De tovenaar van Oz Theater Terra recensie

Met een beetje vertraging vanwege corona is dan toch het nieuwe theaterseizoen geopend en openen de theaters hun deuren voor de leukste voorstellingen, ook familievoorstellingen voor kinderen. Al jaren zijn we groot fan van de voorstellingen van Theater Terra die met hun poppenspel en vlotte verhaallijnen menig kind weten te bekoren. Ook de voorstelling de Tovenaar van Oz was weer een groot succes, samen met mijn zoon waren we uitgenodigd voor de première in de Stadsschouwburg Haarlem. Echt een prachtig klassiek theater.

Verhaal de tovenaar van Oz

Dorothy woont als meisje op een boerderij en droomt over een sprookjesachtige wereld, ergens achter de regenboog. Een grote wervelwind voert haar weg naar het magische land van Oz. Daar ontmoet ze een vogelverschrikker zonder verstand, een roestige blikken man zonder hart en een bange leeuw zonder moed. Samen gaan ze op pad op de Grote Gele Weg om de Tovenaar van Oz te vinden. Hopelijk vervult die Dorothy’s grootste wens: veilig terug naar huis gaan! Maar wat vindt de gemene heks van het westen daarvan…

De cast

Deze musical wordt gespeeld door slechts 4 acteurs / poppenspelers die verschillende rollen op zich nemen. Zoals we gewend zijn van Theater Terra wisselen echte acteurs en poppen elkaar af en geven samen het verhaal vorm.

Maxime Karsten geeft het karakter van Dorothy vorm, dit is haar eerste grote musical en dat doet ze met veel enthousiasme. Je leeft helemaal met haar mee als ze terug wil naar Kansas en op pad gaat met haar hondje Toto om de tovenaar om hulp te vragen.

Van de overige acteurs valt met name Sjors Arts op in de rol van de Heks van het Westen, ondanks dat dit ‘de slechterik’ is in het verhaal en misschien wel een beetje ‘eng’ kan zijn voor jonge kinderen, doet hij dat op zo’n manier dat het juist een hilarisch karakter wordt waar je echt om kan lachen, en dat doet het publiek dan ook graag net als om zijn rol als laffe leeuw. Ook Dirk Dunnewold, misschien wel bekend van K2 zoekt K3, als vogelverschrikker en Sebastiaan Hoen als blikken man zijn goed gecast en passen precies bij het karakter dat ze spelen. Afgewisseld met het poppenspel als Toto, de kaboutertjes, de kraai en de vliegende aap.

Onze ervaringen

Als we aan komen kan mijn zoon eigenlijk niet wachten tot hij de zaal in mag, hij heeft er ontzettend veel zin in. Bij de ingang staan er hele stapels klaar met zitverhogers die goed gebruikt worden zodat iedereen optimaal van de voorstelling kan genieten. Het is nog even wachten en hij telt de minuten af tot de voorstelling begint en de kinderen wordt gevraagd om tegen hun ouders te zeggen dat de telefoon uitgeschakeld dient te worden. 😉

Het verhaal begint in Kansas waar de storm opsteekt en ze met zijn vieren de schuilkelder invluchten. Dit is, om heel eerlijk te zijn, even er in komen en misschien net wat aan de lange kant als ook de ontbrekende ouders van Dorothy erbij worden gehaald. Dan beginnen ze met het begin van een verhaal te fantaseren, maar rent Dorothy ook achter haar hondje aan die uit de schuilkelder is gerend. Het is dan wel even onduidelijk of de windvlaag ‘echt’ is of dat dit nog in hun fantasie gebeurt.

Maar als ze in Oz belanden begint het verhaal echt; acteerwerk, poppenspel en vrolijke liedjes met dansjes wisselen elkaar in hoog tempo af zonder dat ze te lang duren en met een aardige vaart in het verhaal. Het is best knap als je zo’n jong publiek van begin tot eind helemaal ‘vast kan houden’ zonder dat er op een gegeven moment rumoer ontstaat in de zaal onder de jongste toeschouwers. Iedereen is vol verwachting over hoe het verhaal afloopt en of Dorothy de weg weer terug naar huis weet te vinden.

Zoonlief verbaast zich ook over de snelheid waarmee van rol gewisseld wordt; en vraagt zich hardop af hoe er zo snel van kleding gewisseld kan worden. Door minieme kostuumwisselingen zoals een cape, een jasje of een masker staat er opeens een heel ander karakter op het podium. Het is dat je aan het gezicht ziet dat het dezelfde persoon is, anders zou je zo geloven dat er veel meer mensen mee spelen. Ook erg knap van de acteurs hoe ze zo snel kunnen omschakelen van karakter met weer heel andere eigenschappen.

Ook nu laat Theater Terra weer zien hoe doordacht het multifunctionele decor van de voorstelling is; van de poort naar de schuilkelder die ook het paleis van de tovenaar vormt tot de grote panelen die heen en weer verschoven worden over het podium en de kratjes die in verschillende formaties de gele weg vormen waarover Dorothy loopt. Er is zelfs aan de kleinste details gedacht; zoals het draaiende wiel dat de storm symboliseert en allemaal kleine voorwerpen bevat die later in de voorstelling terugkomen zoals de rode paraplu’s als klaprozen en het oliekannetje van de blikken man.

Leeftijdsadvies

De adviesleeftijd van deze voorstelling is 6 jaar en ouder, toch zien we ook heel veel jongere kinderen die bij deze voorstelling zitten. Was dat bij Sneeuwwitje op sommige punten misschien nog wel een beetje spannend, is dat bij deze voorstelling vrijwel niet het geval. Wel moet je rekening houden met dat ze niet gevoelig moeten zijn voor de theaterlichten die, als ze de smaragden stad betreden, ook in de zaal heen en weer schijnen.

Wie wil mag na afloop van de voorstelling met Dorothy op de foto als herinnering aan de leuke middag.

Laatste berichten van Linda van Aken (alles zien)