Natuurlijk; drie weken is niets in vergelijking met de zomervakantie. Echter dan heb je alle vrijheid om te gaan en staan waar je wil. Of je nu de hele dag in pyjama wil rondbrengen of op vakantie gaat of een pretpark bezoekt. Alles kan en mag. Op dit moment ligt dat net ietsjes anders. Natuurlijk, officieel mag je wel gewoon naar buiten, mits je rekening houdt met de maatregelen zoals contact met anderen vermijden. Maar wat dan wel? Structuur kan daarbij helpen; het biedt overzicht en duidelijkheid voor je kind en jezelf. Alleen, een complete dagplanning uitwerken waarbij je aangeeft wat je ieder uur doet? En of je dat ook drie weken (of mochten de maatregelen verlengd worden wat me echt niet zou verbazen) volhoudt?

Structuur brengen

Wij hebben geen dagplanning met van uur tot uur wanneer we wat doen; het is leuk om een uur in te plannen om een bepaalde activiteit te doen maar in de praktijk is dat bij onze kinderen nauwelijks haalbaar. Op school heb je nog een soort van peer pressure, maar dat ligt thuis toch net iets anders. Daarnaast, willen we ook van de mogelijkheid gebruik maken om een keertje uit te slapen. Het is tenslotte een unieke situatie waar we nu in zitten en dus is het schipperen voor beide partijen.

Wat wij dan wel hebben gedaan om toch structuur aan te brengen? Gewoon opstaan, oké weliswaar wat later dan gemiddeld, maar toch. Zeker voor mij is dat een uitdaging, want ik ben alles behalve een ochtendmens en zou het liefst de halve ochtend in bed willen blijven liggen. Dat komt ook omdat ik regelmatig ’s avonds te lang door ga. Daarna hebben we gedoucht, ons aangekleed en ontbeten. Voor het eerst in tijden gezellig met zijn vieren tegelijk aan tafel (manlief had onregelmatige diensten en begon vaak al om vier uur).

Pictogrammen

In plaats van een vast schema met tijden werken we met een slinger van pictogrammen; dit zijn afbeeldingen die aangeven wat er gedaan wordt. Op de eerste dag ‘thuisonderwijs’ hebben we samen met de kinderen een lijst gemaakt van activiteiten die ze op school ook doen. Spelen, computer, gym (bewegen), buiten spelen, lezen, rekenen, taal, knutselen etc. En natuurlijk horen eten en tv kijken daar ook bij. Vervolgens zijn ze zelf aan de slag gegaan om deze te ‘ontwerpen’. De één werd zo uit het hoofd getekend, de ander nagetekend van een plaatje etc. Ook een leuke creatieve oefening, al leidde dat bij de jongste wel tot frustratie omdat de laptop die hij wilde tekenen voor computertijd niet helemaal lukte zoals hij dat wilde ;-)

Achter de eettafel hebben we een slinger opgehangen waar we met een wasknijper deze kaartjes aan hebben opgehangen. Ook hebben we twee pijlen gemaakt; voor beide kinderen een pijl zodat ze zelf kunnen aangeven met welke activiteit ze bezig zijn. Ze volgen Daltononderwijs dus zijn ermee bekend dat ze zelf mogen kiezen wat ze doen. Wel hebben we een aantal afspraken gemaakt:

  • Iedere dag lezen, rekenen en taal voor de oudste in groep 3 (en bij voorkeur ook voor de jongste kleuter maar daar zijn we flexibeler in).
  • Eerst opruimen voordat je iets anders gaat doen.
  • Ontbijt & lunchen doen we samen.
  • Op schooldagen mag pas vanaf vijf uur de tv / switch of wat dan ook aan (net zoals normaal).

Het voordeel hiervan is dat ze ook een stuk zelfstandiger zijn en je zelf ook een poging kan doen om te werken. In plaats van op kantoor zit ik wel ook aan de keukentafel om een oogje in het zeil te houden.

Eventueel kun je er voor kiezen om ook tijdvakken in te plannen; dit is wel afhankelijk van de leeftijd van je kind. Houdt er echter wel rekening mee dat een uur voor een kleuter best lang kan zijn.

