Vanaf welke leeftijd krijgt je kind zijn eerste telefoon?

Kinderen worden steeds jonger voor ze hun eerste mobiel krijgen. Hun klasgenootjes zijn ook steeds jonger als zij een telefoon krijgen, en dat willen ze dan ook graag. Hier in huis zit mijn dochter het liefste op mijn oude telefoon. Die mag ze in het weekend soms in de ochtend om even op te spelen of filmpjes te kijken. Het blijft voorlopig echter nog wel mijn eigendom. Ik hoor echter al van andere ouders met oudere kinderen dat hun kind niet tevreden is met minder dan het nieuwste dan het nieuwste. Met een tweedehands iPhone durven ze niet voor de dag te komen… Maar welke leeftijd is nu geschikt voor een eerste telefoon, hoe zorg je dat ze daar veilig mee om gaan, welke afspraken kan je met ze maken, wat zijn de gemiddelde kosten voor toestellen of sim-only abonnementen en prepaidkaarten?

Wat is de gemiddelde leeftijd voor een telefoon voor je kind?

Vanaf een bepaalde leeftijd, ik hoor altijd tussen de 8 en 10 jaar zullen kinderen beginnen met vragen om een eigen mobiele telefoon. Ze willen dit omdat ‘de hele klas’ al een eigen telefoon heeft behalve zij. En ze willen natuurlijk niets missen. Tot die tijd is het voor kinderen vooral ‘leuk’ om een telefoon te hebben en een echt ‘hebbeding’. Terwijl een telefoon natuurlijk geen speelgoed is. Als je kind er om vraagt kan je natuurlijk altijd aangeven dat ze er één mogen, maar er dan zelf voor moeten sparen. Veel kinderen haken dan toch af, omdat een telefoon duurder is dan ze hadden verwacht. Het zijn tenslotte niet alleen de kosten voor de aanschaf, maar ook voor het gebruik. Of je nu kiest voor (sim-only) abonnement of prepaid. Al kom je met de wifi thuis al een heel eind.

Vanaf het moment dat ze naar de middelbare school gaan hebben ze pas echt een mobiele telefoon nodig. De gemiddelde leeftijd is dan ook rond de 12 jaar. Ze gebruiken een appgroep voor informatie over het rooster, en bijvoorbeeld uitval van een lesuur zodat je niet voor niets op school staat. De belpyramides die halverwege stokten zoals wij vroeger hadden, zijn er niet meer. Ook tijdens de les wordt de telefoon steeds vaker gebruikt, al is het maar vanwege de camerafunctie of de wifi om even iets op te zoeken. Ook is het erg prettig om als ouder je kind te kunnen bereiken als het bijvoorbeeld na schooltijd bij een vriendje of vriendinnetje gaat spelen / huiswerk maken. Een smartphone is ook belangrijk voor het onderlinge sociale contact tussen de leerlingen.

Waarom een eigen telefoon voor je kind?

Er is onderzoek gedaan naar waarvoor kinderen een mobiele telefoon gebruiken. Of ouders als argument gebruiken waarom ze hun kind een telefoon geven. Er zijn steeds meer ouders die het nodig vinden dat hun kind een telefoon heeft. Zo zijn voor ouders noodgevallen (33%) en altijd snel in contact met thuis (32%) belangrijke argumenten. Ook zijn sociale contacten (13%) een duidelijke reden waarom kinderen een gsm zouden moeten hebben. 7% ziet de gsm als een goede bron van vermaak in de vorm van spelletjes en social media, een alternatief dus op de tab. Wat ik heel opmerkelijk vind is dat 9% de telefoon van hun kind gebruikt om te kijken waar het zich bevindt… Het argument dat kinderen vaak gebruiken dat het een telefoon wil hebben omdat anderen dat hebben is voor ouders niet snel relevant, slechts 5% geeft aan dat een kind een mobiele telefoon krijgt omdat andere kinderen er ook één hebben. Bron

Een voordeel van eerder dan 12 jaar een telefoon te geven is echter wel dat je kan ‘oefenen’ met de verantwoordelijkheid die hoort bij een telefoon. Denk aan het binnen de perken houden van het gebruik daarvan. Zowel qua tijd als qua geld.

  • Zo leren ze dat als je in de eerste week je geld er doorheen jaagt met sms-jes of internet, je de rest van de maand zonder zit. Tenminste, als je het niet toch aanvult zoals veel ouders doen.
  • Ook worden er op social media groepjes gevormd en daar kan het best heftig aan toe gaan. Als ze nog jong zijn kan je meer meekijken in wat er gebeurd en gezegd wordt. En kan je uitleggen dat een tekst anders overkomt dan als je het face to face tegen iemand zegt. Als ze ouder zijn willen ze toch meer privacy en zullen ze dat minder snel delen. Apps om het smartphonegebruik van je kind inzichtelijk te krijgen vind je hier. Ook kan je zo goed bespreken dat filmpjes versturen leuk lijkt, maar ze ook een heel eigen leven kunnen gaan leiden en je dus voorzichtig moet zijn met wat je deelt.
  • En tot slot leren kinderen doseren. Zeker in appgroepjes kan het er heftig aan toegaan, dan komen de apps binnen in golfjes. Dan kan je kind ervaren wat het nut is om een bepaalde groep te ‘muten’ en wanneer het wel of niet de telefoon erbij mag pakken om te kijken naar de nieuwe berichten. In plaats van constant te kijken en te zien dat er weer iemand een emoticon heeft achtergelaten.

