Help, verjaardagsstress! En wat nu?

Jarig zijn is voor kinderen een magisch begrip, ze worden weer een jaartje ouder. Krijgen cadeautjes, mogen taart eten en mogen vriendjes en vriendinnetjes uitnodigen voor het kinderfeestje. Al weken, zo niet maanden wordt er naar uit gekeken. Door de jarige zelf, maar net zo goed door haar vriendenkring. Want wie zal er uitgenodigd worden…

Lees ook: De leukste familie planners & kalenders van 2017-2018

Onze ervaringen met verjaardagsstress

De eerste symptomen begonnen al in februari, vijf maanden voordat ze jarig was. Toen een klasgenootje jarig was en haar uitnodigde voor het kinderfeestje. Haar allereerste feestje. Sindsdien was ze volop bezig met ‘jarig’ zijn. En natuurlijk wie er al dan niet naar haar feestje mocht komen. Ze heeft volgens mij de hele klas wel een keer uitgenodigd, of het tegenovergestelde gezegd dat ze juist niet mochten komen. Waarop ik natuurlijk aangaf dat dat niet zo netjes was. We legden haar uit dat eerst mama jarig is en dan zij. Dat had ze goed onthouden, dus toen mama jarig was geweest… Helemaal omdat we de slingers die papa had opgehangen om mama te verrassen we ook lieten hangen. Scheelt twee keer in een maand ophangen 😉

Na lang wachten was het dan eindelijk zo ver, ze mocht de zo lang verwachte uitnodigingen uitdelen. Aan het einde van de dag was er een beetje paniek toen één van de dames niet op school aanwezig was. Gelukkig kreeg ze de kaart toch, dus toen ze de volgende ochtend op school aankwam liep ze ons al enthousiast tegemoet dat ze ook op het feestje mocht komen.

De ultieme ‘stress’ begon in de week van de verjaardag. We waren de school nog niet in of er kwam een clubje kleuters op haar af om te melden dat ze met haar foto op het grote bord hing omdat ze deze week jarig was. Dat is toch wel heel erg indrukwekkend. De andere dames hebben ook al flink last van de feestjesstress, zo kwam er iemand vertellen dat ze voor het Suikerfeest een nieuwe jurk had gekregen om naar het feestje aan te trekken. Wel leuk om dat enthousiasme te zien. Nu maar hopen dat ze het ook leuk gaan vinden, maar volgens mij is daar niet veel voor nodig. Het feit dat ze überhaupt na school mee mogen naar huis is al ‘speciaal’.

Gelukkig lijkt het verder niet veel invloed te hebben op haar functioneren en slaapt ze ook goed. Voor mij is dat dus een iets ander verhaal, de dag voordat ik traktaties zou maken kon ik aan niets anders denken en die nacht heb ik dus ook nauwelijks een oog dicht gedaan. Zou het allemaal wel zo lukken zoals je in je hoofd hebt… Het is dus een gezonde stress en dat hoort erbij!

Lees ook: Tips voor het organiseren van een relaxte verjaardag

Tips om de verjaardagsstress in te perken

Niet alleen het kind zal last hebben van verjaardagsstress, bewust of onbewust zal je dat zelf ook hebben. Of het nu je eerste keer is en je je afvraagt of je het wel goed doet. Of juist al een paar keer meegemaakt hebt en misschien wel opziet tegen die drukte. Ook als is het na afloop een geslaagd feestje, het is niet niets zo’n huis vol kinderen, die ook nog eens flink stuiteren van de spanning (en de suiker). Of wat dacht je van al die ouders die willen weten wat ze wil hebben voor haar verjaardag of dat je je afvraagt of de kinderen wel komen. Familie die wil weten wanneer zij welkom zijn, terwijl de laatste weekenden van het schooljaar propvol zitten. Daarom een aantal tips om de stress bij je kind te beperken, maar ook om het voor jezelf zo relaxed mogelijk te houden!

Stress bij je kind

  • Maak een aftelkalender waarin je samen aftelt tot de verjaardag. Nog 7 nachtjes slapen is heel abstract voor een kind. Als je op een kalender zeven vakjes tekent en iedere dag een laat inkleuren of een sticker plakken gaat die tijd al een stuk sneller voorbij. Het wordt dan visueel dat de tijd verstrijkt en ze echt wel jarig is.
  • Ga op tijd naar bed. Voldoende slaap is heel belangrijk.
  • Betrek je kind bij de organisatie en maak samen besluiten. Kies bijvoorbeeld een thema of activiteit voor het feestje. Maak samen de uitnodigingen en beslis wat de traktatie gaat worden. Daardoor weet je kind ook een stuk beter wat het kan verwachten.
  • Houd het klein, heeft je kind er echt last van en slaapt het nauwelijks maak het dan niet te groot en ingewikkeld. Een kinderfeestje en later wat familie die langskomt is dan meer dan voldoende. Een kinderfeestje buitenshuis kan fijn zijn omdat je dan niet de drukte thuis hebt en misschien wel een organisatie die helpt en na afloop moet opruimen. Maar ook gewoon een beetje spelen en aanmodderen kan erg leuk zijn (als je kinderen hebt die zichzelf kunnen vermaken en niet met elkaar in de clinch liggen). Nodig ze desnoods daarvoor uit om een keertje te komen spelen om ze daarop te ‘keuren’.

Stress bij jezelf

  • Zodra je je daar bewust van bent kan je daar rekening mee houden en proberen zo min mogelijk dat uit te stralen op de kinderen. Praat er met je partner of vriendinnen over om even stoom af te blazen. Of probeer het op papier te zetten zodat je structuur en overzicht krijgt en de spanning minder wordt. Maak bijvoorbeeld een verjaardagsplanning van wat er moet gebeuren en wanneer.
  • Laat een schoonmaakster komen. Oké, dat lijkt heel makkelijk iemand die je huis schoonmaakt, maar zeker de eerste keer is dat toch wel een drempel omdat je letterlijk de vuile was buiten hangt. Maar ja, als er ouders op de stoep staan die je anders alleen op het schoolplein ziet wil je toch wel een beetje dat je huis er netjes en schoon uitziet. Natuurlijk kun je zelf uren gaan boenen, maar delegeren is ook een kunst!
  • Blijf weg van Pinterest! Dit hangt samen met het vorige puntje, ga vooral niet naar Pinterest om inspiratie op te doen voor originele en gezonde maar onmogelijke traktaties, ingewikkelde verjaardagstaarten die je zelf wilt gaan maken of wilt bestellen maar dan wel iemand moet vinden die dat zo kan maken zoals jij dat in je hoofd hebt (of op het voorbeeld hebt gezien), over the top aankleding van de kinderkamer, de meest zoete candy buffets en ga zo maar door. Daarnaast kom je vele talloze ideeën tegen die leuk lijken, maar wel weer aandacht vragen. Gewoon niet aan beginnen; wat je niet weet mis je ook niet!
  • Ook al ben je moe, spreek die avond met een vriendin af voor een borrelavond natuurlijk ga je op de fiets of met het openbaar vervoer! Zodat je gewoon even kan bijkomen! (En laat je partner de troep thuis opruimen).

Heb jij of je kind ook last van verjaardagsstress?

Volgende
Vorige

No Comments

Enroll Your Words

CommentLuv badge

To Top
// and these part of the code may be inserted in the end of HTML document of your website to exclude delays in loading of your main content.