Activiteitenpot

Een alternatief voor de pictogrammen is de activiteitenpot. Raakt je kind verveeld of weet het niet meer wat te doen? Maak dan een activiteitenpot. Bedenk samen met je kind allemaal activiteiten om te doen. Van een cake bakken tot filmpjes kijken, op YouTube kinderdiscoliedjes kijken, de tuin vegen of een zo hoog mogelijke toren bouwen. Zeker voor peuters en kleuters is dit een heel fijne optie. En dat scheelt je zelf iedere vijf minuten de vraag ‘wat moet ik doen’. Ook voor oudere kinderen kan dit een optie zijn door dit als beloning te gebruiken; als ze bepaalde taken die ze van school hebben gekregen hebben gedaan, kunnen ze iets ‘leuks’ kiezen uit de activiteitenpot. Natuurlijk kun je deze activiteiten ook samen kiezen.

Timer

Als de kinderen snel klaar zijn met een activiteit, omdat ze gefrustreerd raken, de website niet meewerkt omdat hij overbelast is of ‘ze het niet leuk vinden’ zetten we de timer in. Dit is de keukenwekker die we dan op minimaal 15 minuten instellen, dat is de minimale tijd dat ze een bepaalde activiteit moeten doen om te voorkomen dat ze iedere vijf minuten wat anders gaan doen.

Lezen

Lezen is heel erg belangrijk en dit moet je goed bijhouden om te voorkomen dat je achter gaat lopen. Daarom is het niet voor niets het advies om zelfs in vakanties te blijven lezen. Natuurlijk houden we dat deze week ook goed in de gaten en oefenen we dit iedere dag. Ik ben nog aan het bedenken hoe we dit zo leuk mogelijk maken. Bijvoorbeeld door ‘leesmeters’ waarbij we visueel maken hoeveel bladzijdes ze heeft gelezen of een leesbingo.

Taken; rekenen & taal

Als het gaat om het educatieve aspect van deze weken volg ik natuurlijk het programma zoals opgesteld door de leerkrachten. Bij het plannen hiervan probeer ik er rekening te houden met dit te verdelen over de dag, zodat we niet aaneengesloten ‘aan het werk’ zijn maar er ook ruimte is voor spel en ontspanning. Ook maak ik een afwisseling tussen offline en online (inclusief de tv).

Daarnaast hebben we accounts voor Squla, Junior Einstein, Veilig Leren Lezen vanuit Uitgeverij Zwijssen (account via school voor groep 3) en Bouw Tutorlezen (ook account via school en oefent ze 3 x 10 minuten op school en moest ze thuis ook 2x 10 minuten oefenen). Die laatste twee taken gaan natuurlijk ook gewoon door, en daarnaast vullen we het aan met extra oefeningen online en werkbladen als we merken dat ze zich vervelen.

Voor de taken is de afspraak dat we deze zittend aan de eettafel maken. Ik werk ook vanaf de eettafel, of mijn man zit erbij zodat we waar nodig ondersteuning kunnen bieden en ervoor kunnen zorgen dat ze ook echt geconcentreerd een taak afmaken.

Spelen

We hebben een kleuter in huis en een heel erg speelse groepdrieleerling; spelen is dus ook een heel belangrijk deel van het dagprogramma. Van spelen kunnen kinderen tenslotte ook een hoop leren, en is een goede manier voor ze om te wennen aan deze nieuwe situatie. Want het is toch wel even wennen als mama en/of papa opeens de rol van ‘juf’ overneemt. Dit kan zowel vrij spelen zijn of wat meer gestuurd waarbij ze een bepaalde opdracht krijgen. Bijvoorbeeld om een voorbeeld na te maken van de Grimm’s regenboog of LEGO duplo.

Ook creativiteit; tekenen en knutselen en bewegen valt hieronder.

Tip: Dit is ook het perfecte moment om wat meer family time in te plannen. Dus je kind niet alleen zelfstandig te laten spelen, maar ook samen door bijvoorbeeld met zijn allen een gezelschapsspel te spelen. Ook hebben we twee extra controllers besteld voor de Nintendo Switch zodat we met zijn vieren tegelijk kunnen spelen!

