Een zwangerschap gaat (bijna) altijd gepaard met moeheid. En dan niet zomaar een beetje moe, maar zo moe dat je niet weet hoe je ooit nog van die bank af moet komen. Gelukkig duurt dat niet je hele zwangerschap. Wanneer is de moeheid het ergst en wat kun je dat het beste doen? In deze blog vind je de 10 belangrijkste tips.

Lees ook: Mama is moe; 7 tips om meer energie krijgen
Lees ook: Zwanger in de zomer; last van warmte aanvallen en irritaties
Lees ook: Ayurveda; Wat is het, en kruiden / eten die helpen bij het creëren van meer rust
Lees ook: Taken vader om te betrekken bij zwangerschap; inclusief tips gedrag en gevoelens partner

Moeheid eerste trimester

In het eerste trimester, uitgerekt tot ongeveer 16 weken, speelt moeheid een grote rol. De ene week heb je misschien nergens last van, terwijl je de andere week zo moe bent dat het niet meer leuk is. Tijdens mijn zwangerschap hield ik een dagboekje bij, en daar staat in: ‘Ik ben zó verschrikkelijk moe… Maar ja, deze week groeien de hersenen extra hard zegt de zwangerschapskalender…’ En dat is ook zo: er gebeurt nogal wat in je lijf! Alle energie gaat daar eerst heen.

In het begin is het voor de meeste vrouwen lastig om aan die moeheid toe te geven. Want hoezo moe, het is toch nog maar 10 uur ‘s morgens. Wat heb ik nu eigenlijk gedaan? Tijdens je zwangerschap moet je moeheid niet meten met hetgeen je wel of niet gedaan hebt. Al lig je plat op de bank, dan is je lichaam nog hard aan het werk van binnen.

Voel je je moe? Ga dan liggen als het kan. Geef eraan toe. En ga je in ieder geval niet schuldig zitten voelen.

Moeheid tweede trimester

De eerste weken van het tweede trimester kan de moeheid nog aanhouden. Je wordt dan bijna moedeloos, want iedereen zei dat het tweede trimester zoveel beter zou zijn. Nou, waar blijft die energie? Tegen de 16 á 18 weken voel je die energie langzaam weer terug komen. Je voelt je eindelijk weer een beetje normaal en je buik zit nog niet in de weg.

Daarom is het tweede trimester hét moment om je voor te bereiden op je baby. Je baby-uitzet bij elkaar zoeken, een kamertje klaarmaken, misschien nog een project afronden… Wacht er niet mee, nu heb je de kans. Maar werk je ook weer niet uit de naad, want je bent nog steeds zwanger.

Moeheid derde trimester

In het derde trimester keert de moeheid weer terug. Je buik is veel groter en zwaarder en die sjouw je de hele dag met je mee. Je lijf werkt hard voor je baby, je baby is groter en vraagt dus meer qua bouwstoffen en bloedtoevoer. Daarnaast ben je zelf druk met dingen afronden.
Je hersenen helpen de moeheid expres een handje: in de laatste weken van je zwangerschap word je blikveld door hormonen kleiner. Al ben je nog zo’n sociaal persoon en in voor een feestje; opeens lijkt een avondje bankhangen véél aantrekkelijker dan dat leuke personeelsfeest. Of die ene verjaardag.

Hierdoor rust je meer uit en ben je meer gefocust op jezelf en je eigen gezinnetje. Heel cliché en niet spannend, maar wat is daar eigenlijk mis mee? Probeer er aan toe te geven. Door die rustmomenten te hebben, sta je automatisch meer stil bij wat er komen gaat. Hierdoor ben je beter voorbereid op je bevalling en kun je alle emoties van de bevalling en daarna beter verwerken. Je maakt als het ware nu je hersenen vast wat leger, zodat straks al die nieuwe emoties en ervaringen en netjes bij passen.

Tips moeheid zwangerschap

Die moeheid is er dus vooral in het eerste en laatste trimester. Dus ook terwijl je werk gewoon doorgaat en je naast je werk ook nog weleens wat wilt en moet doen. Hoe ga je daar mee om?

