Skip to Content

De voordelen en nadelen van het gebruik van kindertablets in het onderwijs

In de afgelopen jaren zijn digitale leermiddelen zoals tablets, snappets en laptops steeds populairder geworden in het onderwijs van kinderen. Het is een handige manier om educatieve materialen te presenteren en kinderen betrokken te houden bij het leren.

Maar net als bij elk ander hulpmiddel heeft het gebruik van digitale leermiddelen voor- en nadelen. In dit artikel bespreken we de belangrijkste voordelen en nadelen van het gebruik van kindertablets in het onderwijs van kinderen.

Voordelen van het gebruik van digitale leermiddelen

  1. Interactief leren: kinderen vinden het vaak leuker om te leren via een scherm en interactieve games en apps. Kindertablets bieden tal van educatieve spellen en apps die kinderen op een leuke en boeiende manier kunnen helpen bij het leren van verschillende vaardigheden.
  2. Toegang tot educatieve materialen: met een kindertablet hebben kinderen toegang tot een schat aan educatieve materialen, waaronder e-books, audioboeken, video’s en andere online bronnen. Dit geeft kinderen de mogelijkheid om te leren en te ontdekken op hun eigen tempo en op een manier die past bij hun individuele leerstijl.
  3. Flexibiliteit: een kindertablet biedt een grote mate van flexibiliteit in termen van tijd en plaats. Kinderen kunnen op elk moment en overal leren, waardoor het leren gemakkelijker en efficiënter wordt.
  4. Goedkoper dan traditionele lesmaterialen: het gebruik van een kindertablet kan in sommige gevallen kosten besparen, omdat het minder duur kan zijn dan traditionele lesmaterialen zoals boeken, pennen en papier. Dit kan vooral voordelig zijn voor ouders die hun kinderen thuisonderwijs geven.

Nadelen van digitale leermiddelen

  1. Schermtijd: het gebruik van kindertablets kan leiden tot een verhoogde schermtijd voor kinderen. Te veel tijd voor een scherm kan leiden tot gezondheidsproblemen zoals vermoeide ogen en een verhoogd risico op obesitas.
  2. Minder sociaal contact: wanneer kinderen leren via een kindertablet, missen ze de interactie met andere kinderen en leraren, wat belangrijk is voor hun sociale en emotionele ontwikkeling.
  3. Afleiding: de vele apps en games die beschikbaar zijn op kindertablets kunnen soms afleiden van het leren. Kinderen kunnen gemakkelijk afgeleid raken door andere apps en games die niet gerelateerd zijn aan het leren.
  4. Technische problemen: net als bij elk elektronisch apparaat kunnen kindertablets soms technische problemen hebben. Dit kan leiden tot frustratie bij kinderen en onderbrekingen in hun leerproces.

Hoe kunnen leerkrachten optimaal gebruik maken van digitale leermiddelen?

Digitale leermiddelen worden steeds populairder in het onderwijs. Ze bieden een scala aan mogelijkheden om het leren te verbeteren en het onderwijs te personaliseren.

Hier zijn enkele manieren waarop leraren optimaal gebruik kunnen maken van digitale leermiddelen:

  1. Maak gebruik van gepersonaliseerd leren: digitale leermiddelen maken het mogelijk om het onderwijs beter af te stemmen op individuele leerbehoeften. Leraren kunnen gebruikmaken van online platforms om leerlingen toegang te geven tot gepersonaliseerde leerroutes, zodat ze kunnen leren op hun eigen niveau en tempo.
  2. Gebruik interactieve leermiddelen: interactieve leermiddelen zoals educatieve apps, games en video’s kunnen het leren aantrekkelijker maken voor leerlingen en hun betrokkenheid bij het leerproces vergroten. Leraren kunnen deze middelen gebruiken om leerlingen te motiveren en te stimuleren om te leren.
  3. Maak gebruik van online samenwerkingsmogelijkheden: digitale leermiddelen bieden de mogelijkheid om online samen te werken en te communiceren met klasgenoten en leraren. Dit kan helpen bij het ontwikkelen van sociale vaardigheden en het bevorderen van een positieve leeromgeving.
  4. Verhoog de betrokkenheid van ouders: leraren kunnen digitale leermiddelen gebruiken om ouders te betrekken bij het leerproces van hun kinderen. Door ouders toegang te geven tot online platforms, kunnen ze de voortgang van hun kinderen volgen en communiceren met de leraar.
  5. Maak gebruik van data-analyse: digitale leermiddelen kunnen ook helpen bij het analyseren van gegevens over de voortgang van leerlingen. Leraren kunnen deze gegevens gebruiken om het onderwijs aan te passen en leerlingen te ondersteunen bij het behalen van hun leerdoelen.
  6. Ondersteun differentiatie: digitale leermiddelen kunnen ook worden gebruikt om differentiatie in het onderwijs te ondersteunen. Leraren kunnen gebruikmaken van online platforms om verschillende leeractiviteiten aan te bieden aan verschillende groepen leerlingen, afhankelijk van hun leerstijlen en behoeften.
  7. Maak gebruik van multimediale elementen: digitale leermiddelen maken het mogelijk om multimedia-elementen zoals afbeeldingen, video’s en geluidseffecten te integreren in het lesmateriaal. Dit kan helpen bij het creëren van een aantrekkelijke en boeiende leeromgeving voor leerlingen.

