Buiten spelen met de Wanderwatch smartwatch

Buiten spelen; iedereen weet dat het goed is voor kinderen. Onderzoek heeft aangetoond dat het ze slimmer, gezonder en gelukkiger maakt. Lekker bewegen in de buitenlucht. In de zomer is dat vaak geen probleem, maar zodra de temperaturen omlaag gaan… Dan zitten ze toch veel sneller binnen. Daar hebben ze een overload aan speelgoed en schermpjes om mee aan de slag te gaan. Terwijl het toch goed is als ze het hele jaar door buiten spelen. Terwijl als je het hebt over buitenspeelgoed, daar nog steeds het ‘standaard’ speelgoed wordt gebruikt zoals een fiets, bal en in de zomer een watertafel. De technologische ontwikkelingen worden daar nog nauwelijks toegepast. Daarom dat een voormalige studente van de Universiteit Tilburg de Wanderwatch heeft ontwikkeld. Zij heeft zelf drie kinderen waarvan er een er continu tussenuit glipt. Een grapje dat ze hem eigenlijk een chip moesten inplanten bracht ze op het idee.

Speciaal voor kinderen

De Wanderwatch is geen gewone telefoon, en ook geen standaard smartwatch maar één die speciaal is ontwikkeld voor kinderen tussen de 6 en 11 jaar. Onder andere met als doel om het buiten spelen te stimuleren. Daardoor worden de (voor kinderen) onmisbare beeldschermpjes gecombineerd met games die je alleen in de buitenlucht kan spelen. Zo hebben ze niet langer een excuus om binnen te blijven!

In verhouding voor een smartwatch een vrij groot scherm op van 1,54 inch, ideaal om te gamen. De smartwatch combineert een speciaal design met hoog contrast zodat het goed zichtbaar is voor kinderen. Naast dat het een ‘gewoon’ horloge is, heeft hij speciale functies. De smartwatch weegt 65 gram is daardoor lekker licht.

• Klok; wat is een horloge zonder klok?
  • Camera; in de smartwatch zit een camera verwerkt om foto’s mee te maken.
  • Chat; je kan zowel gesproken berichten versturen, handig voor de kinderen die nog niet kunnen lezen. Ook is het mogelijk om tekeningen of tekst te versturen. Kun je chatten met je ouders, of gewoon met vriendjes.
  • GPS-tracker; in de smartwatch zit een gps verwerkt, als ouder kan je zo zien waar je kind zich bevindt. Mocht het nodig zijn dan zit er op de smartwatch een alarmknop waarmee je je ouders kan waarschuwen. Hiervoor dien je een app te downloaden via Android of iOs. Omdat veiligheid centraal staat kan je zelf een gebied afbakenen waar je kind mag spelen.
  • Muziek; via wifi kan je je favoriete muziek streamen.
  • Zaklamp

Buiten spelen met de wanderwatch

Zo’n smartwatch is natuurlijk leuk. Maar, het zijn vaak de ouders die het fijn vinden als hun kind dat draagt. In het begin is het misschien nog stoer maar al snel zullen ze het ‘vergeten’. Met behulp van de games zorg je ervoor dat de kinderen intrinsiek gemotiveerd worden om deze te dragen. Door buiten te spelen kunnen kinderen zelf de wereld ontdekken. In het games center vind je meerdere spellen. Of worden ze gestimuleerd om zelf een spel te bedenken. In totaal zijn er drie games beschikbaar.

• Geluidenapp; de kinderen bedenken zelf een spel; zo gaan ze bijvoorbeeld zwaardvechten met stokken die ze gevonden hebben in de natuur. Met het geluid erbij, klinkt het alsof ze echt aan het vechten zijn. Of wat dacht je van een sirene als de politie er aankomt.
  • Schat zoeken; bij de Wanderwatch krijg je een magische steen. Als je die via Bluetooth koppelt met de Wanderwatch kan je er verstoppertje mee spelen. Iemand verstopt de steen en met behulp van de app kan je hem zoeken. Een soort kruising tussen geo caching en warmer-kouder.
  • Balanceren; op het scherm verschijnt een roos en een balletje. De uitdaging is om het balletje in het midden van het scherm te houden. Dit kan je zo moeilijk maken als je zelf wil. Door te beginnen met gewoon stabiel met twee benen op de grond staan. Maar daarna uitdagend door te bewegen, te balanceren of tijdens het schommelen of een andere spel je horloge zo recht mogelijk te houden. Zo krijgt alles een nieuwe dimensie.

En wees gerust; je kan als ouder schooltijd instellen. Tijdens die tijd is het alleen mogelijk om de klokfunctie te gebruiken en geen spelletjes te spelen!

Veiligheid

Onlangs was er veel gedoe over de veiligheid van Smartwatches, dat ze makkelijk te kraken zouden zijn bijvoorbeeld. De Wanderwatch is ook getest en is veilig. Er zijn meerdere connectiemogelijkheden met behulp van bluetooth, wifi, 3G en GPS. Voor de 3G wordt de smartwatch geleverd met een prepaid simkaart met een vast tarief in Europa en Amerika. De oplader wordt opgeladen via een magnetische oplader.

Review; Onze ervaringen met de Wanderwatch

Oké, ze is nog geen zes jaar maar haar vriendinnetjes wel. Toen ze de doos zag werd ze al helemaal enthousiast. Ze is aan het oefenen met klok kijken en je eigen horloge is dan wel heel erg stoer. Zeker omdat het geen overduidelijke 2 euro speelgoedhorloge is van de Action. Ze voelde zich hier heel wat mee en liet hem op school door haar vriendinnetjes bewonderen. Het perfecte tussenmaatje als opstap naar een eigen telefoon wat ze voorlopig echt nog niet gaat krijgen!

En wat betreft het buitenspelen; was het voorheen dat ze vroeg om de tablet om spelletjes te spelen wil ze nu graag naar buiten om te spelen. Natuurlijk hoort vies worden erbij als je buiten speelt, maar het is wel fijn dat ze nu niet over een natte glijbaan hoeven nadat het heeft geregend, of uitglijden omdat het glad is geworden. Ongeacht het weer kunnen ze toch gewoon lekker hun energie kwijt. Missie geslaagd!

Meer informatie over de Wanderwatch vind je hier. De Wanderwatch is dan ook het perfecte cadeau voor de feestdagen! Deze koop je onder andere bij Intertoys.

Summary
Review Date
Reviewed Item
Wanderwatch review; onze ervaringen met deze smartwatch voor buitenspelen
Author Rating
51star1star1star1star1star

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Verslaafd aan chocola en sinds kort aan bloggen. Houdt van reizen, lekker eten en natuurlijk quality time doorbrengen met het gezin. Altijd in voor een spontane actie.