Skip to Content

Boekverslag voorbeelden groep 3, 4, 5, 6, 7 en 8; welke boeken

Boekverslag voorbeelden groep 3, 4, 5, 6, 7 en 8; welke boeken

Een boekverslag: je herinnert je misschien zelf nog wel wat een ellende je dat vond. Voor de klas een praatje houden vind je al helemaal niks en dan moet je nog verplicht een boek lezen ook. Is je kind nu de klos en wil je hem of haar graag helpen? Hoe doe je dat en wat doe je vooral niet? Tegenwoordig laten ze ook een groot deel op school maken en hoef je niet meer voor de hele klas te presenteren, maar voor een aantal andere kinderen met behulp van een werkblad.

Waarom een boekbespreking?

Misschien vraag jij je sowieso al af waarom boekbesprekingen gehouden worden. Zie jijzelf het nut er niet van in, dan wordt het helemaal knap lastig om je kind enthousiast te helpen. En dat enthousiasme is natuurlijk wel belangrijk om je zoon of dochter te inspireren.

Dat je kind een boekbespreking moet houden is bedoeld om je kind te laten lezen en zeker in de hogere klassen wordt er meteen ook gekeken hoe goed je kind het boek begrepen heeft.

Begrijpend lezen is één van de vaardigheden die heel zwaar meetellen bij het schooladvies voor de middelbare school. Natuurlijk is er de hoop dat de leerling zo ook het leuke van het lezen ontdekt.

Door naar elkaars verhalen te luisteren over boeken, kunnen de leerlingen ook enthousiast worden voor andere boeken. En natuurlijk is het leren spreken voor een groep ook een vaardigheid die geleerd moet worden!

Wat is een boekbespreking precies?

Iedere school zal er zijn eigen draai aan geven. En dan is het ook weer in iedere groep anders, omdat er uiteraard in groep 8 meer eisen gesteld worden dan een bespreking in groep 5. Daarnaast zal ook niet iedere school het al op deze jonge leeftijd gaan doen.

Grofweg houdt een boekbespreking in dat de leerling een boek leest en dit verhaal in het kort weet na te vertellen aan de klas. Vanuit de klas kunnen er vragen gesteld worden of de leerling krijgt vragen van de leraar.

Meestal mag/moet je ook een stukje uit het boek voorlezen.

Waar let je op bij het uitkiezen van het boek?

Laat je kind een boek kiezen die echt aansluit bij zijn eigen interesses. Zo wordt het al een stuk leuker om te moeten lezen. Is je kind gek op paardrijden; kies dan een boek over paardrijden etc.

Uiteraard is het ook belangrijk dat het boek wel aansluit bij de leesvaardigheid van je kind. Let dus goed op het AVI-niveau. Leest je kind niet graag of niet zo snel? Kies dan geen al te dik boek, zodat het geen stressen wordt om het boek uit te krijgen. Dat maakt het lezen immers ook niet leuk.

Voorkom zo dat je kind juist een hekel aan lezen krijgt! Dan wordt het doel immers volledig voorbijgeschoten. Vaak zijn er wel bepaalde eisen aan het boek. Let daar dus ook even op. Zo moet het wel een echt leesboek zijn en geen stripboek.

Ook informatieve boeken vallen meestal niet onder de toegestane boeken. Als het boek ook in een luisterboekversie is, krijgt je kind het verhaal op twee manieren binnen; zowel door te lezen als te luisteren en blijft het verhaal ook beter hangen.

Voorbeelden boekverslag

Boekverslag voorbeelden groep 3, 4, 5, 6, 7 en 8; welke boeken die geschikt zijn voor boekbespreking - Mamaliefde.nl
Boekverslag voorbeelden groep 3, 4, 5, 6, 7 en 8; welke boeken die geschikt zijn voor boekbespreking - Mamaliefde.nl
Boekverslag voorbeelden groep 3, 4, 5, 6, 7 en 8; welke boeken die geschikt zijn voor boekbespreking - Mamaliefde.nl
Boekverslag voorbeelden groep 3, 4, 5, 6, 7 en 8; welke boeken die geschikt zijn voor boekbespreking - Mamaliefde.nl
Boekverslag voorbeelden groep 3, 4, 5, 6, 7 en 8; welke boeken die geschikt zijn voor boekbespreking - Mamaliefde.nl
Boekverslag voorbeelden groep 3, 4, 5, 6, 7 en 8; welke boeken die geschikt zijn voor boekbespreking - Mamaliefde.nl

Voorbeelden boeken

  • De Gorgels
  • Dummie de Mummie
  • Jeronimo Stilton
  • Kameleon
  • Meester Jaap
  • Mees Kees van Mirjam Oldenhave

Voorbeelden schrijvers;

  • Carry Slee
  • Jaques Friends
  • Jozua Douglas
  • Miriam Oldenhave
  • Paul van Loon
  • Roald Dahl
  • Tjibbe Veldkamp
  • Tosca Menten

Meer inspiratie kun je vinden bij de boeken die genomineerd zijn door de Kinderjury.

Welk stukje lees je voor?

Gewoon het begin voorlezen is natuurlijk helemaal niet leuk. Dan gebeurt er meestal nog helemaal niets. Maar het eind voorlezen moet je ook niet doen, zo verraad je alles al… Laat je kind dus een spannend of leuk stukje uitkiezen. Dat kan hij of zij het beste zelf doen.

