. Dat betekent dus dat er veel gerekend moeten worden. Er moeten getallen bij elkaar opgeteld worden. Maar er zijn ook momenten waarbij je tegen elkaar strijdt, daarbij bepalen het aantal ogen h