Wintertijd vs zomertijd; 13 slaaptips voor kinderen bij verzetten klok

Twee keer per jaar is het ‘feest’ en wordt de klok een uur verzet; eind oktober begint de wintertijd, en vanaf eind maart leven we weer in de zomertijd. Was ik voorheen nog wel eens in staat om dit te vergeten en dus ergens een uur te vroeg of laat aan te komen, hoef ik me daar tegenwoordig niet veel zorgen meer over te maken. Toch wel één van de voordelen van het mobiele tijdperk. Het gaat maar om een uurtje, toch kan dat aardige gevolgen hebben voor de kinderen. Dat ene uurtje korter of langer slapen. Dat komt vanwege het verschil tussen de interne klok en de natuurverschijnselen. Je kind is gewend om wakker te worden als het licht is en naar bed te gaan als het donker is. En dat is opeens ‘anders’. Daardoor zijn kinderen vaker ook veel vermoeider op school. Het kan tot wel zeven dagen duren voor ze helemaal gewend zijn aan het verschil. Daarom de volgende tips:

Lees ook: Tips om je kind te laten inslapen, doorslapen en uitslapen.

Wintertijd

Als de wintertijd begint wordt de klok een uur teruggezet. De dagen worden korter wat betekent dat het in de ochtend nog vaak donker is. Door de klok terug te zetten begint de dag een uurtje eerder en is het nog licht als je opstaat. Voor kinderen is donker en licht erg belangrijk, zij kunnen nog geen klok lezen en baseren daarop het verschil tussen dag en nacht. Wist je trouwens dat er een verschil is tussen kinderen die in de zomer of winter zijn geboren?

Vaak betekent dat dat de kinderen op zaterdag om zeven uur (of wat dan ook) naar bed gaan. Als ze normaal het klokje rond slapen, worden ze de volgende ochtend rond zeven uur weer wakker. Als de klok een uur verzet wordt, betekent dat echter dat dat ze al om zes uur wintertijd wakker worden. En daar zit niet altijd iedereen op te wachten. Daarnaast maakt het uit of je kinderen ochtendkinderen of avondkinderen zijn. Ochtendkinderen zullen veel vroeger op zijn terwijl avondkinderen moeilijk in slaap vallen en dus in de ochtend niet wakker te krijgen zijn.

Lees ook: Top tien smoesjes voor peuters om niet te hoeven slapen

Zomertijd

In maart gaan we weer naar de zomertijd. Dat betekent dat de nacht een uurtje korter is. Dit omdat de dagen langer worden en met het verschuiven het lijkt alsof het langer licht is, in plaats van dat je ’s ochtends vroeger wakker wordt van het licht. De bedtijd verandert ook en in de ochtend sta je eerder op. Voor avondmensen is dat extra moeilijk.

Met een beetje geluk blijft je kind in de ochtend ook een uurtje langer liggen. Omdat het alsnog zijn normale aantal uurtjes slaap probeert te pakken. Zodra de school weer begint kan dat echter voor wat problemen zorgen omdat ze niet wakker willen worden. Kinderen hebben over het algemeen ook meer problemen met de overgang van wintertijd naar zomertijd dan andersom. En kan symptomen vertonen die gelijk zijn aan een jetlag omdat het lichaam zich moet aanpassen aan een andere tijdzone.

Tips om je kind zo snel mogelijk te wennen aan de zomer- of wintertijd

Het lijkt misschien heel raar maar de meeste tips gelden zowel voor de zomer- of wintertijd.

  1. Direct leven volgens de nieuwe klok. Dus gewoon normale tijd ontbijten, twaalf uur boterham en nieuwe slaaptijden. Want niet alleen het slapen wordt beïnvloed, maar ook het spijsverteringsstelsel heeft opeens andere tijden.
  2. Heb je nog heel jonge kinderen en baby’s, zorg er dan voor dat je kindje voldoende slaap krijgt overdag.
  3. Geef je kind absoluut geen suikers voor hij of zij naar bed gaat. Vermijd verder: ijs, brownies, aardappelpuree en peulvruchten. Bieten, pinda’s, varkensvlees en vette vis zorgen er juist voor dat je kind veel beter slaapt!
  4. Beperk zoveel mogelijk het omgevingsgeluid in de avond, zodat er minder prikkels zijn en je kind makkelijker in slaap valt. Dit geldt ook voor tv kijken na het eten.
  5. Een verhaaltje voorlezen is een heel goede manier voor je kind om tot rust te komen en lekker in slaap te vallen. Toch worden kleurrijke boekjes of emotionele verhalen afgeraden, omdat je kind zijn hersenen hierdoor juist extra gestimuleerd worden.
  6. Een uurtje later naar bed op zaterdagavond. In de hoop dat ze dan alsnog twaalf uur slapen en niet wakker worden omdat de biologische klok dat aangeeft.
  7. Gedurende de week stapsgewijs een uurtje later naar bed brengen. Iedere dag tien minuten later, zodat je kind op zaterdag een uur later naar bed gaat en dus ‘normale’ tijdstip wakker wordt. Is je kind echt een avondkind, dan is het goed om stapsgewijs juist een uur eerder naar bed te brengen zodat het na het verzetten op normale tijdstip wakker wordt. In één keer een uur eerder of later naar bed sturen heeft weinig nut, omdat je lichaam een stofje aanmaakt dat het lichaam actiever maakt om te voorkomen dat je kind in slaap valt. Daarom dat kinderen die heel erg moe zijn juist heel erg hypergedrag lijken te vertonen. Vanwege dat stofje zal het niet in één keer lukken om een uur eerder of later naar bed te gaan.
  8. Hang donkere gordijnen op zodat je kind niet doorheeft dat het eerder licht is en het nog donker is. Dat beïnvloedt namelijk de interne klok.
  9. Als het tijd is om op te staan, doe dan meteen de gordijnen open, zodat het licht naar binnen kan stromen en het bioritme zo snel mogelijk went aan deze nieuwe tijden.
  10. Gebruik een lichtwekker zodat je kind makkelijker wakker wordt in de ochtend. Het lijkt dan namelijk net alsof de zon al schijnt en het interne ritme van je kind sneller went aan de ochtend.
  11. Als ze te vroeg wakker worden laten spelen in bed, door een boekje te geven of iets waarmee gespeeld kan worden zodat ze in ieder geval in bed blijven liggen.
  12. Probeer om in de ochtend direct zo actief mogelijk te worden als het tijd is om op te staan. Bijvoorbeeld door de kinderen lopend of fietsend naar school te brengen.
  13. Loslaten. Het is weekend, dus gewoon lekker relaxt de dag opstarten en dan loopt het wel los.

En anders; een afspraakje maken voor een logeerpartij. Gezellig bij opa en oma, of bij een vriendje en vriendinnetje!

Voor beide overgangen geldt dat het goed is om te letten op de signalen van je kind. Is het heel erg moe, laat het dan overdag extra slapen zodat je kind sneller went aan het nieuwe ritme.

Wat is jouw geheim bij het verzetten van de klok?

Wintertijd vs Zomertijd; 13 tips om je kind beter te laten slapen, ook bij het verzetten van de klok - Mamaliefde.nl

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Verslaafd aan chocola en sinds kort aan bloggen. Houdt van reizen, lekker eten en natuurlijk quality time doorbrengen met het gezin. Altijd in voor een spontane actie.
Summary
Review Date
Reviewed Item
Wintertijd / Zomertijd; 13 slaaptips kinderen bij verzetten klok
Author Rating
51star1star1star1star1star

No Comments

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top