Kortom, digitale leermiddelen bieden veel mogelijkheden voor leraren om het leren te verbeteren en het onderwijs te personaliseren. Het is belangrijk dat leraren zich bewust zijn van deze mogelijkheden en deze optimaal benutten om het beste uit hun leerlingen te halen.

Welke digitale leermiddelen zijn geschikt in het onderwijs?

Er zijn veel verschillende digitale leermiddelen beschikbaar voor leerlingen van verschillende leeftijden. Hier zijn enkele voorbeelden van digitale leermiddelen die geschikt zijn voor verschillende leeftijdsgroepen:

Voor de kleuterklas (4-6 jaar):

Op deze leeftijd wordt voornamelijk gewerkt met kindertablets, deze zijn licht en qua formaat ideaal geschikt voor kinderhanden. Daarnaast kunnen deze voorzien worden van een stevige hoes zodat er minder gebruikerssporen zichtbaar zijn en ze iets meer tegen een stootje kunnen.

  • Puzzel- en sorteerspellen
  • Teken- en kleurapps
  • Educatieve liedjes en verhalen op YouTube
  • Geanimeerde educatieve games
  • Interactieve educatieve boeken

Voor het basisonderwijs (6-12 jaar):

Vanaf groep 4 zijn er scholen die gaan werken met een snappet; ieder kind krijgt zijn eigen toestel waarmee de stof geoefend kan worden. Deze krijgen ze in bruikleen van school, soms moet hiervoor een gebruikersovereenkomst ondertekend worden.

  • Online lezen en schrijven oefeningen
  • Educatieve apps zoals rekenen, taal en geschiedenis
  • Interactieve geschiedenis- en aardrijkskunde-atlassen
  • Digitale encyclopedieën en woordenboeken
  • Online educatieve video’s

Voor het voortgezet onderwijs (12-18 jaar):

In het voortgezet onderwijs wordt er over het algemeen verwacht van de ouders dat zij een laptop aanschaffen die iedere dag meegaat naar school om de lessen te kunnen volgen en thuis het huiswerk te kunnen maken.

  • Online lesmateriaal en tutorials
  • Interactieve experimenten en simulaties
  • Digitale bibliotheek met wetenschappelijke artikelen en boeken
  • Virtual reality educatieve ervaringen
  • Online discussiefora en blogs

Het is belangrijk om te benadrukken dat de geschiktheid van digitale leermiddelen voor een bepaalde leeftijdsgroep afhankelijk kan zijn van de individuele leerbehoeften en leerstijlen van de leerlingen.

Leraren moeten daarom flexibel zijn bij het selecteren van digitale leermiddelen en deze aanpassen aan de behoeften van hun leerlingen. Het is ook belangrijk dat leraren digitale leermiddelen kiezen die voldoen aan de normen en richtlijnen voor educatieve inhoud en veiligheid van kinderen online.

Conclusie

Het gebruik van kindertablets in het onderwijs van kinderen heeft zowel voordelen als nadelen. Het is belangrijk voor ouders en leraren om deze voor- en nadelen af te wegen bij het bepalen of kindertablets geschikt zijn voor hun kinderen of leerlingen.

Digitale mediaopvoeding: Het belang van mediawijsheid voor kinderen

Linda van Aken

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.