Voedselverspilling; 15 tips om te voorkomen

Toen ik nog op de basisschool zat hing er achterin de klas een poster met de leus ‘Verbeter de wereld, begin bij jezelf’. Destijds was er wel al aandacht voor het milieu, en dat is de afgelopen jaren flink toegenomen. Iedereen probeert op zijn of haar eigen manier een bijdrage te leveren, de één doet dat door een oplossing te bedenken voor de plastic soep in de oceaan, de ander koopt herbruikbare zakjes om het fruit en brood uit de supermarkt mee te nemen naar huis. Naast de verpakkingsmaterialen is het ook goed om rekening te houden met wat en hoeveel je koopt aan etenswaren. Voedselverspilling voorkomen is daarnaast niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Wist je dat we jaarlijks 145,- euro per persoon kunnen besparen door minder te verspillen! Zelf probeer ik hier heel erg op te letten, ik vind het altijd vreselijk als ik iets moet weggooien. Daarom ging ik op zoek naar 15 tips om het voor iedereen makkelijker te maken.

Voorraad in de gaten houden

Een tip die ik van veel mensen hoor is dat ze in de keuken een lijstje hebben hangen waar ze kunnen noteren wat er op is. Zelf heb ik het een tijdje geprobeerd met een notitie-app op de telefoon. Je hebt altijd wel producten die je standaard in huis wil hebben, als die op zijn zet je ze op het lijstje zodat je ze kan halen. Voordat ik boodschappen ga doen kijk ik ook altijd even wat er nog ligt, om te voorkomen dat je dubbel haalt. Zeker als het gaat om verse producten.

Tip: Het Voedingscentrum heeft de ‘koelkastklem‘ een klem die je op een plank in de koelkast kan klemmen en je de restjes kan bewaren. Zo zie je meteen wat je nog hebt liggen, wat snel op moet.

Spelen met ingrediënten

Het kan altijd, dat je toch minder tomaten gebruikt dan verwacht? Heb je in de aanbieding extra prei gekocht en ben je op zoek naar een recept waar je dit voor kan gebruiken? Of zit een pak tegen de houdbaarheidsdatum aan? Check dan eens de receptenzoeker op de website van het Voedingscentrum. Hier kan je invoeren welke ingrediënten je hebt liggen en krijg je tips van recepten die je daarmee kan maken en ook nog eens lekker, verrassend en gezond zijn!

Weekmenu maken

In het verlengde van het boodschappenlijstje kan je een weekmenu maken. Door vooraf te bedenken wat je wilt gaan eten die week kan je gericht een boodschappenlijstje opstellen en boodschappen doen. Op het internet vind je veel voorbeelden van weekmenu’s die je kunnen inspireren bij het maken van een keuze. Door een weekmenu op te stellen zal je merken dat je ook een stuk gevarieerder gaat eten, en voorkomt dat je sneller teruggrijpt op de standaardrecepten. Ook voorkomt het dat je last-minute nog moet gaan nadenken en er wellicht voor kiest om eten te bestellen, dat zie je ook terug in je portemonnee. Daarnaast kan je rekening houden met welke ingrediënten je gebruikt zodat als je ergens maar een halve van nodig hebt die week nog een ander recept erbij zoekt met hetzelfde ingrediënt.

Boodschappenlijstje

Met behulp van de input van wat je nog in de voorraad hebt en wil gaan maken als onderdeel van het weekmenu, kan je een boodschappenlijstje opstellen. Zo weet je precies wat je wel of niet nodig hebt, voorkom je impulsaankopen wat ook weer voordeliger is voor je portemonnee en ben je ook nog eens sneller klaar met boodschappen doen!

Zelf vind ik het heel handig om online boodschappen te doen, op basis van het standaard boodschappenlijstje kan je precies aanvinken wat je die keer wel of niet nodig hebt.

Portioneren

Als ik boodschappen doe koop ik bij voorkeur grotere hoeveelheden, zoals 1 kg gehakt of een grote zak sperziebonen. Dat scheelt tenslotte weer in je portemonnee. Bij het opruimen portioneer ik dit naar hoeveelheden die we gebruiken. Zo kunnen we 1 kg gehakt gebruiken voor meerdere maaltijden. Als ik dan ga koken pak ik de hoeveelheid die ik nodig heb.

