Bij de Ardennen denk je waarschijnlijk aan Frankrijk, misschien Luxemburg en een stukje van België zoals bij Camping Parc La Clusure. Een schitterende omgeving met veel heuvels. Dat kennen ze in Vlaanderen ook. Voor ons op twee uur rijden afstand (tenminste als er dankzij de werkzaamheden bij Antwerpen geen file had gestaan) en daardoor goed te doen. Of je nu naar het oosten van het land rijdt of naar het zuiden… Het was even afwachten hoe de eerste schoolweek zou gaan, maar dat ging prima en de kinderen wilden heel graag nog een keer naar de camping. Onze vakantie in Frankrijk was ze goed bevallen, dus toen ik gevraagd werd om naar de Vlaamse Ardennen te gaan, zei ik na overleg met manlief ja. Hij moest namelijk gewoon werken, dus ik zou alleen met twee kinderen een weekendje, twee nachten, op pad gaan. Op vrijdagmiddag, direct na school, stapten we in de auto en gingen we op reis. Onderweg stopten we natuurlijk even voor een ijsje en kwamen tegen zeven uur aan bij onze accommodatie. Vooraf hadden we wat tips gekregen, maar ook een ‘vrijbriefje’ om zelf een programma te bedenken. Heel erg fijn als je met kinderen reist. Want ik wilde toch ook wel een beetje relaxt aan doen. Genieten van de omgeving, de natuur, het eten en natuurlijk de tijd samen!

Lees ook: Weekendje weg Gent; top 32 bezienswaardigheden en uitjes ook met kinderen

Ronse; hoofdstad van de Vlaamse Ardennen

Ronse is een stad met een eeuwenlange geschiedenis. Al in de prehistorie was dit gebied bevolkt waardoor je in het Muziekbos prehistorische grafheuvels (tumulus) aantreft. Net zoals we in Frankrijk bij Carnac hadden gezien. De heuvels, waaronder die waarop het Muziekbos is gelegen etc., dateren nog van veel langer daarvoor. Die zijn ontstaan in de tijd dat dit plekken waren waar het zand zich ophoopte tot zandbanken in wat ooit een tropische zee was. Ondanks deze getuigen (vandaar de naam getuigenheuvels), best lastig voor te stellen in deze tijd. In de Middeleeuwen leefde de stad op en je vindt nog een aantal Middeleeuwse resten. Het huisje waar Artisanne (nu nog) in gevestigd zit is het oudste huisje van de stad. In de tijd van de textiel leefde de stad weer op en werden er textielfabrieken gebouwd. Eén daarvan is nu nog te bezoeken als museum. Nu wordt er hard gewerkt om dit gebied als toeristische bestemming op de kaart te zetten met Ronse als middelpunt van de Vlaamse Ardennen.

Lees ook: Megalieten van Carnac; Wat is een megaliet steen, Bezienswaardigheden menhirveld en strand vakantie

Een stad met uitzicht

Dat is de leus van de stad; een stad met uitzicht. Dus moesten wij natuurlijk op zoek gaan naar dat uitzicht. Op de kaart stonden drie punten aangegeven. Daar kun je heen wandelen, maar aangezien we later die dag nog in het bos wilden wandelen hebben we het makkelijk gemaakt en de energie opgespaard. Sommige uitzichtspunten zijn even zoeken, of blijkt dat de weg die op de kaart aangegeven staat alleen toegankelijk is voor voetgangers, waardoor je er twee keer langs hebt gereden. Maar het is absoluut de moeite waard. De kinderen vonden het vanaf de achterbank ook een leuk spelletje om de uitzichtspunten te zoeken.

• Bij de eerste reden we verkeerd waardoor we vanaf boven naar beneden reden, en dat was maar goed ook want zo zagen we dat mooie uitzicht. Helaas geen plek om te stoppen, dus na gekeerd te zijn reden we verder naar de tweede.

• Dat was bij kapel Wittentak die is verkozen tot de mooiste plek van Ronse. Het lag er ook wel heel erg idyllisch bij zo aan de bosrand. Het uitzicht werd echter een beetje versperd. Een paar honderd meter verder, voorbij de bocht was het toch genieten.