Doornroosje Musical recensie

Doornroosje Musical recensie

Doornroosje; één van de meest bekende sprookjes is nu ook in het theater te vinden. Het plan was dat ik met dochter hierheen zou gaan, ik weet zeker dat ze dit fantastisch had gevonden. Echter werd ze in de week ervoor uitgenodigd voor een kinderfeestje dus ging ik samen met zoonlief naar de première van deze voorstelling van Van Hoorne Entertainment met wederom in de hoofdrol Sita Vermeulen, die al eerder te zien was als de Kleine Zeemeermin en Rapunzel.

De première

Doornroosje Musical recensie - Reisliefde

Onlangs was de première van dit prachtige verhaal, dit keer in een bekend theater vrij dichtbij. Een theater waar ik zelf als kind op het podium heb gestaan, net als onze dochter. Bij aankomst werden we feestelijk ontvangen met een ballonnenboog en een portier die de deur openhield. Voor de voorstelling begon konden we in de vernieuwde foyer nog wat drinken en stonden er overal spekjes klaar. Het was leuk om te zien dat kinderen; jong en oud, allemaal feestelijke verkleedkleding had aangetrokken. Stom is dat ik wel voor dochter al had bedacht welke jurk ik haar zou aantrekken maar ik er niet aan had gedacht dat ook zoonlief zich kon verkleden als stoere piraat, ridder of dino bijvoorbeeld.

Ook is er een stand waar je merchandise zoals dvd’s van de vorige voorstelling en een cd met de liedjes kan bestellen. Aangezien de cd van Thomas de Trein een paar jaar geleden nog steeds een groot succes is in de auto, kocht ik ook de nieuwe cd. Na afloop waren de aanwezige kinderen uitgenodigd om het podium op te komen om in het decor met de acteurs een foto te maken. Dit is wel specifiek voor de première en was er na afloop nog een borrel met borrelhapjes in de foyer.

Het verhaal

Goed om te weten is dat het een vrije vertaling is van het sprookje. Er zijn inderdaad drie feeën en een spinnewiel maar daarna houdt het ook op. https://www.youtube.com/embed/TsKVqmVawnA

In een land hier ver, ver vandaan leeft een prachtig prinsesje. Zo mooi, zo lief en vooral zo zoet, als de geur van bloeiende rode rozen op een warme zomerdag. Daarom noemen ze haar: Doornroosje. Samen met haar lieftallige peetmoeders, drie goede feeën, woont ze in een sprookjesachtig paleis. Dan is de grote dag aangebroken: Doornroosje is jarig! Vandaag wordt ze 21 jaar én gekroond tot koningin! Maar, ergens aan de andere kant van het dorp heeft de gemene tovenares Fien zo haar eigen plannen: zij wil zelf heersen over het land. Samen met haar man Titus bedenkt ze een listige betovering. Zal de vreselijke slaapspreuk van Fien ooit verbroken worden of blijft Doornroosje voor altijd in dromenland?

Wat wij er van vonden

Geweldig; in het begin vond zoonlief het maar zo zo met de feeën die zongen. Het was inderdaad een vrij lange ‘introductie’. Al heb ik me heel lang verwonderd over het zweven over het podium en me afgevraagd of de zogenaamde hoverboards inderdaad zo ‘makkelijk’ te besturen zijn. Ik denk dat dochter dit stuk wel een stuk leuker had gevonden.

Zodra Fien & Titus op het podium kwamen was zoonlief echter om; deze karakters hebben weliswaar niets met het verhaal te maken maar zijn bekende Van Hoorne karakters die ook in eerdere shows voorbij kwamen en dus herkenbaar zijn. Ze hebben zelfs hun eigen merchandise zoals een moppenboekje. Ook zoonlief vond ze hilarisch en zat met een brede glimlach op zijn gezicht heel hard mee te lachen. Nu moet ik ook toegeven dat er ook voor mama een aantal stukjes in zaten die echt hilarisch waren; een keer kon ik gewoon niet stoppen met lachen tot grote frustratie van zoonlief die de ‘grap’ niet doorhad. Was echts iets voor de volwassenen in de zaal. En zo zaten er meer van dat soort momenten in verwerkt. Ideaal dus om ook de papa’s, mama’s of andere volwassenen die mee zijn naar de voorstelling een leuke middag te bezorgen.

Wat me ook opvalt is het kleine aantal karakters dat een rol heeft; je hebt natuurlijk Doornroosje zelf, de drie feeën, de sleutelbewaarder, de ‘geliefde’ en dan het tovenaars duo Titus & Fien. Hierdoor is het ook door jongere kinderen wel goed te volgen en wordt het verhaal niet te ingewikkeld. De rol van Doornroosje zelf vond ik erg beperkt, vooral de drie feeën hadden een enorm aandeel in het stuk en deden het fantastisch.

Kortom; je valt zeker niet in slaap bij deze magische musical boordevol aanstekelijke liedjes, betoverende meerstemmigheid, vrolijke dansjes en hilarische humor! Doornroosje De Musical is echt een adembenemende, feeërieke voorstelling voor de hele familie!

Praktische informatie

De voorstelling duurt ongeveer vijf kwartier en daarom is er halverwege geen pauze. Goed om te weten is dat kinderen ‘aangemoedigd’ worden om verkleed naar de voorstelling te komen en mee te doen aan de sprookjesverkleedwedstrijd! En dat hoeft echt niet als één van de karakters uit het verhaal. Je maakt dan ook nog eens kans op een sprookjesachtig prijzenpakket. Na afloop van de voorstelling kun je met alle acteurs op de foto tijdens een uitgebreide meet & greet en kun je nog even lekker dansen bij de Sprookjesafterparty.

Meer informatie en de speellijst vind je hier.

Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)