Invriezen

Naast portioneren ben ik ook groot fan van invriezen. Door producten in te vriezen kan je ze veel langer gebruiken. In onze vriezer vind je dus niet alleen diepvriesproducten, maar ook groenten en vis en aardappelschijfjes. Groenten die direct ingevroren worden zijn net zo gezond als dat je ze vers koopt dus ook daar hoef je niets op in te leveren. Ook bijvoorbeeld brood en een aantal soorten fruit kan je prima in de diepvries bewaren. En het voorkomt dat je het moet weggooien of om de dag een nieuwe moet halen. In de vriezer blijft eten vaak minimaal een maand goed.

Bewaren

Naast invriezen is het ook goed om op te letten waar je wat bewaart om te voorkomen dat je het moet weggooien. Zo kan je appels en kiwi’s beter niet bij ander fruit in de fruitschaal bewaren. Of is het beter om tomaten niet in de koelkast te bewaren. Over het algemeen kan je een indeling maken tussen: vriezer, koelkast, koele plek en op kamertemperatuur.

Tip: Op de bewaarwijzer vind je terug waar je wat en hoe lang kunt bewaren!

Op maat koken

Zelf hebben we iedere week voor drie dagen een maaltijdbox. Daardoor eten we ten eerste gevarieerder, hoef ik niet na te denken over wat we gaan eten en wordt alles in de juiste hoeveelheid aangeleverd zodat je niets hoeft weg te gooien. Ook als je geen maaltijdbox hebt, kan je dit doen door voordat je gaat koken eerst alle ingrediënten klaar te zetten in de juiste hoeveelheid en de rest weer goed op te bergen voor een andere keer. Op die manier voorkom je dat je eten moet weggooien.

Houd rekening met de houdbaarheidsdatum

Op veel producten zit een houdbaarheidsdatum; controleer regelmatig of er producten zijn die hier tegenaan zitten. Denk bijvoorbeeld aan het pak melk in de koelkast of vleeswaren. Het is wel goed om je er van bewust te zijn dat er een verschil zit in houdbaarheidsdatum per product.

  • Bederfelijke producten zoals vlees en vis hebben een TGT-datum (te gebruiken tot). Deze kun je beter niet meer opeten na de datum, er kunnen dan namelijk bacteriën zijn uitgegroeid waar je ziek van wordt.
  • Producten zoals melk, yoghurt en kwark hebben een THT-datum (ten minste houdbaar tot). Deze mogen na deze datum niet meer verkocht worden, maar kun je vaak nog wel veilig eten tot 2/3 dagen na de datum.
  • Producten met een THT-datum die je ongekoeld bewaart, zoals ongekookte pasta en rijst, en blikken en potten groenten en bonen, kun je vaak maanden na de datum nog veilig eten.
  • Bij fruit en groente zonder datum kun je ook je zintuigen gebruiken (kijken, ruiken en proeven) om het product te beoordelen. Als je bijvoorbeeld ziet dat de bananen beginnen te verkleuren kan je die het beste nog die dag meegeven voor het 10-uurtje op school, of door een smoothie gooien.

Bron

Boodschappen doen op basis van houdbaarheidsdatum

Mijn moeder woont tegenover de supermarkt. Als ze geen idee heeft wat ze die avond wil gaan eten, bepaalt ze dit vaak op basis van het aanbod in de supermarkt. Het eten wordt namelijk afgeprijsd op het moment dat het tegen de houdbaarheidsdatum aan zit om te voorkomen dat het weggegooid moet worden. Weggeven aan voedselbanken of een opvang is tegenwoordig ook aan zeer strenge eisen gebonden. Zo is het altijd een verrassing wat je gaat eten, scheelt het in je portemonnee en werk je mee om voedselverspilling te voorkomen.

Buitenbeentjes

Als ik online boodschappen doe bestel ik er vaak een zakje buitenbeentjes bij. Dit zijn fruit en groenten die afwijkend zijn van het formaat zoals ze normaal verkocht zouden worden, maar waar verder niets mis mee is. Om te voorkomen dat deze producten weggegooid moeten worden, kan je ze als buitenbeentjes kopen. Bijvoorbeeld als zak gesorteerd of juist in een doos waarbij de inhoud kan variëren omdat het afhankelijk is van de producten die binnenkomen.

