Skip to Content

Camping Landclub Ruinen review

Yes het is weer vakantie! De zomer staat voor de deur en we kunnen weer onbeperkt heerlijk 6 weken genieten met elkaar van rust en lekker doen wat we willen zonder op de klok te kijken. Met wat gepuzzel kregen we het wel voor elkaar maar dat hield wel in dat we voor onze vakantiebestemming zeker geen dagen konden rijden, het moest dus dichter bij huis. Dus kwamen we uit bij Landclub Ruinen.

Dit jaar ging dat anders, want onze oudste zoon had het druk. Hij had zich opgegeven voor een aantal zomerkampen en daar moesten wij dus maar omheen plannen. Meestal gaan we met de caravan richting Zuid-Frankrijk of Duitsland in de hoop daar een aantal weken te kunnen genieten van een prachtig landschap met mooie vergezichten, glooiende velden en akkers en vooral van de warme zon.

Vakantie in Drenthe

Camping Landclub Ruinen review - Reisliefde

Het werd bestemming Nederland! De provincie Drenthe is heel divers, er zijn grote steden maar ook veel kleine dorpjes en veel landelijke boerderijen met uitgestrekte akkerbouw, via allerlei kleine boerenweggetjes reden we richting de camping en dat was soms al een belevenis op zich.

Zeker voor ons als stadse mensen was het niet bepaald een alledaagse ervaring om een fiets midden op de weg te zien en verder niks….we stonden uiteraard even stil en al snel was duidelijk dat een boer zijn koeien van het ene naar het andere veld moest verplaatsen. De kids op de achterbank keken hun ogen uit. Wat zijn die beesten enorm groot van zo dichtbij zeg!

Camping Landclub Ruinen

We kwamen bij het zoeken naar een leuke camping online uit bij Landclub Ruinen. Een ruim opgezet vakantiepark met verschillende soorten mogelijkheden om te overnachten. Je kunt er verschillende type huisjes huren of slapen in een heuse boomhut, er zijn ingerichte (glamping) tenten en je kunt er met je eigen tent/vouwwagen of caravan staan.

Op de website zag het er allemaal veelbelovend uit. Voor jong en oud veel vermaak, verschillende speelterreinen, (boerderij)dieren, binnen- en buitenzwembad, pony rijden. Goed vernieuwd en gerenoveerd sanitair (niet onbelangrijk!) en bovendien een goed WiFi op het hele terrein. Dat laatste klonk fenomenaal!

Bij aankomst konden we al direct aarden (meestal hebben we in het begin moeite met de omgeving en moeten we echt even wennen aan alles). We hadden een heerlijk plekje ergens in een hoek met veel privacy en uitzicht op het ponyveld aan de rand van een bos. Dus ondanks de grote camping zaten we zodanig afgelegen dat we konden leven in onze eigen “bubbel”. Ons veld liep wat schuin naar boven en daar hadden we uitzicht op de korenmolen (die ook te bezoeken was trouwens).

Het is een echte natuurlijke camping. En zo is er dus ook een natuurlijke speeltuin waar jonge kinderen heerlijk kunnen kliederen, bouwen en spelen met water en zand. Daarnaast is er een leuke midgetgolfbaan voor de wat oudere kinderen. Speeltoestellen als glijbanen, schommels, klimrekken en wipwappen zijn er bijna overal verspreid over het terrein en mocht het toch nog een druilerige dag worden,  is er ook een binnenschuur met allerlei vermaak voor de kinderen. Er zijn verschillende boerderijdieren en pony’s waar je ook echt op kunt rijden. Er is een animatieteam die je ’s morgens, ’s middags en ’s avonds bezig kan houden met leuke activiteiten. Je kunt fietsen huren en een tochtje maken met een huifkar door de prachtige omgeving. Er is een binnenzwembad en ook een buitenzwembad met beiden een leuke, brede glijbaan en peuterbadjes. En overal verspreid op het terrein staan grote skelters die je mag pakken om een rondje op te maken. Geen zin meer? Dan stap je er weer af en laat je het staan voor een ander kind om er mee te spelen. Lekker ongedwongen en relaxt dus.

Uitjes in de omgeving

De camping ligt niet ver van leuke bezienswaardigheden af, maar liefst drie nationale parken liggen er zeer dichtbij (Nationaal Park Dwingelderveld, Drents-Friese Wold en Wieden Weerribben). Ook dorpjes/plaatsen als Ruinen, Diever, Havelte en Dwingeloo zijn gezellige plekjes om te bezoeken.

Je kunt heerlijk fietsen in de omgeving (verschillende fietsen zijn te huur op de camping) of genieten van een leuke tocht met een huifkar. En er zijn veel festivalactiviteiten in de omgeving. Zo hebben wij een bezoekje gebracht aan het museumdorp Orvelte. Een monumentendorp waar je kennis kunt maken met het unieke Drentse karakter. Dit “Brinkdorp” laat zien hoe vroeger bepaalde ambachten werden uitgeoefend met hier en daar een aantal demonstraties.

In Meppel was er een IBIZA-festival. De stad was gevuld met stands en kraampjes en er was volop muziek en loungeplekken om relaxt de dag door te brengen. Helaas was het Ibiza-gevoel snel weggespoeld door meerdere hoosbuien, maar tussen de kraampjes door konden we toch een goede indruk krijgen van deze mooie stad.

Uiteraard hebben we ook de hunebedden bezocht in het plaatsje Holtingerveld Havelte. Er waren er verbazingwekkend veel. Meer dan we hadden gedacht in ieder geval, dus dat was een mooie verassing en het was er ook niet druk dus mooie foto’s van de kinderen kunnen maken (die helaas niet meer op deze monumenten mochten klimmen en klauteren).

Na de hunebedden moesten we nog boodschappen doen en de kids op de achterbank smeekten om die in Assen te halen. Tja er schijnt daar een bekende youtuber te wonen, wie weet kunnen we die ook meteen nog even spotten…..helaas niet gezien (natuurlijk) maar goed ze gingen wel vrolijk mee de winkel in en dat is ook fijn voor ons haha.

Uiteraard maken we ook altijd gebruik van lokale lekkernijen. Zo hebben we bij de verse warme bakker in het dorp regelmatig een Drentse koek gekocht en bij een stalletje langs de weg lekkere zoete kersen.

En ja geen “leuk” uitje misschien maar wel zeer indrukwekkend en goed om eens te bezoeken was Kamp Westerbork Drenthe. Maar ook Wonderwereld in Ter Apel is een leuk uitje met kinderen.

In de directe omgeving zijn er ook veel restaurants zodat je niet alle dagen zelf hoeft te koken. Ja ook voor jou is het vakantie! Wij hebben bijvoorbeeld onze laatste avond afgesloten met een heerlijke pizza in Ruinen.