Waar we zelf pas op de middelbare school in aanraking kwamen met computers – ik weet nog goed hoe we tijdens de eerste les informatiekunde uitgelegd kregen hoe je een computer in dos moet opstarten, en we uitleg kregen over wat een beeldscherm is, toetsenbord etc. – weten kinderen tegenwoordig niet beter. De digitale ontwikkeling is megasnel gegaan en zal de komende tijd alleen maar toenemen. Daarom vind ik het belangrijk dat de kinderen alvast kennis maken met deze manier van denken.

Coderen met Co de Rups van Fisher-Price

Om niet alleen basisschoolkinderen maar ook peuters en kleuters in aanraking te laten komen met deze manier van denken heeft Fisher-Price een heel gaaf nieuw product ontwikkeld in de Spelen & Lerenlijn, namelijk Co-de-Rups. Dit is echter niet zomaar een rups. De rups bestaat uit verschillende onderdelen met verschillende kleuren en symbolen. Door de verschillende onderdelen in een bepaalde volgorde achter elkaar te zetten, beweegt de rups bij iedere combinatie anders door de ruimte. Harstikke slim gedaan om het op deze manier te ‘verpakken’. De meeste kinderen zijn dol op dieren, die sluiten aan bij hun belevingswereld waardoor het speelgoed echt interessant wordt.

Voor peuters is het natuurlijk al gewoon heel erg leuk om te zien dat bepaalde acties een reactie tot gevolg hebben. En om achter de rups aan te rennen. Zo maken ze spelenderwijs kennis met de rups en hoe het werkt.

Je hebt een doel, namelijk de rups moet van het pijltje naar het sterretje toe. En dan moet je gaan bedenken hoe die rups dat voor elkaar krijgt. Moet hij eerst rechtdoor, of toch een bochtje? En is dat dan een bochtje naar rechts of naar links en hoever rechtdoor? Zodra alle onderdelen aan elkaar gekoppeld zijn met usb-aansluitingen, druk je op de knop. De rups gaat dan aan, ‘leest’ de opdrachten af en voert deze vervolgens uit. De lichtjes op de verschillende onderdelen laten zien met welke stap de rups op dat moment bezig is. Als je iets wilt aanpassen, weet je dus ook meteen wat je moet veranderen. Als het dan lukt, ben je natuurlijk supertrots!

Als ze gewend zijn aan de standaardelementen kan je extra uitbreidingsets kopen zoals fantastische bewegingen waarbij de rups een bocht maakt van 180 graden of 45 graden , grappige geluidjes en lichtjes met muziekjes en discolichten en de standaardelementen rechtdoor, links en rechts. Op de website van Fisher Price vind je ook tips voor spelideeën om het nog meer tot leven te brengen.

Compleet met app

Bij de rups komt ook een smartphone-app Think & Learn Code-a-pillar beschikbaar voor Apple en Android. Deze is ook te spelen zonder het speelgoed. Deze is echter wel Engelstalig, maar dat hoeft niet uit te maken. In verschillende levels krijgt je kind de opdracht om een pad te kiezen. Het eerste level is puur rechtdoor, en daarna bouwt het zich op. De kinderen swipen met hun vinger een optie naar een tegel. Ze zien dus hoeveel bewegingen hij moet maken. Na een aantal opdrachten mag je de rups ter beloning bladeren voeren, hij laat dan zien welke kleur en aantal bladeren je van de boom moet plukken. Helemaal afgerond, dan kan je door naar het volgende level.

Wat wij (de kinderen) ervan vonden?