Zeker als van tevoren hier al rekening mee gehouden wordt, komt je kind al lezende een leuk stuk tegen. Laat je kind dit dan meteen noteren, zodat hij straks ook nog weet waar het staat.

Voorbereiden

En dan komt dus de voorbereiding. Het voorlezen kun je uiteraard een paar keer laten doen met jou als toehoorder. Als je weet wat er allemaal gaat komen, leest dat immers een stuk makkelijker voor.

Misschien kun je ook nog tips geven hoe hij of zij het wat spannender kan vertellen, als je kind daar niet te onzeker door wordt! Naast dit voorlezen laat je jouw kind een lijstje maken waar alles op komt te staan (in punten eventueel) wat er verteld moet worden.

Probeer je kind dit zelfstandig te laten maken. Lukt dit niet? Natuurlijk kun je dan samen even ervoor gaan zitten.

Originele ideeën voor de boekbespreking

Als de leerkracht daar ruimte voor geeft kun je ook op een originele manier de boekbespreking aanpakken. Zeker als je het toch een betje spannend vindt om voor de klas te staan kan dit helpen.

Denk bijvoorbeeld eens aan;

  • Maak er een rollenspel van; vraag een klasgenootje om je te ondersteunen en speel samen een stukje uit het boek na.
  • Laat de kinderen uit je klas theaterlezen.
  • Als het boek verfilmd is laat dan een stukje uit het boek zien.
  • Maak een begin met de samenvatting en maak er vervolgens een quiz van met een aantal vragen voor de overige leerlingen.
  • Lees een stukje voor uit het boek en laat de klas raden hoe het afloopt.
  • Maak een collage / stripversie van het verhaal om aan de hand daarvan het verhaal te vertellen.
  • Gebruik je creativiteit en breng het verhaal tot leven; knutsel bijvoorbeeld de locatie waar het boek zich afspeelt na.
  • Vertel wat meer achtergrondinformatie over de locatie of geschiedenis in het boek. Wat leuke weetjes die in de lijn liggen van het boek. Ook altijd geschikt om de boekbespreking mee te beginnen; een zogenaamde ijsbreker.
  • Maak een powerpointpresentatie.

Wat ga je vertellen?

Naast het voorlezen zijn er een aantal zaken die er verteld moeten worden. Met deze punten begin je en moeten dan ook als eerste op het lijstje staan.

De 5 w’s kunnen je hierbij helpen;

  • Titel boek
  • De naam van de schrijver en eventueel de illustrator
  • Wie de hoofdpersonen zijn?
  • Watvoor soort verhaal is het (spannend, oorlogsroman, waar gebeurd etc.)
  • Waar gebeurt het? (in een kerk of school, in welk land en dat soort zaken)
  • Wanneer was dit? (in de Tweede Wereldoorlog, gewoon in deze tijd, middeleeuwen enz.)
  • Waarom gebeurt dit?
  • Samenvatting; in het kort waar het verhaal over gaat. Voor het mooi laat je het einde wel open, zodat de andere leerlingen nieuwsgierig worden naar het boek!
  • Je eigen mening over het boek; wat vond je goed of wat juist minder en waarom dit boek gekozen?

Tips voor je kind

Vertel je kind dat het niet te snel moet praten, omdat het anders niet meer te volgen is. Zorg dat het lijstje duidelijk te lezen is. Het zal van de leeftijd afhangen in hoeverre ze het uit hun hoofd moeten kunnen.

Vaak is een spiekbriefje wel toegestaan. Moet het zo veel mogelijk uit het hoofd gedaan worden, help dan door het spiekbriefje goed duidelijk te laten zijn. Snel te begrijpen steekwoorden en ook netjes geschreven. Vertel dat ook het voorlezen niet te snel moet gaan en dat je kind rustperiodes inbouwt zodat het fijn is om naar te luisteren.

Wat doe je niet…

Je kind moet met redenen een boekbespreking houden. Om erdoor te gaan lezen en om andere vaardigheden aan te leren. Dat doet hij niet als jij alles uit handen neemt. Ga niet zelf het boek lezen en hem dan vertellen waar het over gaat.

Kauw niet alles voor en laat je kind ook vooral zelf bedenken wat hij gaat vertellen! Langs de zijkant assisteren is meer dan genoeg!

Wat neem je mee naar een boekbespreking?

Natuurlijk zal de leerling het leesboek mee moeten nemen en deze moeten laten zien aan de klas. Uiteraard neemt hij of zij het lijstje mee met de punten. Meestal heb je meer niet nodig.

Eventueel kan je kind nog andere boeken van dezelfde schrijver meenemen om deze ook te laten zien en te vertellen dat dezelfde schrijver deze geschreven heeft. Maar dit soort zaken scheelt echt per school.

Meestal krijgt je kind een instructievel o.i.d. mee, dus neem deze even goed door.

En dan is het zover

De dag van de bespreking is aangebroken. Maak er zelf geen groot item van, want daar wordt je kind alleen maar zenuwachtiger van!

Op school zal deze leerling het dan toch echt zelf moeten doen, maar als je thuis al een beetje geoefend hebt scheelt dat uiteraard wel. Meer kun je nu niet meer voor je kind doen, dan hem of haar succes te wensen…

Wil Cats
Volg me via:
Latest posts by Wil Cats (see all)