Stilte tijd

Dit is voor mij een heel belangrijke; dit is namelijk de tijd die ik zelf gebruik om ook te werken. Natuurlijk hoeven ze niet echt helemaal stil te zijn, en af en toe een vraag stellen mag natuurlijk. Maar het is wel de bedoeling dat ze zo zelfstandig mogelijk werken; wat ze in die stilte tijd doen mogen ze zelf weten. Lezen, op de kamer spelen, tekenen, puzzelen of… Op school werken ze met uitgestelde aandacht; hierbij geef je aan dat je een vraag hebt en ga je wat anders doen totdat de leerkracht tijd heeft om antwoord te geven. Dus ze zijn gewend dat je niet altijd direct een reactie kan krijgen.

Schermtijd

Natuurlijk hoort schermtijd er ook bij; en ook wel wat langer dan de maximaal geadviseerde 20 minuten per dag. Al moet ik zeggen dat we ons daar normaal ook niet aan houden. Normaliter mag op een schooldag vanaf vijf uur de tv aan en in het weekend ook in de ochtend. Wij zijn tenslotte ook mensen en willen graag voorkomen dat we zelf gek worden. Dan wordt het alleen maar erger. Dus proberen we ‘educatief verantwoorde’ filmpjes zoals SchoolTv af te wisselen met relaxed Frozen 2 kijken op Disney+. Ook andere schermpjes zoals op de tablet of de Nintendo Switch vallen onder schermtijd.

Sociale contacten

Dit is een lastige; het advies is om het contact met elkaar niet op te zoeken. Wij plannen dus ook geen logeetjes, speelafspraakjes of wat dan ook in, dit druist mijn inziens volledig in tegen de genomen maatregelen. Alleen indien familie of vrienden echt problemen hebben met de opvang wordt er in nood natuurlijk wel een uitzondering gemaakt! Zodra we merken dat daar behoefte aan is kunnen we ze altijd nog met elkaar laten skypen ofzo, maar tijdens de zomervakantie is daar normaliter ook weinig vraag naar.

Buiten spelen

Nog zo’n lastige; het advies is natuurlijk om zoveel mogelijk binnen te blijven. Al is even een frisse neus halen altijd wel een goed idee, het probleem is echter dat iedereen nu in de speeltuin lijkt rond te hangen en ik hoorde zelfs dat er al speeltuinen zijn ‘ontruimd’ en gesloten om dit te voorkomen. Buiten spelen doen we dus ook bij voorkeur in de achtertuin of even een rondje fietsen / steppen of mee naar de supermarkt waarbij we contact met anderen zoveel mogelijk vermijden of met inachtneming van de afstand.

Project

Voor de kinderen die wat meer uitdaging kunnen gebruiken is het leuk om een project te bedenken. Bij voorkeur iets waar ze gedurende minimaal de komende drie weken lang aan kunnen werken. Dit kan van alles zijn; zoals zelf een choreografie bedenken, een liedje of verhaal schrijven, een dagboek bijhouden, een knutselproject, iedere dag een challenge, spreekbeurt of wat dan ook.

Pauze

Natuurlijk hoort pauze er ook bij; even tussendoor wat eten of drinken. Hierbij kreeg ik meteen de opmerking van de kinderen dat ze dan op school ook een kort filmpje mogen kijken. Dat zullen we dan thuis ook maar toepassen ;-)

Daarnaast is dit ook ideaal voor even een energizer; even kort 5 minuten iets anders. Denk bijvoorbeeld aan een Kinderen voor Kinderen Koningsdagliedje.

Klusjes

Nu de kinderen thuis zijn komt er voor een deel ook ‘klusjes’ bij kijken. Natuurlijk hebben ze al hun vaste klusjes zoals speelgoed & kamer opruimen, kleding naar de was brengen, helpen met dekken en afruimen van de tafel etc. Dit gaat nu gewoon door, en daarnaast ‘moeten’ of eigenlijk eerder mogen ze mee helpen met andere dingen. Zoals boodschappen doen, koken (meteen een oefening om te lezen van het recept of de kruiden), afval buiten zetten etc. Per keer bekijken we hoe of wat en dit ligt er ook echt aan hoe de dag is verlopen.

Hoe maken jullie een dagplanning of voorkomen jullie dat de kinderen zich gaan vervelen?

Lees ook