Geen overvolle borden opscheppen

Bij kinderen weet je nooit hoeveel honger ze hebben, of wat ze vandaag wel of niet lekker vinden. Zelf zijn we opgegroeid met ‘je moet je bord leeg eten’, ook als je vol zit. Nu ben ik daar geen voorstander van om te dwingen het bord leeg te eten. Toch vind ik het fijn als de bordjes leeg zijn en er niets weggegooid hoeft te worden. Daarom schep ik liever iets minder op, zodat ze als het bord leeg is bij kunnen pakken in plaats van dat de helft blijft staan. Wat in de pan zit kan je dan altijd als restje bewaren voor een andere keer.

Ook als het gaat om de lunch weet je nooit vooraf hoeveel trek ze hebben. Je wil ook niet dat ze honger hebben. Daarom probeer ik altijd een gevarieerd lunchtrommeltje mee te geven zodat er altijd iets bij zit zodat ze met een volle maag de middag kunnen beginnen. Als ze dan thuiskomen controleer ik altijd even of de lunchtrommeltjes wel leeg zijn, voordat ik een nieuwe boterham smeer.

Monkey Plate & Kliekjesdag

Volgens mij echt een typisch Hollands begrip; kliekjesdag. Op die dag eet je alles wat er is overgebleven van de dagen ervoor. Als het niet veel is (1 portie) wil ik het ook nog wel eens de volgende dag als lunch opeten als de kinderen op school zitten. Als het meer is eten we er rustig twee avonden van. Of combineren we het met elkaar. Ook ideaal voor als de kinderen een gerecht echt niet lekker vinden maar het restje nog wel. Hebben ze, na het geproefd te hebben, toch een normale maaltijd op. Kliekjes kun je in de koelkast 2 dagen bewaren.

Waar mijn kinderen, en ook kinderen die hier komen spelen, echt gek op zijn is de monkey plate. Dit is een bord gevuld met allemaal lekkere hapjes. Denk bijvoorbeeld aan mandarijntjes, schijfjes komkommer, druiven, minitomaten etc. Het voordeel is dat je een gevarieerd menu voorschotelt zodat ze kunnen pakken wat ze lekker vinden en dus beter eten dan als je alleen een koekje of een appel geeft. Zo’n monkey plate is ideaal om restjes op te maken. Zoals de halve komkommer die we nog hadden liggen.

Receptenapp Slim Koken

Het Voedingscentrum heeft een heel handige Receptenapp Slim Koken ontwikkeld vol met tips en informatie rondom bijvoorbeeld het kopen en bewaren van producten. Daarnaast vind je hier ook inspiratie met heerlijke recepten en kan je een weekplanning maken. Een absolute musthave dus om te downloaden!

Wat doe jij om voedselverspilling te voorkomen?

Stock photo’s from Shutterstock

Summary
Review Date
Reviewed Item
Voedselverspilling Nederland; Wat is het, oorzaken en oplossingen om te voorkomen
Author Rating
51star1star1star1star1star

Linda

Publisher at Mamaliefde
Linda is oprichter van Mamaliefde.nl, getrouwd en moeder van een koningskoppel bestaande uit een self-proclaimed prinses en een nieuwsgierige zoon. Verslaafd aan chocola en sinds kort aan bloggen. Houdt van reizen, lekker eten en natuurlijk quality time doorbrengen met het gezin. Altijd in voor een spontane actie.

Comments ( 3 )

  • Ik probeer er al een tijd op te letten om minder voedsel te verspillen, maar het blijft lastig. De tips zijn zeker welkom!

    • Eten in bakjes bewaren voor de kinderen (die niet meer thuis wonen )Invriezen.
      Of voor onzelf na een drukke werkdag.

  • Kippen! Ik krijg met regelmaat restjes oud brood, bloemkoolbladeren of ander ‘afval’ van mn (schoon)moeder. Mijn kippen zijn er blij mee! Kliekjes vries ik op mijn beurt weer in en gaan terug naar mn schoonmoeder.

Enroll Your Words

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

To Top