  • Een dutje. Een dutje is het beste medicijn. Wetenschappers zeggen dat het ideale dutje 40 minuten is, handig om te weten maar die tijd heb je niet altijd. Gelukkig helpt een kwartiertje liggen ook al een hoop. En dan geen telefoon in de buurt natuurlijk…
  • Momentje rust. Slaap je ‘s nachts niet als je overdag een dutje doet? Zorg dan voor een momentje rust. Een momentje rust betekent geen schermpjes, want schermpjes houden je hersenen hyperactief vanwege het blauwe licht. Maar een tijdschrift, puzzelboekje of gewoon even je ogen dicht helpt je hersenen ook om even een time-out te nemen.
  • Me-time. Misschien is dit niet je eerste zwangerschap en werk je ook nog, dan is het opletten geblazen dat je af en toe een momentje me-time hebt. Echte me-time is zonder andere mensen en echt gericht op jezelf. Natuurlijk is een avondje met vriendinnen ook een vorm van me-time, maar zorg ook dat je me-time alleen hebt. Denk bijvoorbeeld aan een rondje wandelen of fietsen buiten (goed voor je beweging!), kleuren, tekenen of schilderen of een hobby zoals diamond painting. Let er dan wel op dat je afspreekt met je huisgenoten dat ze je even niet storen. Al is het een kwartier of zelfs een halfuur. Als jij weet dat je die tijd absoluut niet gestoord zal worden, geeft dat al een hoop ontspanning. Op zoek naar inspiratie? Kijk dan eens op mijn persoonlijke blog www.scharrelhippie.com, daar vind je elke week een nieuwe DIY en inspiratie voor kleuren, tekenen en ga zo maar door. Voel je welkom!
  • Gezond eten en genoeg drinken. Van te weinig vocht in je lijf en te weinig bouwstoffen zoals vitaminen, wordt je lijf moe. Je energiemotor krijgt dan te weinig brandstof, dus hoe zou je je dan ooit níet moe kunnen voelen? Let er dus op dat je genoeg drinkt. Koop bijvoorbeeld een fles van een halve liter, en spreek met jezelf af dat je die 4 keer per dag leeg moet drinken. Als je 2 of 3 koppen thee tussendoor neemt, is 3 keer leegdrinken voldoende. Let daarnaast op genoeg fruit en groenten.
  • Bezem door je agenda. Dit is een moeilijk punt. Want er is zoveel wat je aandacht vraagt en wat ga je dan skippen? Toch voel je je een stuk beter als je de bezem door je agenda haalt. Waar ben je écht nodig? Wat wil je écht niet missen? En de rest is sorry, maar helaas. Je hebt nu het geluk dat de meeste mensen begrip hebben omdat je zwanger bent. Haal dus nu de bezem door je agenda en houdt dat vast, ook na je bevalling. Je hebt dan een kleine om voor te zorgen, dat kost ook de nodige energie. Natuurlijk krijg je er veel voor terug, maar toch. Plan bijvoorbeeld één avond in de week voor jezelf en/of je gezin. Standaard de woensdagavond bijvoorbeeld. Het geeft je de hele week een gevoel van rust.
  • Slapen. Erg logisch, slapen helpt om je minder moe te voelen. Maar slapen kan behoorlijk lastig zijn als je zwanger bent. Probeer toch je slaap te pakken. Drink een kop warme thee, koop een zwangerschapskussen om mee te slapen, vraag je partner om een massage. Het helpt toch een beetje. Kan je echt niet slapen? Ga dan gewoon rustig liggen en probeer te voelen hoe je lichaam slaapt. Je hoofd blijft dan misschien wel wakker, maar je lijf rust toch uit. En wie weet, val je toch nog in slaap.
  • Beweeg voldoende. Oké, je hoeft niet aan karate te gaan doen met je zwangere buik. Maar voldoende bewegen is en blijft wel belangrijk. Probeer elke dag minstens een halfuur goed te bewegen, denk aan: lopen, fietsen of zwemmen. Bij deze sporten komt je buik het minst in gevaar en heb je de minste kans op blessures.
  • Vast patroon. Het klinkt misschien wat saai, maar het valt echt mee. Je lichaam functioneert het best als je min of meer een vast patroon aanhoudt. Dus elke dag rond dezelfde tijd opstaan, eten, werken, ontspannen en weer gaan slapen. Je lichaam ‘weet’ dan al wat er komt en hoeft zich niet steeds aan te passen aan wat er nu weer gaat gebeuren. Je kindje zit straks ook in een bepaald patroon en slaapt het snelst door als je een duidelijk dagritme aanhoudt. Kun je nu vast oefenen! En nee, een keertje een ‘gekke dag’ maakt natuurlijk niets uit.
  • Vermijd stress. Helaas niet altijd mogelijk, maar je kunt het toch wel wat vermijden: stress. Is er een taak die je op je kunt nemen, maar hoeft het niet per se? Doe het niet. Kies voor de makkelijke weg. Jouw tijd komt wel weer, en waarom zou je altijd op de toppen van je kunnen moeten lopen? Ga wat vroeger naar bed, zo ervaar je minder stress. En wees tevreden met ‘ietsje minder’. Het hoeft niet perfect.
  • Haal beter adem. Zodra je stress ervaart ga je anders ademhalen, sneller en daardoor minder diep. Daardoor krijg je minder zuurstof in je lijf en neemt je gevoel van stress alleen nog maar toe. Wen jezelf aan om elk heel uur, dus 2 uur etc., even een ‘adempauze’ te nemen. Concentreer je een paar minuten op je ademhaling, adem diep in en uit. Ik probeer het ook nu ik dit schrijf, en het werkt echt. Je voelt je even ‘landen’ tussen alle bezigheden. Ja, mijn wasmachine is straks klaar en mijn dochter is even naar de oppas en ik werk. En ik adem. Ik leef.

Tot slot; je bent niet alleen!

Tijdens je zwangerschap ga je een rollercoaster van gevoelens in. Dat voel je gelukkig niet elke dag, maar soms kan het je wel aanvliegen. Kan ik dat wel, mama zijn? Zou alles wel goed zijn? Zou hij of zij het kamertje wel mooi vinden? En ga zo maar door. Deel die gevoelens met je partner, een vriendin, je ouders of die ene meid op de zwangerschapsyoga. Door te praten uit je je gevoelens, word je op ideeën gebracht en voel je je meer gesteund door je omgeving. Grappig hè, door zelf meer te vertellen voel je je meer gesteund door je vrienden en familie. En dat zorgt voor minder stress, makkelijker in slaap vallen en dus minder vermoeidheid.

Had jij ook zo’n last van vermoeidheid tijdens de zwangerschap?

pregnant woman resting stockphoto from Shutterstock / monkey business image

Martine Pieters-de Wit

Op koningsdag 2018 was het zo ver, ons prinsesje Hadewych Elizabet Alicia is geboren! En ik merkte al snel: wat is het belangrijk om foto's te maken, Hadewych groeit als kool!

Bij een eerste kindje horen duizend en één nieuwe vragen en nieuwe keuzes. Gelukkig is mamaliefde.nl er met alle info, eerlijkheid en een lolletje. Ik vind het super leuk om via deze blog een stukje van mijn zoek- en vindtocht in babywereld met jullie te delen!
Martine Pieters-de Wit

Latest posts by Martine Pieters-de Wit (see all)