Programmeren met kinderen; co-de-rups van Fisher Price - Mamaliefde.nl

Programmeren met kinderen; co-de-rups van Fisher Price - Mamaliefde.nl

Dit speelgoed stond heel erg hoog op mijn verlanglijstje. Zowel mijn man en ik hebben in eerste instantie een beta-opleiding gevolgd, we wonen niet voor niets in Delft ;-) En dat wil ik mijn kinderen dus ook meegeven; dat het niet alleen iets is voor jongens of voor meisjes. Daarnaast vind ik het enorm belangrijk dat ze hier op jonge leeftijd al mee in aanraking komen en leren denken, ze leren van jongs af aan tenslotte ook al computers / telefoons te bedienen. En door dat met de rups te doen maak je het ook nog eens leuk, want leren hoeft niet altijd saai te zijn.

Zoonlief heeft hem als (bijna) drie-jarige vooral getest door ermee te spelen. Diverse onderdelen achter elkaar te plaatsen en te kijken naar wat het oplevert. Hij vond het hoogst interessant om de rups te volgen.

Onze 4-jarige dochter daarentegen heb ik al vrij snel uitgelegd hoe ze moet bedenken welke stappen de rups moet nemen. Ze had dit sneller door dan ik had verwacht. Het voordeel van onze parketvloer is dat hij bestaat uit kleine vakjes; ik kon dus makkelijk tellen hoeveel rechtdoor of hoeveel links en rechts om de platen neer te leggen zodat zij de rups opdrachten kon geven. Nu kent ze links en rechts nog niet zo goed, maar met behulp van de pijlen maakt dat niet veel uit. Als de rups het einddoel had bereikt was ze dan ook supertrots, en mama misschien nog wel iets meer.

Het is trouwens niet alleen leuk speelgoed voor de kinderen, ook papa vond het geweldig. Samen hebben ze hele hindernisbanen uitgezet in de woonkamer met hindernissen (pionnen van wc-rollen) om te ontwijken. Om het iets makkelijker te maken werden er met tape pijlen op de grond gezet.

Speelgoed van het Jaar 2016

Het is dan ook niet voor niets dat deze Rups Speelgoed van het Jaar 2016 is geworden voor de leeftijdscategorie 3 tot en met 6 jaar. Waarom dit speelgoed van het jaar is geworden? De toelichting van de ontwikkelingspsycholoog luidt als volgt:

“Co-de-Rups is mooi en degelijk vormgegeven speelgoed om spelenderwijs op een ontdekkende manier te leren over oorzaak en gevolg. Kinderen vinden het geweldig en spannend om de grote rups door de kamer te zien kruipen terwijl hij geluiden en lichteffecten produceert. Het kopdeel met voelsprieten zorgt voor de voortbeweging, maar de acht segmenten die aan het kopdeel geklikt worden, bepalen hoe de rups zich beweegt.

Jongere kinderen zullen al veel plezier beleven aan het verwisselen van de segmenten en te ontdekken dat de rups zich dan anders gaat bewegen. Oudere kinderen zullen gaan experimenteren om uit te zoeken hoe ze zelf het gedrag van de rups kunnen sturen. Dat vraagt uitproberen, waarnemen, en goed nadenken over wat elk segment bijdraagt aan het bewegen van de rups.

Co-de-Rups stimuleert het abstract en technisch redeneervermogen. Het leert een kind veronderstellingen te maken over de functie van de verschillende segmenten en door experimenteren te kijken of de veronderstelling juist was of niet. Vervolgens kan het kind de verworven kennis gebruiken om het gedrag van de rups naar zijn/haar hand te zetten – in feite te programmeren.

Experimenteren gaat vaak met vallen en opstaan, en kan dus ook tot frustraties leiden wanneer niet alles verloopt als gepland. Vooral bij jongere kinderen zal een stuk begeleiding door een ouder af en toe nodig zijn. Dit speelgoed zal waarschijnlijk ook het oorzakelijk redeneervermogen op andere terreinen bevorderen. Vooral kinderen die graag technische zaken doorgronden zullen aan Co-de-Rups – ook na 5 jaar – veel plezier kunnen beleven.”

Meer informatie vind je hier

Lees ook

Linda van Aken