Tijdens de zwangerschap, voordat de kinderen er waren, nam ik me voor om geen licentiekleding te kopen voor mijn kinderen. Zelf was ik opgegroeid met het idee dat het leuk was maar ook extra duur. Daarnaast zijn rages ook nog eens behoorlijk afhankelijk van de tijd. Zo zie je nauwelijks meer iets van Bassie en Adriaan en af en toe nog iets van de Smurfen. Voor je het weet geef je ieder jaar dus geld uit aan een geheel nieuwe collectie, extra geld want spullen met een licentie zijn altijd duurder. En waarom? Om trots op school te laten zien. Daarom nam ik me voor om dat tot het minimale te beperken.

Uitzonderingen daargelaten

Dat was in ieder geval het idee, toch maakte ik voor de bevalling al een grote uitzondering. De babykamer werd namelijk geheel ingericht met de Nijntjecollectie. Van Nijntjebeddengoed, -kleding, -badje, wandschilderingen, klokken aan de muur. Zelfs het voedingskussen had een Nijntjeopdruk. Maar dat vond ik toch anders; want Nijntje is tijdloos. En bij de meeste kinderidolen is dat toch heel anders. Al heb je er wel een paar die al jaren meegaan, toch zie je regelmatig afwisseling.

Het is dus niet zo dat ik helemaal tegen licentiemerchandise was, maar als het niet nodig is…

Populaire kinderidolen / thema’s van dit moment

De populairste karakters die bijvoorbeeld bekend zijn van tv, of al jaren meegaan en nog steeds populair zijn, zijn:

  • K3; in de nieuwe samenstelling met Josje, Klaasje en Hanne
  • Disney Princess
  • Frozen
  • Cars
  • Spiderman
  • Minions
  • Harry Potter
  • Pokemon (go)
  • Hello Kitty
  • Woezel en Pip
  • Nijntje
  • Dora
  • Eenhoorns
  • Thomas de Trein
  • Paw Patrol
  • Star Wars
  • Teletubbies

Kinderidolen

Ook op latere leeftijd kom je er niet onder uit. En dat heeft verschillende oorzaken. Ten eerste is er toch de groepsdruk. De eerste vier jaar bepaalt je kind toch voornamelijk zelf (of eigenlijk jij voor je kind) wat leuk is en wat niet. Zodra je kind naar school gaat nemen vriendjes en vriendinnetjes dat steeds meer over. Ze komen in aanraking met andere thema’s of laten zich beïnvloeden door de mening van anderen. Doen bijvoorbeeld Frozentikkertje op het speelplein, of spelen met Spidermanactiepoppen.

Kinderen willen zich graag identificeren met hun idool, net zo zijn als… En dat gaat verder dan het dragen van de kleding. De liedjes worden gezongen, het gedrag wordt nagedaan, als er getekend wordt zijn het de kinderidolen die nagetekend worden en ga zo maar door. Je kind kan daar best in doorslaan.

Overstag

En ja, dan ga ik toch maar overstag. Als ik dan in de winkel kom en laarzen zie en het aanbod bestaat (in die winkel) uit Minions of Spiderman en onze zoon is fan van Spiderman ga ik toch daarvoor. En dan komt er ook een jas, rugzak en een fiets met Spiderman erop. Datzelfde geldt voor dochterlief die, hoe kan het ook anders, fan is van Frozen. Dus voor het paasontbijt koop ik een nieuwe Frozenpyjama, op het bed ligt een Frozendekbed, als er met Koningsdag oranje Elsashirts blijken te zijn hoef ik niet lang na te denken. Toch wel handig als je weet dat het alleen al vanwege het plaatje goed zal scoren bij je kind. Toch blijft het wel bij kledingstukken en accessoires. Naar mate je kind ouder wordt zullen meningen en voorkeuren veranderen en dan is het jammer als je weer nieuwe gordijnen moet kopen, of een nieuw behang.

Lokmiddel

Daarom dat natuurlijk ook steeds meer producten zijn voorzien van kinderidolen, of het nu gaat om voedingsmiddelen of verzorgingsproducten. Met een karakter erop is dat natuurlijk een stuk aantrekkelijker voor kinderen en hopen fabrikanten dat het product beter verkocht gaat worden. Dat gaat mij toch wel te ver; denk bijvoorbeeld aan Frozen water; waarom is water uit de kraan niet meer goed genoeg? Maar misschien als je kind slecht drinkt is het wel een uitkomst. Eén keer een fles kopen, en daarna iedere keer bijvullen ;-)

Gelukkig vind je licentiemerchandise nu overal. Niet alleen in dure winkels, maar ook in de budgetwinkels. Het is nog altijd duurder vanwege de licentie dan het overige assortiment maar het maakt het wel betaalbaar.

Kopen jullie wel eens licentieproducten? En zoja welke?

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Met een achtergrond als pedagoge is ze op de hoogte van de theorie, maar weet ze ook dat dat in de praktijk als moeder soms net iets anders kan zitten. Het liefste reist ze de hele wereld over, ze heeft een zwak voor kwalitatief speelgoed en probeert de vele uurtjes werken te compenseren met quality time doorbrengen met het gezin. Daarom ook dat dat haar favoriete onderwerpen zijn om over te schrijven. Altijd in voor een spontane actie.