Vlak buiten Parijs vind je de stad Versailles dat vooral bekend is geworden vanwege het enorme paleis wat hier staat met zijn prachtige tuinen die over de hele wereld bekend zijn en velen hebben geïnspireerd. Omdat de hofhouding hierheen werd verhuisd volgde ook de rest van de adel met als gevolg dat het hier schittert van de pracht en praal.

Lees ook: Review Villages Nature Paris; Center Parcs naast Disneyland en vlakbij Parijs!
Lees ook: Stedentrip Parijs; Bezienswaardigheden en tips per arrondisement
Lees ook: Stedentrip Parijs met kinderen
Lees ook: Uitstapjes in de omgeving van Parijs; St. Denis & Chantilly
Lees ook: Versailles paleis, tuinen en de stad
Lees ook: Disneyland Parijs met kinderen

Versailles geschiedenis van kasteel tot paleis

Gaat het om pracht en praal, dan kan niets Versailles verslaan. Dit extravagante paleis, gebouwd tijdens de regering van Lodewijk XIV, is niet het oudste of grootste kasteel van Frankrijk, maar als er één paleis echt koninklijk en beroemd is, dan is het toch wel dit paleis. Hoewel Lodewijk XIV het paleis en de beroemde tuinen realiseerde, behoorde het landgoed oorspronkelijk aan zijn vader, Lodewijk XIII.

Als enthousiast jager, bouwde Lodewijk XIII in 1623 een jachthuis in de bossen; het was zo bescheiden dat iemand uit zijn tijd het omschreef als een ‘miserabel onderkomen waar zelfs een eenvoudige landedelman geen plezier aan kon beleven’. In 1634 vergrootte Lodewijk XIII het kasteel. Toen hij negen jaar later overleed, was zijn zoon nog maar vijf jaar. De jongen hield van het kleine kasteel, maar de aanleiding om er later zoveel geld en tijd aan te besteden en er uiteindelijk het hof naartoe te verplaatsen, had meer te maken met de politieke gebeurtenissen dan de landelijke charmes van het kasteel.

Tijdens zijn 72-jarige regeerperiode bleef Lodewijk XIV oneindig geld aan het kasteel uitgeven. Hij huurde de beste ontwerpers in die Frankrijk te bieden had. Het paleis van Versailles is niet los te zien van de persoonlijkheid van de koning (zijn achterkleinzoon Lodewijk XV en achterachterkleinzoon Lodewijk XVI hebben slechts kleine veranderingen aangebracht). Het paleis weerspiegelde op volmaakte wijze de ambities van de Zonnekoning, die als absoluut vorst regeerde. Het idee daarvan is dat hij zijn taak als koning van God gekregen had en hij alleen besliste over alles. Het volk accepteerde dat (eerst) vanwege dat geloof. Toen Versailles in 1682 de residentie werd, moest het worden uitgebreid om de gehele hofhouding en het personeel te kunnen herbergen.

Lees ook: Leukste kastelen van Nederland; Top 10 met kind bezoeken

Interieur Paleis Versailles

De staatsievertrekken geven een indruk van Lodewijk XIV’s regeerideeën: de zalen en kamers werden alle gedecoreerd in goud en marmer en gegroepeerd als de planeten rond de zon (het koninklijk embleem). Direct na voltooiing van deze zalen besloot Lodewijk dat hij meer privéruimte nodig had, zodat vanaf 1684 deze ruimtes werden bestemd voor officiële functies en koninklijke ontvangsten, terwijl de koning in het oude deel van het paleis woonde.

Alles in Versailles werd beheerst door het protocol en de etiquette, zelfs in de privévertrekken van de koning. Leden van het hof vochten om het voorrecht om daar ontvangen te mogen worden, met name voor de ceremonies rond het “Koninklijk Hemels Lichaam”. Dit is heel goed nagespeeld in de film “Marie Antoinette” (2006).

De in karmozijn en verguldsel gedecoreerde slaapkamer van de koning is teruggebracht in de staat zoals die was op de sterfdag van de koning op 1 september 1715.

De gouden glorie van de koninginnenkamer is nog spectaculairder, hoewel de vrouwen die daar leefden (twee koninginnen, echtgenoten van twee kroonprinsen en de vrouw van de oudste zoon van de koning) nog minder privacy kenden. Deze vrouwen baarden in totaal 19 kinderen; een bevalling werd altijd in het openbaar gedaan (veel personeel en familie eromheen) om te verzekeren dat geen surrogaat het koninklijk nakomelingenschap kon claimen.

Het met pauwenveren versierde hemelbed is een kopie. In de antichambre van de Grand Couvert hangt een indringend portret van de koningin met drie van haar kinderen.

Nergens is Lodewijk XIV’s behoefte aan grandeur zo duidelijk te zien als in de gouden, enigszins opzichtige Spiegelzaal die over de gehele lengte van het paleis loopt en op de enorme tuinen uitkijkt. Tegenover de 17 hoge ramen zijn op de tegenoverliggende wand 17 grote Franse spiegels geplaatst, terwijl op het panelenplafond de diplomatieke en militaire overwinningen op vreemde mogendheden als Spanje en Nederland zijn vastgelegd.

Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd Versailles gebruikt door het geallieerde oorlogscommando; het Verdrag van Versailles werd op 28 juni 1919 in de Spiegelzaal getekend.

Tuinen van Versailles

Op de drassige, hellende grond ontwierp André Le Nôtre het beste voorbeeld van een formele Franse tuin. In een tijd dat men meende dat de natuur door de mens diende te worden geregeerd, begon Le Nôtre aan een omvangrijk drainagewerk. Hij liet enorme massa’s aarde verschuiven om de terrassen te vormen; die beginnen met de parterre d’Eau, twee symmetrische vijvers direct onder de ramen van de Spiegelzaal, en lopen door naar het Bassin d’Apollon en het Grand Canal. De koning was zo trots op zijn tuinen dat hij een gedetailleerde instructie schreef hoe men de tuinen moest bezoeken.

Hoewel stijf in ontwerp en gegroepeerd rond twee hoofdassen, één van oost naar west, de andere van noord naar z