De Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) organiseert jaarlijks zo’n 600 avondvierdaagsen door heel Nederland. Zoals de naam al doet vermoeden, loop je tijdens de avondvierdaagse vier avonden op rij een verschillende route. Je kunt van tevoren een afstand kiezen en het inschrijven kun je regelen via school of de gemeente. Aan het einde van de vierde dag, worden de deelnemers altijd feestelijk onthaald en krijgen zij een medaille.

Hoe is de avondvierdaagse ontstaan?

De allereerste avondvierdaagse werd in 1940 gehouden in het Gooi. Dit was dus tijdens de Tweede Wereldoorlog, een periode waarin het was verboden om overdag wandeltochten te organiseren. Dus werd er besloten om dat ’s avonds te doen! Steeds meer andere plaatsen in Nederland volgden, en zo is de traditie van de avondvierdaagse ontstaan. In het begin waren het vooral volwassenen die meededen, maar vanaf 1980 gingen steeds meer scholen ook meedoen aan de avondvierdaagse. Kinderen lopen tegenwoordig vaak met hun hele school of klas samen, wat het natuurlijk ook hartstikke gezellig maakt. De avondvierdaagse is echt iets waar veel kinderen naar uitkijken!

Het doel van de avondvierdaagse

De KWBN wil door middel van de avondvierdaagse zoveel mogelijk kinderen in beweging brengen. Maar daarnaast is de avondvierdaagse ook gewoon echt een feestje! Omdat het al 80 jaar bestaat, is het een echte traditie in Nederland en heeft bijna ieder kind wel een ouder of zelfs een opa of oma die de avondvierdaagse een keer (of vaker) heeft gelopen. Vier avonden op rij loop je samen met heel veel anderen, jong en oud, een leuke route in jouw omgeving. En misschien raak je door de avondvierdaagse ook wel gemotiveerd om vaker de wandelschoenen aan te trekken!

Wanneer is de avondvierdaagse?

Jaarlijks organiseert de KWBN de Week van de Avondvierdaagse. In heel Nederland zijn er dan heel veel avondvierdaagsen waar je je voor kunt aanmelden. Maar in principe mogen organisaties die een avondvierdaagse organiseren zelf bepalen wanneer hun avondvierdaagse gaat plaatsvinden. In 2021 is de Week van de Avondvierdaagse van 31 mei tot en met 4 juni.

Avondvierdaagse 2020

Vanwege de maatregelen rond het coronavirus kon de Week van de Avondvierdaagse in mei 2020 helaas niet doorgaan. De week stond gepland van 25 tot en met 29 mei 2020. Maar daarvoor hebben de organisatoren van de avondvierdaagse een alternatief bedacht: de Avond4daagse – Home Edition. Je gaat natuurlijk niet in huis rondjes lopen, maar je kunt geheel zelfstandig een route lopen en zo tóch die mooie medaille behalen. De Avond4daagse Home Edition maakt gebruik van de eRoutes app, die je kunt downloaden op je smartphone. Je kunt je hiervoor inschrijven via de website van de avond4daagse, waarna je 5 euro betaalt en na afloop van je vier wandelingen de medaille thuis in de brievenbus ontvangt.

Het leuke van de Avond4daagse Home Edition is dat je helemaal zelf mag bepalen waar en wanneer je gaat lopen. Je kunt dus gewoon vertrekken vanaf je huis, want de app genereert routes vanaf die locatie. Tijdens het inschrijven voor de Avond4daagse Home Edition kon je een afstand kiezen om te lopen. Je kunt kiezen uit 2,5, 5 of 10 kilometer. In de app klik je dan de juiste afstand aan, waarna de app verschillende routes laat zien waar je uit kunt kiezen.

Je kunt vanaf 1 juni 2020 de Avond4daagse Home Edition lopen, maar je kunt je ook later inschrijven. De Avond4daagse Home Edition duurt namelijk tot en met 31 augustus 2020. Dat betekent dus dat je je uiterlijk op 28 augustus aangemeld moet hebben om de avondvierdaagse op tijd te voltooien. In principe hoef je niet vier dagen op rij te lopen; sterker nog, je hoeft niet eens verplicht in de avond je wandeling te maken. Je mag helemaal zelf bepalen wanneer je een route loopt. Wél moet je de vier wandelingen binnen twee weken na inschrijving voltooid hebben.

Tips voor ouders

Het doel van de avondvierdaagse is om kinderen in beweging te krijgen en dus gezonder te laten leven. Het is dan ook niet de bedoeling dat kinderen onderweg bergen snoep gaan eten. Maar de avondvierdaagse moet wel een feestje zijn! Daarom is het voor kinderen leuk om wat lekkers mee te hebben. Je kunt als ouder natuurlijk best een lekkere, gezonde snack meegeven. Denk bijvoorbeeld aan fruit, snackgroenten, noten of rozijnen. In fruit en groenten zit ook veel vocht, zodat je op een warme avond minder snel zult uitdrogen.

De meeste kinderen lopen een route van 5 kilometer. Daar zijn ze vaak wel 1 tot 1,5 uur zoet mee! Het wandelen kan ook best wat energie kosten en daarom is het goed om van tevoren een goede maaltijd te nuttigen. Een volle maag loopt echter ook niet prettig, dus zorg ervoor dat je minimaal een uur voor de start van de avondvierdaagse hebt gegeten. Koolhydraten leveren veel energie, dus kies bijvoorbeeld voor een maaltijd met pasta, rijst of aardappelen.

Wat nou als het heel erg warm is tijdens de avondvierdaagse? Het belangrijkste is om uitdroging te voorkomen en dus regelmatig water te drinken. Vooraf drinken is belangrijk, maar neem ook een fles mee tijdens de wandeling, en vul deze eventueel tussendoor bij. Na de finish is het goed om ook nog voldoende te drinken. Ook een pet of hoedje kan helpen tegen de hitte; het helpt vooral om een zonnesteek te voorkomen. Vergeet ook niet om anti-zonnebrand te smeren, want door de zon kun je snel verbranden! Het is ook helemaal niet erg om het wat rustiger aan te doen als het zo warm is buiten. Pas gewoon het wandeltempo een beetje aan en neem bijvoorbeeld vaker een korte pauze om bij te komen en iets te drinken.

Zorg natuurlijk ook voor goede wandelschoenen. Tijdens een avondvierdaagse wordt in totaal soms tot wel 60 kilometer gelopen in vier dagen, dus daarvoor zijn goede schoenen erg belangrijk. Goede wandelschoenen bieden voldoende steun bij de enkels en de hiel. Daarnaast is een stevige zool belangrijk, omdat je door een dunne zool al snel de ondergrond kan voelen. Dat is natuurlijk niet fijn. Ook moeten de schoenen goed passen, dus niet te groot en niet te klein. Om meer steun aan de voeten te geven, moeten de schoenen stevig gestrikt worden, maar ze moeten uiteraard niet knellen. En tenslotte: begin niet aan de avondvierdaagse met nieuwe schoenen, maar zorg ervoor dat je schoenen al goed zijn ingelopen. Je verkleint zo de kans dat je blaren krijgt, en je weet na het inlopen zeker of de schoenen lekker zitten en geschikt zijn om een wandeling mee te maken.

Jisca
Latest posts by Jisca (see all)