Tot je kindje één jaar oud is, blijft borstvoeding of kunstvoeding de hoofdvoeding. Maar rond de leeftijd van vier tot zes maanden, zal je kindje waarschijnlijk interesse gaan tonen in vaste voeding. Het is goed om dan te beginnen met het oefenen van vaste voeding eten. Dit kan natuurlijk zijn in de vorm van gepureerde groenten of fruit, maar je kunt vaste voeding ook aanbieden in vuistgrote stukken à la Rapley of Kleintjes. Deze twee methodes om jonge kinderen te leren eten zul je waarschijnlijk wel vaker horen, en ze krijgen dan ook steeds meer bekendheid; er kleven namelijk behoorlijk wat voordelen aan het aanbieden van vaste voeding in stukken, ten opzichte van je kindje zelf een gepureerde maaltijd te voeren (al dan niet kant-en-klaar). Je hoeft natuurlijk niet per se één methode te kiezen en die aan te hangen; je kunt ook zowel stukken aanbieden als gepureerde voeding, in een verhouding die jij zelf fijn vindt.

Hoe begin je?

Je begint qua vaste voeding bij je baby meestal met simpel eten, zoals een broodkorst en groente en fruit, bijvoorbeeld op de momenten waarop je zelf ook een maaltijd nuttigt. Op deze manier leert je kindje ook wat het ritueel is van aan tafel gaan om met het gezin te gaan eten. Een vaakgehoorde uitspraak is echter “food under one is just for fun,” wat inhoudt dat het eten van een kindje onder de één jaar vooral leuk moet zijn en bedoeld is om te oefenen; pas na de leeftijd van ongeveer twee jaar zul je merken dat je kindje echt met de pot mee gaat eten, hoewel dit soms ook eerder al is.

Zelf eet je alleen als je honger hebt, dus je mag er van uitgaan dat hetzelfde geldt voor je kindje; soms heeft hij veel trek en eet hij zijn hele bord leeg, en de andere keer neemt hij met veel minder genoegen. Ook goed om rekening mee te houden, is het feit dat kindjes natuurlijk nog niet op de klok kunnen kijken en niet weten wanneer ze weer een maaltijd krijgen. En zelf krijg je ook wel eens honger tussen de maaltijden door! Om de honger te stillen kun je dan een tussendoortje nemen; aan je baby of dreumes kun je ook gerust iets geven als je merkt dat hij trek begint te krijgen maar het nog geen tijd is voor de hoofdmaaltijd. Maar wat geef je dan?

Zelfgemaakte tussendoortjes

Dit hoeft eigenlijk helemaal niet zo’n moeilijke opgave te zijn; je baby of dreumes is alles nog aan het ontdekken en proeven en zal iets nieuws waarschijnlijk in opperste concentratie bekijken en voelen en het voorzichtig in zijn mond stoppen. Omdat je niet van een baby van zes maanden kunt verwachten dat hij meteen met de hoofdmaaltijden mee-eet, is het helemaal prima om gedurende de dag meerdere kleine etenswaren aan te bieden waarmee je kindje kan oefenen.

Er zijn veel producten op de markt speciaal voor kleine kinderen; waar je dan wel het beste op kunt letten, is de hoeveelheid suiker en zout in het product. Kies voor een product met zo min mogelijk toegevoegde suikers en zout, omdat dit schadelijk en/of ongezond kan zijn voor je kindje. Wil je dus de hoeveelheid suiker en zout die je kindje binnenkrijgt tot een minimum beperken, kun je het beste de tussendoortjes (en natuurlijk ook de andere maaltijden) zelf maken; je hebt zo zelf in de hand wat de ingrediënten zijn en je kunt suiker bijvoorbeeld vervangen door een gezonder alternatief, zoals honing (let op: honing mag pas vanaf één jaar) of dadelstroop.

De Kleintjes-methode heeft bijvoorbeeld een fijne (besloten) Facebookgroep waar je terecht kunt voor vragen over de methode (mits je het antwoord niet in het boek kunt vinden) en vooral lekkere, gezonde recepten om te koken voor je baby of dreumes. Denk dan aan pannenkoeken, muffins en allerlei koekjes. Als je kindje wat ouder is, kan het ook hartstikke leuk zijn om dit alles samen met je kindje te maken! Zo kan hij ook meteen zien welke ingrediënten er worden gebruikt en leert hij al veel over gezonde voeding.

Mogelijke tussendoortjes

Eigenlijk kun je bijna alles geven aan je baby, zo lang er maar niet te veel toegevoegde suikers, zout of honing in zit. Heb je nou geen inspiratie of weet je niet zo goed wat geschikt is voor je kleintje? Kijk dan eens in deze lijst! Het is ook hartstikke goed natuurlijk om lekker te variëren met wat je je kindje te eten aanbiedt, zodat hij verschillende smaken en structuren leert herkennen. Let wel op dat je kleine, ronde etenswaren altijd in vieren snijdt, om verstikking te voorkomen.

  • Fruit: er zijn heel veel soorten fruit die geschikt zijn voor je kindje! In het begin kun je beter gaan voor zachte fruitsoorten zoals banaan, nectarine of mango.
  • Groente: je kunt dit rauw geven, bijvoorbeeld komkommer of wortel, maar ook gekookt of gestoomd. Neem groenten zoals broccoli, sperziebonen of zoete aardappel.
  • Brood: in het begin kun je bijvoorbeeld een broodkorstje geven aan je baby, en later kun je ook stukjes brood geven, al dan niet belegd met wat kaas, appelstroop of geprakt fruit. Ook andere broodproducten zoals beschuit en crackers kun je eens aan je kindje geven.
  • Koekjes: af en toe een tarwebiscuitje kan natuurlijk prima. Deze zijn ook handig mee te nemen als je de deur uit gaat! Er zijn ook dreumesbiscuits die per één of twee zijn verpakt, welke je ook prima ergens mee naartoe kunt nemen.
  • Yoghurt of kwark: je kunt je kindje beter niet teveel zuivelproducten geven, maar af en toe een bakje yoghurt of kwark is prima! Je kunt dit gewoon kaal geven, of eventueel op smaak brengen met wat vers fruit of honing.

Er zijn eigenlijk tal van mogelijkheden wat je je kindje kunt geven! Hoe ouder je kindje wordt, des te meer je kunt variëren met de vaste voeding. Blijf vooral onthouden: food under one is just for fun! Maar ook: food under two is for practicing too. Prober het dus niet te forceren en het vooral leuk te houden.

Uitgelichte afbeelding 123rf.com

Jisca

Mijn naam is Jisca en ik ben 24 jaar. Ik heb een zoontje van 1 en heb momenteel geen vaste baan. Wel ben ik druk bezig met allerlei freelance werkzaamheden, waaronder teksten schrijven, interviews uittypen en sinds kort ook het schrijven van blogs over het moederschap op Mamaliefde. Ik heb Engelse Taal en Cultuur gestudeerd in Utrecht en daarna nog een taalkundige masteropleiding gevolgd. Ik heb twee jaar als zzp’er bijles, huiswerkbegeleiding en examentraining gegeven aan leerlingen in het voortgezet onderwijs.
Jisca

Latest posts by Jisca (see all)