Skip to Content

Hoe regel je een digitale nalatenschap met of zonder notaris?

Hoe regel je een digitale nalatenschap met of zonder notaris?

Eigenlijk sta je er vaak helemaal niet bij stil dat als jij er niet meer bent, je gezinsleden (of andere mensen die je achterlaat) opgescheept zitten met een probleem wat betreft alles wat jij online regelt!

Want niet alleen komt de vraag omhoog wát je allemaal geregeld hebt, maar ook hoe ze bij jouw online zaken kunnen komen!

Het is dan ook helemaal niet dom om ook over je digitale nalatenschap goed na te denken! En misschien is dat nog lang niet alles, want wat moeten de nabestaanden aanvangen met bijvoorbeeld jouw sociale media accounts?

Wat is je digitale nalatenschap?

Bij een digitale nalatenschap moet je denken aan:

  • Sociale media
  • E-mailadressen
  • Accounts op fora of bijvoorbeeld bij winkels
  • Maar ook foto’s en bestanden op je computer zelf (of telefoon etc.)
  • En in de Cloud
  • Digitale abonnementen

Schep duidelijkheid

Natuurlijk een open deur, maar duidelijkheid hierin scheppen is natuurlijk de eerste stap. Allereerst komen dan de belangrijke zaken naar voren. Bankzaken, verzekeringen, andere belangrijke abonnementen e.d.: heb je hierin online dingen geregeld?

Wie eigenlijk niet? Zorg dat je partner ook weet wat de wachtwoorden zijn van je accounts! Maar daarnaast komt er nog iets om de hoek kijken.

Sommige accounts kunnen heel persoonlijk zijn (denk aan je sociale media of blogs) en jij zadelt nu de nabestaanden op met de vraag wat ze hier mee moeten doen!

Wat gebeurt er met je sociale media?

Sociale media kunnen niet alleen een plek zijn om zelf even lekker bezig te zijn, daarvan zou je nog kunnen zeggen dat het toch eigenlijk niet interessant is om je hier druk over te maken.

Maar voor je nabestaanden kan het toch confronterend zijn om jouw account bijvoorbeeld steeds tegen te komen óf ze zouden het juist als een gedenkplek willen gebruiken. Een online plek waar je herdacht kunt worden.

Je kunt bij Facebook een profiel laten omzetten naar een herdenkingsaccount. Bij het helpcentrum van Facebook kun je hier informatie over vinden.

Overigens kun je zelf al van tevoren aangeven wat er moet gebeuren als je komt te overlijden. Ook Instagram heeft de mogelijkheid tot een herdenkingspagina.

Bij de sociale media waarbij dit niet kan, is het dus een kwestie van kiezen uit een profiel gewoon laten bestaan (alleen gebeurt er dan verder niks meer op) of het hele account te laten verwijderen.

Digitale bezittingen vastleggen

We hebben allemaal heel veel accounts en dergelijke op online zaken. Een groot deel zal eigenlijk helemaal niet belangrijk zijn en hoef je dus ook niet veel mee.

Je hoeft echt niet bij te houden op welke nieuwsbrieven je allemaal geabonneerd bent. Maar je eigen profielen op Facebook, Instagram of bijvoorbeeld Pinterest is toch een ander verhaal.

Je kunt ook voor je digitale zaken een testament maken. Hiermee kun je duidelijk aangeven wat jij wilt wat er na je overlijden mee gebeurt.

Hierdoor kun je voorkomen dat er ruzie ontstaat tussen bijvoorbeeld de kinderen onderling omdat ze allemaal iets anders willen! En net als bij je gewone testament kun je iemand aanwijzen die het allemaal moet regelen.

Dit kun je officieel regelen bij een notaris. Is je dat te duur? Dan kun je een eigen geschreven wilsbeschikking opstellen. Deze moet handgeschreven zijn! Hierop zet je al je wensen en je geeft aan wanneer je het geschreven hebt. Onderteken het ook. Dit is ook een document wat rechtsgeldig is.

Natuurlijk kun je het eenvoudiger doen en het gewoon voor jezelf op een rijtje zetten zodat het een duidelijk document is, dit kan ook tevens getypt. Dit is dan niet een officieel document en daarmee ook niet echt rechtsgeldig, maar het schept in ieder geval wel duidelijkheid.

Digitale kluis

Een digitale kluis aanmaken is vooral geschikt om anderen (en jezelf) te helpen met het vinden van de wachtwoorden en gebruikersnamen. Dit wordt ook wel een wachtwoordmanager genoemd.

Het is voor jou gewoon handig om te gebruiken én mocht er iets met je gebeuren dan is enkel en alleen het wachtwoord en gebruikersnaam van deze digitale kluis nodig om te weten.

Dit zou je dan weer in een documentje kenbaar kunnen maken bij andere officiële stukken of bij je digitale nalatenschap testament.

Opschrijven in een boekje

Natuurlijk kun je het anders doen. Juist niet digitaal, maar in een ouderwets notitieboekje houd je al je wachtwoorden en accounts en dergelijke bij. Dit boekje bewaar je op een plek waar die niet voor iedereen voor het grijpen ligt, maar uiteraard wel opvalt als er iets met je gebeurt.

Je partner kun je het natuurlijk gewoon vertellen. Alles goed up-to-date houden kan wel een dingetje zijn. Maar eigenlijk is dat ook zo als je het online noteert.

En eerlijk is eerlijk: even snel met de pen iets noteren gaat vaak toch net makkelijker dan eerst allerlei documenten moeten openen?

Wat is veiliger?

Eigenlijk is het niet heel eenvoudig om hier antwoord op te geven. Het papieren boekje met de digitale nalatenschap is natuurlijk makkelijk te pakken door inbrekers of mensen die op visite zijn met minder fijne bedoelingen.

Maar alles in de cloud hebben staan is juist heel gevoelig voor hackers. En laatstgenoemde is misschien toch wel een groter risico dan een inbreker die precies dat boekje vindt…

Kiezen voor een digitale kluis of zelf een document aanmaken en deze opslaan op bijvoorbeeld Drive?

Beide kunnen gehackt worden en als iemand je wachtwoord weet van je digitale kluis, dan kunnen ze dus direct overal bij komen. Een testament maken is waarschijnlijk de meest veilige manier.

Alleen kost dit niet alleen geld, praktisch gezien is het eigenlijk geen doen om al je wachtwoorden zo op te laten slaan! Je wijzigt immers zo vaak dingen, juist vanuit veiligheidsoverwegingen! Het is dus een heel persoonlijke kwestie welke manier voor jou goed genoeg voelt.

Wil Cats
Volg me via:
Latest posts by Wil Cats (see all)