Snurken; het is heel ‘normaal’ maar kan een enorme frustratie worden. Zeker als je partner daardoor niet kan slapen. Snurken kan verschillende oorzaken hebben; bijvoorbeeld omdat je verkouden bent, maar ook chronisch zijn. De ene keer is een zachte duw om anders te gaan liggen voldoende, maar het kan ook best zijn dat er ‘meer’ aan de hand is. Wat zijn de dingen die je kan doen om dit proberen tegen te gaan?

Wat is snurken?

Snurken is het geluid die de slijmvliezen maken in de keelholte tijdens de slaap bij het inademen. Dit wordt veroorzaakt door een te nauwe opening van de luchtwegen en hierdoor wordt de tong tegen je gehemelte geduwd. Hierdoor begint de huig en het gehemelte te trillen en dit produceert het snurken. Iedereen kan wel eens snurken door een verkoudheid, allergie of alcohol. Maar voor één op vijf mannen en één op tien vrouwen is snurken zelfs een dagelijks probleem tijdens de nachtrust. Dit probleem kan op lange termijn zelfs gevaren voor de gezondheid opleveren.

Snurken oorzaak

Snurken door een vernauwing in de luchtwegen heeft verschillenden oorzaken. Deze oorzaken kunnen zijn o.a. overgewicht, teveel alcohol, roken, op je rug slapen, verkoudheid of allergieën waarbij de luchtpijp vernauwt. Bepaalde medicatie kan ook het snurken bevorderen zoals slaapmiddelen of antidepressiva, ook afwijkingen in de neus, keel of luchtpijp kunnen snurken veroorzaken.

Niet-operatieve huis-, tuin- en keukenmiddeltjes en opleidingen tegen snurken

Slaaphouding en bed

Op je zij slapen in plaats van op je rug kan ook het snurken tegengaan. Op je rug slapen zorgt er immers voor dat de luchtweg sowieso vernauwd wordt. Ook het matras en het kussen hebben invloed op je slaapgedrag en of je snurkt of niet. Een zacht matras zorgt er immers voor dat je beter op je zij kan blijven liggen zodat je het snurken vermijdt. Evenals een goed orthopedisch hoofdkussen ervoor zorgt dat je ademhaling vlotter verloopt omdat je nek en halsspieren zich in een ontspannen toestand bevinden bij het slapengaan.

Gezonder leven

Vermijd overgewicht en ga sporten om snurken tegen te gaan. Door genoeg beweging verbetert de ademhaling. Dit maakt ook de spieren in de keel sterker en strakker zodat snurken kan worden tegen gegaan. Geen alcohol nuttigen twee uur voor het slapengaan, zorgt ervoor dat je minder snurkt. Niet meer roken helpt ook om de zwelling van je luchtwegen tegen te gaan zodat je neus en luchtwegen minder vaak verstoppen en zo kun je ook beter slapen.

Neusspray gebruiken

Als je last hebt van een neusverkoudheid of verschillende allergieën is het aangeraden om voor het slapengaan even een neusspray te gebruiken ter bevordering van een goede nachtrust. Een neusspray vind je hier.

Niet-operatieve duurdere middelen tegen snurken

Er bestaan ook niet-operatieve behandelingen tegen snurken. Een kunststof plaatje, MRA (Mandibulair Repositie-apparaat), dat men over de tanden klemt zodat de onderkaak vooraan blijft is ook een manier om snurken tegen te gaan. Zo zijn er verschillende soorten kunststoffen apparaatjes of snurkbeugels op de markt. Neusstrips worden ook veelvoorkomend gebruikt om de neusholtes voldoende open te houden om de ademhaling tijdens de slaap te bevorderen.

Grootmoeders tips tegen snurken

Tennisbal in pyjama

Een tennisbal in het bovenstuk van de pyjama naaien zorgt er voor dat er steeds op de zij wordt geslapen, aangezien je door deze bal niet op de rug kan slapen en dus niet snurken.

Neus toeknijpen door partner

Vroeger werd ook steeds gezegd aan de partner van de snurker, als hij begint dan moet je gewoon de neus even toeknijpen en het snurken zou stoppen.

Operatie snurken

Indien de verschillende tips om snurken tegen te gaan niet helpen, kun je beter even bij de huisarts langsgaan. Want te lang snurken is niet bevorderlijk voor de gezondheid en kan je slaappatroon volledig om zeep helpen, evenals op lange termijn ook je gezondheid. Slapen is een must voor de gezondheid. Slaapgebrek kan lijden tot zelfs ernstige gezondheidsproblemen op lange termijn omdat de slaap ervoor zorgt dat ons lichaam volledig wordt gecheckt en gereset wordt tijdens de slaap.

Onderzoek naar het snurken

Voor men eventueel een operatie of dergelijke kan inplannen om het snurken te doen verdwijnen, zal men eerst even nagaan door een slaaponderzoek vanwaar er ergens een probleem zit. Dit gebeurt door onderzoek met een flexibele endoscoop. Meestal beveelt men ook een onderzoek in de slaapkliniek aan om na te gaan of de betrokkene geen slaapapneu heeft. In de slaapkliniek wordt de slaap van de patiënt volledig onderzocht en nagegaan wanneer er wordt gesnurkt of wanneer slaapapneu plaatsvindt.

Check slaapapneu syndroom

Slaapapneu is gevaarlijk voor de gezondheid. Bij slaapapneu wordt de keelholte volledig afgesloten waardoor de ademhaling tijdelijk wordt stopgezet. Indien dit meerdere keren per nacht gebeurd, spreekt men van een slaapapneu syndroom en is sowieso de slaap onderbroken, wat weer op lange termijn schadelijk is voor de gezondheid. In dit geval is het beter onmiddellijk een operatieve ingreep uit te voeren om het slaapapneu syndroom te verwijderen.

Operatie verwijderen huig – zacht gehemelte of amandelen: Een operatieve ingreep kan een verwijdering van de huig of het zachte gehemelte inhouden zodat dit niet meer het trillen kan veroorzaken tegen de luchtpijp. Ook het verwijderen van de amandelen kan al een positief resultaat opleveren.

Tips omgaan met snurkende partner

Voor de partner van diegene die snurkt is de nachtrust alles behalve een pretje. Indien je regelmatig wakker wordt van het gesnurk van je partner kunnen eventueel oordopjes helpen. In ergere gevallen is het misschien aan te raden om een andere omgeving of slaapkamer te betrekken zodat je zelf toch de nodige slaap hebt. Zoals eerder vermeld kan een verstoorde slaap lijden tot oververmoeidheid, slaperigheid overdag, stress, depressie, concentratiemoeilijkheden en bij lange slapeloosheid zelf orgaanfalen.

Lees ook