Toen ik nog op de basisschool zat hing er achterin de klas een poster met de leus ‘Verbeter de wereld, begin bij jezelf’. Destijds was er wel al aandacht voor het milieu, en dat is de afgelopen jaren flink toegenomen. Iedereen probeert op zijn of haar eigen manier een bijdrage te leveren, de één doet dat door een oplossing te bedenken voor de plastic soep in de oceaan, de ander koopt herbruikbare zakjes om het fruit en brood uit de supermarkt mee te nemen naar huis. Naast de verpakkingsmaterialen is het ook goed om rekening te houden met wat en hoeveel je koopt aan etenswaren. Voedselverspilling voorkomen is daarnaast niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Wist je dat we jaarlijks 145,- euro per persoon kunnen besparen door minder te verspillen! Zelf probeer ik hier heel erg op te letten, ik vind het altijd vreselijk als ik iets moet weggooien. Daarom ging ik op zoek naar 15 tips om het voor iedereen makkelijker te maken.

Voorraad in de gaten houden

Een tip die ik van veel mensen hoor is dat ze in de keuken een lijstje hebben hangen waar ze kunnen noteren wat er op is. Zelf heb ik het een tijdje geprobeerd met een notitie-app op de telefoon. Je hebt altijd wel producten die je standaard in huis wil hebben, als die op zijn zet je ze op het lijstje zodat je ze kan halen. Voordat ik boodschappen ga doen kijk ik ook altijd even wat er nog ligt, om te voorkomen dat je dubbel haalt. Zeker als het gaat om verse producten.

Tip: Het Voedingscentrum heeft de ‘koelkastklem‘ een klem die je op een plank in de koelkast kan klemmen en je de restjes kan bewaren. Zo zie je meteen wat je nog hebt liggen, wat snel op moet.

Spelen met ingrediënten

Het kan altijd, dat je toch minder tomaten gebruikt dan verwacht? Heb je in de aanbieding extra prei gekocht en ben je op zoek naar een recept waar je dit voor kan gebruiken? Of zit een pak tegen de houdbaarheidsdatum aan? Check dan eens de receptenzoeker op de website van het Voedingscentrum. Hier kan je invoeren welke ingrediënten je hebt liggen en krijg je tips van recepten die je daarmee kan maken en ook nog eens lekker, verrassend en gezond zijn!

Weekmenu maken

In het verlengde van het boodschappenlijstje kan je een weekmenu maken. Door vooraf te bedenken wat je wilt gaan eten die week kan je gericht een boodschappenlijstje opstellen en boodschappen doen. Op het internet vind je veel voorbeelden van weekmenu’s die je kunnen inspireren bij het maken van een keuze. Door een weekmenu op te stellen zal je merken dat je ook een stuk gevarieerder gaat eten, en voorkomt dat je sneller teruggrijpt op de standaardrecepten. Ook voorkomt het dat je last-minute nog moet gaan nadenken en er wellicht voor kiest om eten te bestellen, dat zie je ook terug in je portemonnee. Daarnaast kan je rekening houden met welke ingrediënten je gebruikt zodat als je ergens maar een halve van nodig hebt die week nog een ander recept erbij zoekt met hetzelfde ingrediënt.

Boodschappenlijstje

Met behulp van de input van wat je nog in de voorraad hebt en wil gaan maken als onderdeel van het weekmenu, kan je een boodschappenlijstje opstellen. Zo weet je precies wat je wel of niet nodig hebt, voorkom je impulsaankopen wat ook weer voordeliger is voor je portemonnee en ben je ook nog eens sneller klaar met boodschappen doen!

Zelf vind ik het heel handig om online boodschappen te doen, op basis van het standaard boodschappenlijstje kan je precies aanvinken wat je die keer wel of niet nodig hebt.

Portioneren

Als ik boodschappen doe koop ik bij voorkeur grotere hoeveelheden, zoals 1 kg gehakt of een grote zak sperziebonen. Dat scheelt tenslotte weer in je portemonnee. Bij het opruimen portioneer ik dit naar hoeveelheden die we gebruiken. Zo kunnen we 1 kg gehakt gebruiken voor meerdere maaltijden. Als ik dan ga koken pak ik de hoeveelheid die ik nodig heb.

Invriezen

Naast portioneren ben ik ook groot fan van invriezen. Door producten in te vriezen kan je ze veel langer gebruiken. In onze vriezer vind je dus niet alleen diepvriesproducten, maar ook groenten en vis en aardappelschijfjes. Groenten die direct ingevroren worden zijn net zo gezond als dat je ze vers koopt dus ook daar hoef je niets op in te leveren. Ook bijvoorbeeld brood en een aantal soorten fruit kan je prima in de diepvries bewaren. En het voorkomt dat je het moet weggooien of om de dag een nieuwe moet halen. In de vriezer blijft eten vaak minimaal een maand goed.

Bewaren

Naast invriezen is het ook goed om op te letten waar je wat bewaart om te voorkomen dat je het moet weggooien. Zo kan je appels en kiwi’s beter niet bij ander fruit in de fruitschaal bewaren. Of is het beter om tomaten niet in de koelkast te bewaren. Over het algemeen kan je een indeling maken tussen: vriezer, koelkast, koele plek en op kamertemperatuur.

Tip: Op de bewaarwijzer vind je terug waar je wat en hoe lang kunt bewaren!

Op maat koken

Zelf hebben we iedere week voor drie dagen een maaltijdbox. Daardoor eten we ten eerste gevarieerder, hoef ik niet na te denken over wat we gaan eten en wordt alles in de juiste