Waarvoor gebruiken kinderen een mobiele telefoon?

De meeste kinderen gebruiken de mobiele telefoon voor entertainment en om sociale contacten te onderhouden. Apps zoals musical.ly zijn erg populair, net als het volgen van hun favoriete vloggers op Youtube. Ook spelen kinderen graag spelletjes op hun mobiele telefoon.

De camerafunctie van hun mobiele telefoon is ook zeer populair voor het maken van foto’s. Die ze doorsturen naar vrienden of plaatsen op social media.

Daarnaast wordt de telefoon gebruikt voor sociale contacten. Bijvoorbeeld om ouders te kunnen bereiken als ze onderweg zijn of iets anders willen gaan doen. Via Whatsapp kunnen ze ook contact onderhouden met hun leeftijdsgenootjes. Op Whatsapp worden er op deze leeftijd groepen gevormd, dit is dan ook de populairste app. Andere populaire apps zijn onder ander Foursquare en Snapchat.

Wat kost een mobiele telefoon?

De kosten voor een telefoon worden bepaald door de aanschaf van het toestel en de kosten voor het gebruik daarvan. Je kan kiezen voor een prepaidkaart, sim-only abonnement of een toestel met abonnement. Voor die laatste optie is er nu wel een nieuwe wetgeving, die dit als lening registreert bij het BKR. Als ze nog niet op de middelbare school zitten is een oud toestel van papa of mama vaak prima, maar liefst 41% van de ouders gaat voor een gebruikt toestel. Als ze ouder worden, worden de eisen snel groter en willen ze een moderner toestel. Voor een nieuw toestel betalen de meeste ouders tussen de 50 en 100 euro, maximaal wordt daar 200 euro aan uitgegeven. Hier vind je tips als het gaat om de keuze van een geschikt toestel voor je kind.

Thuis kunnen ze gebruik maken van het netwerk om op internet te kunnen en met een prepaidkaartje zijn ze ook telefonisch bereikbaar. Op die manier leren ze ook de gevolgen van op is op kennen. Met een prepaidkaart leer je om de kosten te beheersen. Die zijn er al vanaf een paar euro per maand. Je kan ook kiezen voor een abonnement, daarbij betaal je per minuut, smsje of MB goedkoper maar het risico is dat je kind dan sneller over de bundel heen gaat en de kosten snel kunnen oplopen. Bijna de helft van de kinderen besteedt minder dan € 10 per maand.

De kosten voor een telefoon komen vaak bovenop zakgeld en kleedgeld. 50% van de ouders vindt dat zowel het kind als de ouder een deel moet betalen. 28% van de ouders betaalt het abonnement volledig van hun kind en 13% vindt dat kinderen alle kosten zelf moeten betalen.

Afspraken en regels voor de mobiele telefoon van je kind

Heeft je kind een eigen telefoon? Dan is het goed om afspraken te maken over het gebruik daarvan. Leg een deel daarvan eventueel vast op papier en laat het ondertekenen zoals een echt ‘contract’.

  • Wie betaalt welke kosten? Betalen de ouders of het kind het toestel? En hoe zit het met de maandelijkse vergoeding?
  • Krijgen de kinderen een prepaidkaart of wordt er een sim-only abonnement afgesloten?
  • Wat gebeurt er als de kosten voor prepaid op zijn of het kind over zijn bundel gebruikt? Wie draait er voor op?
  • Hoe moet je kind reageren als het gepest wordt, of iemand anders in een groepsapp gepest gaat worden?
  • Of wat als er naaktfoto’s voorbij komen? Moet het dat melden bij de ouders?
  • Wat zijn de gevaren van advertenties in apps. Of commerciële diensten zoals het stemmen van tv-programma’s of downloaden van (betaalde) app’s.
  • Mag je kind naar het buitenland bellen?
  • Wat zijn de gevolgen als je kind zijn telefoon kwijt raakt of stuk gaat? Wie betaalt de verzekering?
  • Wanneer mag de telefoon gebruikt worden? Mag je daar aan tafel op kijken? Of mag hij mee naar de slaapkamer?
  • Moet het kind doorgeven als het na schooltijd bij een vriendje of vriendin gaat spelen?
  • Zorg dat je beiden het nummer om de SIM-kaart te blokkeren heeft. Zo kunt u snel handelen bij verlies of diefstal.
  • Bewaar contactgegevens op het account of ‘in the cloud’. Zo zijn na verlies of diefstal niet alle gegevens verloren.
  • Tot slot, maak afspraken over wat de consequenties zijn als bovenstaande afspraken niet nagekomen worden.

Meer tips hierover vind je op de website van Nibud.

Volgende
Vorige

Comment ( 1 )

  • Hier krijgen ze pas eentje van hun 12 jaar, ondertussen ook het moment dat ze naar het middelbaar gaan en ze meer en meer zelfstandig op en af naar school moeten. Het ding wordt dus vooral gebruikt om ons allemaal een gerust gevoel te geven. Als er iets is, hebben ze maar te bellen en we staan er meteen. Voor hun 12 jaar vind ik het eigenlijk ferm overbodig (in ons geval dan toch 😉 ), ze worden naar school gebracht en opgepikt en we zijn bij zo goed als alles aanwezig.

Enroll Your Words

CommentLuv badge

To Top
// and these part of the code may be inserted in the end of HTML document of your website to exclude delays in loading of your main content.